Nacka kommun, Region Stockholm och Sickla köpkvarters ägare Atrium Ljungberg ville få Alphyddan och Sickla att smälta ihop genom att höja upp Saltsjöbanan på en järnvägsbro. Men i mars meddelade Moderaterna, Centerpartiet och Kristdemokraterna i Nacka att projektet stoppas eftersom totalkostnaden hade skenat från 280 miljoner 2015 till 1,2 miljarder kronor i år. Projektet hade då kostat kommunen 59 miljoner kronor.
Det skrotade projektet får konsekvenser för åtskilliga funktioner kring Saltsjöbanan.
Tunnelbanan i Sickla ligger i en lågpunkt och riskerar att översvämmas vid skyfall. Vattenmassorna från områden norr om Värmdövägen skulle ha letts via passagen under Saltsjöbanan till Planiavägen. Situationen måste nu lösas på något annat sätt.
Skyfallspassagen i Kyrkviksparken påverkar flera byggen i Centrala Nacka och måste byggas ändå, dragning av vatten- och avloppsledningar måste planeras om för att undvika kapacitetsbrist i de kommande bostäderna i Planiaområdet och kommunen måste hitta en ny plats för 140 cykelparkeringar vid tunnelbanan i Sickla.
Måste bygga ramper
Exploateringsenhetens tjänstemän har utrett två vägar framåt. I det kommunen kallar nollalternativet ändras endast det absolut nödvändigaste kring Saltsjöbanan. Kostnad: 69 miljoner kronor.
I mer påkostade ”alternativ 1” förskjuter kommunen spåret söderut och breddar gångtunneln under spåret. Kostnad: 435 miljoner kronor.
Kommunstyrelsen beslutade i juni att jobba vidare med nollalternativet men vill ändå ha en bredare gång- och cykeltunnel.
– Vårt alternativ kostar kanske 100 miljoner kronor men inte 435, säger kommunstyrelsens ordförande Mats Gerdau (M).
Dagens byggregler kräver att passagen i så fall görs tillgänglig även för människor med funktionsnedsättning. Exploateringsenheten har rådfrågat tekniska experter. Bedömningen är att ramper måste byggas, Nacka stationshus flyttas, spåret förskjutas söderut och Nacka station utgå som hållplats.
Vill ha kvar stationen
Mats Gerdau vill både bredda gångtunneln och ha kvar Nacka station.
Vad är viktigast? Att behålla stationen eller att få till en bredare tunnel?
”Jag vet inte om de två sakerna står emot varandra. Det känns verkligen angeläget att få till bättre tillgänglighet över/under Saltsjöbanan och det arbetar vi med på olika sätt”, skriver han i en skriftlig kommentar till Mitt i.
Regionrådet Anton Fendert (MP) kan ännu inte överblicka vilka konsekvenser det skrotade projektet får för Saltsjöbanans resenärer. Men han vill inte dra in några stationer.
”Det finns inga planer på att lägga ner Nacka station eller några andra stationer”, skriver han i en kommentar till Mitt i.
Enligt exploateringsenheten försvåras möjligheten att köra tiominuterstrafik på Saltsjöbanan om det inte byggs dubbelspår förbi Sickla. Men varken kommunen eller Region Stockholm vill betala.
”Det finns inga planer på att bygga dubbelspår förbi Sickla”, skriver Anton Fendert.
Blir det omöjligt med tiominuterstrafik på Saltsjöbanan när upphöjningen av Saltsjöbanan uteblir?
”Det ändrade läget bedöms inte påverka möjligheten att köra tiominuterstrafik på Saltsjöbanan i framtiden", skriver han.
Nacka kommun vill också tillsammans med regionen arbeta med att dämpa bullret från Saltsjöbanan.