JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

MTR gick back på att slopa tågvärdarna

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) mötte demonstranter från Sekos pendelklubb innan Trafiknämndens möte nu i veckan.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) mötte demonstranter från Sekos pendelklubb innan Trafiknämndens möte nu i veckan.

Stefan Källstigen/Petter Beckman

20231101042240
20231101070946
2023-11-01
04:22
2023-11-01 07:09

Avvecklingen av tågvärdarna skulle bli en bra affär både för MTR och skattebetalarna. Nu sitter SL med ett jätteöverskott – medan MTR tappar hundratals miljoner. Resenärerna har varit de stora förlorarna. Så vem vann egentligen?

Det politiska beslutet att ersätta pendeltågens 379 tågvärdar med ny kamerateknik fattades under den tidigare M-ledda majoriteten juni 2021. Kalkylerna såg till att börja med bra ut.

Om allt hade gått vägen skulle MTR i år ha tjänat runt 60 miljoner på den minskade bemanningen, enligt en kalkyl som Mitt i har gjort baserad på SL:s och MTR:s uppgifter.

Den ekonomiska vinsten för SL skulle enligt planen bli mer blygsam, runt 30 miljoner för år 2023, när kostnaden för den nya kameratekniken hade dragits av.

De verkliga besparingarna skulle uppstå på lång sikt. Från och med 2027 räknade politikerna med en spareffekt på 120-200 miljoner årligen.

Men också i närtid var det en win-win-lösning, trodde man, även om MTR skulle ha dragit det längsta strået.

Då räknade man inte med det trafikkaos som skulle uppstå som en direkt följd av beslutet. Var fjärde lokförare sade upp sig, i många fall som en protest mot tågvärdsavvecklingen.

Personalbristen ledde till tusentals inställda tåg. Till och med september i år har MTR i snitt inte kunnat leverera mer än 80 procent av den ursprungligen beställda trafiken.

Förväntad vinst blev en förlust

De straffavgifter och minskade ersättningar som MTR därmed har åkt på uppgår till totalt 360 miljoner kronor fram till den sista september, enligt de senaste beräkningarna från Trafikförvaltningen.

Istället för en vinst får tågbolaget därmed en resultatförsämring på minst ett par hundra miljoner, som en följd av tågvärdsavvecklingen.

– Man måste se vår koncern som en helhet och jag kan inte bekräfta siffran. Men naturligtvis är det jättetråkigt att vi inte har kunnat köra full trafik som vi hade velat, säger Niklas Ekström, kommunikationsansvarig på MTR Pendeltågen.

För MTR:s del har pendelkaoset dessutom lett till att bolaget inte får förlängt som entreprenör för pendeltrafiken när det nuvarande avtalet går ut 2026.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) fick kritiska frågor från Seko pendelklubbens ordförande Susann Högye vid en protestaktion i förra veckan.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) fick kritiska frågor från Seko pendelklubbens ordförande Susann Högye vid en protestaktion i förra veckan.

Petter Beckman

Lägger inte pengarna på hög

Men på den andra sidan då? Region Stockholms trafiknämnd har förbättrat sitt resultat för pendeltågstrafiken med över 400 miljoner fram till sista september, till stor del som en följd av tågkaoset.

På frågan om vi härmed återinför tågvärdarna är mitt direkta svar nej. Det kommer vi inte att göra.

– Jag ser väldigt allvarligt på följderna för resenärerna och för samhällsekonomin. Det här överskottet är inget vi lägger på hög, pengarna ska tillbaka till kollektivtrafiken, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

Bland annat skjuter mittenstyret nu till 75 nya miljoner som en permanent förstärkning till pendeltågstrafiken – "ett krafttag för att skapa en pålitlig trafik och återfå tilliten hos resenärerna”, som det heter i budgeten.

Pengarna ska exempelvis användas till ”ombordpersonal med spårbehörighet som rör sig ombord på tåg som bidrar till en ökad trygghet och säkerhet", enligt budgettexten.

Kritiken: "Total kapitulation"

– En total kapitulation, menar Rainer Andersson, tågvärd och vice ordförande i Sekos pendeltågsklubb. Han menar att politikerna genom formuleringen indirekt medger att beslutet att avveckla tågvärdarna var fel.

Rainer Andersson, fackligt aktiv tågvärd, tolkar det som att politikerna nu medger att de gjorde fel.

Rainer Andersson, fackligt aktiv tågvärd, tolkar det som att politikerna nu medger att de gjorde fel.

Petter Beckman

Anton Fendert (MP) håller inte med.

– På frågan om vi härmed återinför tågvärdarna är mitt direkta svar nej. Det kommer vi inte att göra. Vad de 75 miljonerna ska användas till kommer förvaltningen att återkomma om, säger han.

Är det ändå inte ett medgivande att ni har avvecklat för mycket personal?

– Jag delar inte den tolkningen. Vi kommer att utvärdera den här processen vid slutet av året. Då kommer vi säkert kunna dra viktiga slutsatser som vi kan lära oss av.

Var det ett bra beslut att avveckla tågvärdarna?

– Jag tycker att vi fattade rätt beslut. Nu måste det utvärderas. Vi kommer säkert att komma fram till att vi kunde gjort vissa saker annorlunda. Men jag vill ha helhetsbilden klar innan jag uttalar mig om detta, säger Anton Fendert.

Niklas Ekström på MTR understryker att 97 procent av de berörda tågvärdarna har tackat ja till nya befattningar inom MTR:s olika verksamheter.

– Vi är glada över att vi kan bibehålla viktig kompetens inom kollektivtrafiken. Det ser också väldigt bra ut när det gäller säkerheten, vi har haft rekordfå incidenter under det här året, säger han.

Ekonomiska effekter för MTR och SL

Mellan oktober 2021 och oktober 2023 minskade antalet anställda inom MTR:s pendeltågsverksamhet med 283 personer, enligt tågbolagets egna siffror.

Om man räknar bort de cirka 100 lokförare som försvunnit på eget initiativ återstår en personalminskning på 183 personer som ett planerat resultat av omorganisationen.

183 färre tjänster betyder cirka 120 miljoner kronor i minskade personalkostnader för MTR Pendeltågen per år, om tågvärdarna tjänar i snitt 36 000 kronor i månaden.

SL minskar som en följd av personalminskningen ersättningen till MTR med 87 miljoner kronor i år, men tillskjuter samtidigt ca 26 miljoner som stöd för personalomställningar. Netto kostnadsminskning för SL/Trafikförvaltningen: cirka 60 miljoner kronor.

Från detta får man i SL:s räkenskaper dra bort kostnaderna för investeringen i ny kamerateknik. Efter avskrivningar och räntor återstår en resultatförbättring hos Trafikförvaltningen på drygt 30 miljoner kronor i år.

MTR har i detta scenario gått netto cirka 60 miljoner kronor plus (120 minus 60 miljoner) på personalminskningen.

Detta hade också blivit utfallet om MTR hade kunnat upprätthålla full trafik. Nu hoppade istället var fjärde lokförare av, med tusentals inställda tåg som följd, vilket gjorde att MTR dels fick stora avdrag på den avtalade ersättningen, dels fick man betala enorma viten (straffavgifter)

Summan av minskade ersättningar och ökade viten för pendeltågstrafiken är fram till och med september i år 360 miljoner kronor, enligt förvaltningens ekonomer.

MTR:s tänkta resultatförbättring är därmed bortblåst. Istället går man sannolikt flera hundra miljoner back som direkt följd av tågvärdsbeslutet.

Så vem har vunnit? Räknat i pengar är det trafikförvaltningen, som nu sitter med ett oplanerat överskott på totalt 405 miljoner kronor för pendeltågstrafiken (om man även räknar in straffavgifter från andra trafikstörningar som uppstått på banan).

I andra vågskålen ligger den samhällsekonomiska kostnaden för förseningarna, som enligt Stockholms handelskammare kommer att landa på runt 750 miljoner kronor för 2023.

I oktober meddelade den styrande mittenkoalitionen att man från och med 2024 budgeterar 75 miljoner i ett permanent extra tillskott till pendeltrafiken, en del av ett "krafttag för att skapa en pålitlig trafik och återfå tilliten hos resenärerna".

Det kan, enligt budgeten, "exempelvis handla om ombordpersonal med spårbehörighet som rör sig ombord på tåg som bidrar till en ökad trygghet och säkerhet."

Källa: Region Stockholms budget 2024, Månadsrapport för Trafiknämnden sept-23, beslutsunderlag från Trafiknämnden 15 juni 2021 samt uppgifter från MTR:s och SL:s kommunikationsavdelningar.

PetterBeckman
08-550 550 77

Senaste nyheterna

En av fjolårets hemmamatcher för SFK:s herrar. Att många av spelarna i laget har en bakgrund i den egna akademin bidrar till att höja akademins betyg i Unicoachs bedömning.

En av fjolårets hemmamatcher för SFK:s herrar. Att många av spelarna i laget har en bakgrund i den egna akademin bidrar till att höja akademins betyg i Unicoachs bedömning.

Tomas Stark

Högt betyg för SFK:s akademi

Nyheter

Rankas högre än flera klubbar i Superettan

Luis Araya är kommunpolis i Upplands Väsby.

Luis Araya är kommunpolis i Upplands Väsby.

Jens Kassnert

Polisen efter attacken mot läraren: Ingen risk för fler våldsbrott

Nyheter

Ingen extra polisnärvaro vid Runby skola ✔ Polis och åklagare förtegna om utredningen ✔ Inga vittnen till händelsen

Politikerna väntas fatta beslut om totalrenovering för Granbackaskolan, byggd 1968. Den ska ske etappvis så att eleverna kan gå kvar under tiden.

Politikerna väntas fatta beslut om totalrenovering för Granbackaskolan, byggd 1968. Den ska ske etappvis så att eleverna kan gå kvar under tiden.

Anna Wachenfeldt

Granbacka renoveras – äldreboende kan byggas på skoltomten

Nyheter

Totalrenovering väntar ✔️ "Föräldrar kan andas ut" ✔️ Förskola byggs på skolgården

Ingen extra polisnärvaro i Runby

Luis Araya är kommunpolis i Upplands Väsby.

Luis Araya är kommunpolis i Upplands Väsby.

Jens Kassnert

20250122120440
20250122121629
2025-01-22
12:04
2025-01-22 12:16

Inga extra poliser är kvar i Runby.

– Vi ser ingen risk för fler våldsdåd kopplat till händelsen förra veckan, säger kommunpolis Luis Araya.

En vecka efter att en lärare blev knivhuggen vid Runby skola har ingen gripits.

Mitt i frågade Luis Araya, kommunpolis i Upplands Väsby, hur elever, lärare och allmänheten i Runby ska tänka när gärningsmannen fortfarande är på fri fot.

– Polisen ser ingen risk till flera våldsdåd kopplat till händelsen i förra veckan. Polisen kan i nuläget inte gå in på varför vi gör den bedömningen på grund av förundersökningssekretessen, säger han.

Finns det någon extra polisnärvaro i Runby?

– Nej. Polisen har ingen polisiär närvaro på skolan eller området.

Under den här veckan har fyra väktare patrullerat vid skolan.

När Mitt i kontaktar Stockholmspolisens mediecenter bekräftar presstalesperson Daniel Wikdahl att det enligt polisen inte finns någon risk för fler våldsbrott kopplade till händelsen.

Vi har inte hittat någon hotbild mot någon elev.

– Den bedömningen gör vi utifrån den information och kunskap vi har. Jag kan inte specificera varför vi landar i den slutsatsen, säger han.

Han berättar att polisen inte har hittat några vittnen till dådet.

Enligt förundersökningsledaren, kammaråklagare Lina Pulkkinen, söker man fortfarande efter en gärningsperson.

– Vi arbetar brett med olika teorier om vem som är gärningsperson och eventuellt motiv, säger hon.

Hon vill inte kommentera om det finns några misstänkta i ärendet eller varför ingen gärningsman gripits än.

Hade polisen kunnat göra något annorlunda i det initiala skedet för att få ett gripande?

– Jag kan inte kommentera mer än att utredningen är i ett tidigt skede och prognos för ett eventuellt gripande går inte att lämna, säger Lina Pulkkinen.

CharlotteArwedsson
08-550 550 58