Skolgård, uppehållsrum, korridor och klassrum. Det är platserna där det anmäls flest incidenter på Huddinges kommunala grundskolor. En incident kan vara till exempel tjafs, öknamn och knuffar mellan elever.

På Vårbyskolan har det rapporterats flest händelser per elev under förra läsåret.

– Vi har ett väl fungerande trygghetsarbete där pedagoger agerar vid incidenter. Eleverna känner och vet att pedagoger agerar om de berättar vad som har hänt, säger Lena Sjögren, rektor på Vårbyskolan.

Skolgården är värst

Allra flest händelser rapporterades antingen på skolgården eller i uppehållsrum. Förra läsåret var 1578 av totalt 5082 rapporter från dessa gemensamma ytor.

– Det är när många elever möts i korridoren eller ute på rasten som flest händelser inträffar. Det kan exempelvis hända saker på fotbollsplanen, eller att det blir knuffar i lek som kan övergå till allvar. Med personal som reagerar och agerar så blir det fler rapporter, säger Semira Vikström, skolchef för grundskolan i Huddinge kommun.

Trots det är det toaletten den plats där flest elever känner sig otrygga enligt enkäter som eleverna har fått svarat på i skolorna.

Hur jobbar ni för att öka tryggheten där?

– Skolorna provar sig fram på olika sätt med klasstoaletter, pyntar, toalettävlingar och annat. Många skolor upplever att de oavsett åtgärder ger låga resultat. Det bottnar sannolikt i en oro för att någon ska rycka i handtaget. Men det är också viktigt att toaletterna är rena och fräscha.

Semira Vikström, skolchef för grundskolor i Huddinge kommun.

Semira Vikström, skolchef för grundskolor i Huddinge kommun.

Dounya Hayyoun

Blivit bättre på att rapportera

Men att rapporterna ökat innebär inte nödvändigtvis att det inträffat fler kränkningar eller bråk på skolorna.

– Jag skulle säga att rutinerna sitter bättre, och att skolorna organiserar för det här arbetet på ett bra och genomtänkt sätt. Man rapporterar hellre mer än mindre, säger Semira Vikström.

Det behöver inte heller betyda att eleverna känner sig otryggare. Den upplevda tryggheten har ökat bland både låg- och mellanstadieelever, enligt en enkät som gjorts.

Och enligt elevenkäterna känner eleverna på Vårbyskolan sig tryggare än kommungenomsnittet.

– Vi gör kontinuerligt analyser på var och vilken typ av incidenter som sker. Ett nytt målområde är att öka elevernas upplevelse av studiero för det har framkommit behov av det, säger Lena Sjögren.