I dag presenterades majoritetens förslag till nästa års budget och det är ambitiösa miljö- och klimatmål.

– Det går att vända utvecklingen för ett hållbart samhälle men då behövs krisinsikt och handlingskraft. Alla måste göra jobbet, även vi i Stockholm. Vi tar därför steg för att ställa om staden. Vi går en annan väg än regeringen. Stockholm är det nya miljödepartementet, säger Åsa Lindhagen (MP).

Förra året presenterades målet om en fossilfri innerstad 2030, ett mål som blir tufft att uppnå, menar hon. Men man fortsätter med den satsning om två miljarder under mandatperioden på främjande åtgärder för gående, cyklister och bussresenärer. För budgeten i år tillkommer sammanlagt 575 miljoner kronor, varav 100 miljoner kronor är reserverade för framkomlighet kring Slussen.

 Miljözoner

Att införa miljözon klass 3 i Stockholm, områden som i huvudregel bara tillåter elfordon och utsläppssnåla gasfordon, är också högt upp på anslagstavlan.

– Ingen ska behöva dö i förtid på grund av dålig luft, säger Åsa Lindhagen (MP).

Men det är en satsning som får kritik från såväl Centerpartiets Jonas Naddebo som Moderternas Christofer Fjellner.

– Det är en satsning som varken gör till eller från för klimatet, det skapar bara problem för trafiken, säger Fjellner.

Från och med 31 december 2024 kommer området innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen att ingå i miljözonen. Klaratunnelns in- och utfart vid Mäster Samuelsgatan ingår också. Under 2025 ska man utreda hur man kan utvidga miljözonen.

Gamla stan ska bli en "härlig stadsmiljözon med grönt och skönt", enligt Lindhagen.