Förra våren föreslog Per Rosencrantz (M) att staden skulle anlägga en sommargågata och sätta upp farthinder i Norra Djurgårdsstaden.

– Det är för att öka tryggheten. Många barn leker på torget och springer fram och tillbaka samtidigt som det kommer bilar i hög hastighet på Lövängsgatan, sa han till Mitt i Östermalm i maj 2024.

"Andra har större behov"

Nu har förslaget avhandlats i kommunfullmäktige. Trafikborgarrådet Lars Strömgren (MP) sa under debatten att han välkomnar initiativet. Dock är det inget han vill att staden ska prioritera i dagsläget.

– Norra Djurgårdsstaden är en nybyggd stadsdel som redan har stora kvaliteter. Vi har nyligen satsat på centrumområden som är från 1960- och 1970-talen, som är i än större behov.

Nybrogatan, mellan Karlavägen och Linnégatan, är en av Stockholms sommargågator 2025. Om Norra Djurgårdsstaden kommer att få någon sommargågata återstår att se.

Nybrogatan, mellan Karlavägen och Linnégatan, är en av Stockholms sommargågator 2025. Om Norra Djurgårdsstaden kommer att få någon sommargågata återstår att se.

Christian Lärk

Maria Mustonen (V) gick ännu längre.

– Som ledamot i kommunfullmäktige ska man engagera sig i sin egen stadsdel, men jag undrar om Per någonsin varit i våra förorter och sett hur det ser ut där. Har du varit i Rågsved eller Hjulsta? Det finns många platser som behöver mer kärlek än en som redan är fin.

"Handlar inte om lyx"

Per Rosencrantz (M), boende i Norra Djurgårdsstaden.

Per Rosencrantz (M), boende i Norra Djurgårdsstaden.

Pressbild

Per Rosencrantz säger att han är förvånad över att motionen röstades ner.

– Jag såg att remissinstanserna inte hade några negativa synpunkter och då tänkte jag att den kanske skulle gå igenom. Jag blev lite överraskad över att det var så stort motstånd.

Kan det inte vara så att staden måste prioritera?

– Politik handlar om att prioritera, man kan inte göra allt. Och jag förstår att man exempelvis har 13 fritidsgårdar i Järva och två på Östermalm. Men de här åtgärderna handlar inte om någon stor kostnad. Det handlar inte heller om lyx eller utsmyckning, utan om trafiksäkerhet. Där tycker jag inte att man ska ställa stadsdelar mot varandra.