Bussar som inte dyker upp, förseningar, för höga ljud och för trångt ombord. Det är några av omdömena som Nobina får från Värmdöbor som Mitt i pratade med i början av veckan. 

Drygt två månader in är det fortfarande i snitt 14 inställda avgångar per dag sedan Nobina tog över busstrafiken i Nacka-Värmdö.

Jessica Heinonen, Värmdö: ”Det är ofta dålig info på bussarna vilket bussnummer det är och vart de går. Och det är sånt liv! Det plingar och tutar och är trångt. Ett problem är också att SL drog in linje 435C från city till Värmdö på eftermiddagarna. Det gör att Värmdöborna tar C-bussar mot Nacka istället och byter vid Londonviadukten eller Nacka trafikplats. Det orsakar långa köer och kaos. Så SL: Sätt tillbaka 435C mot Värmdö!

Jessica Heinonen, Värmdö: ”Det är ofta dålig info på bussarna vilket bussnummer det är och vart de går. Och det är sånt liv! Det plingar och tutar och är trångt. Ett problem är också att SL drog in linje 435C från city till Värmdö på eftermiddagarna. Det gör att Värmdöborna tar C-bussar mot Nacka istället och byter vid Londonviadukten eller Nacka trafikplats. Det orsakar långa köer och kaos. Så SL: Sätt tillbaka 435C mot Värmdö!

Eva Tonström

Nu riktar Regionen viteskrav mot Nobina, alltså böter, på grund av alla problem. Det rör sig om totalt 3,9 miljoner kronor för februari och mars.

– Nobina har kommit in med en förhandlingsframställan gällande jämkning av viten för inställd trafik i Nacka-Värmdö, så vi kan inte uttala oss ännu eftersom det pågår förhandling. Vi har en bild av vad vi anser att Nobina ska betala i viten, men inget är reglerat än. Avtalsuppföljning och diskussioner pågår, säger Sophie Gunnarsson på SL:s pressavdelning.  

Resenärer som Mitt i pratar med säger att de inte kan lita på SL och busstrafiken längre.

– Det är katastrof! Displayen vid hållplatserna stämmer aldrig, förra veckan väntade jag 20 minuter tre dagar i rad på att 435C skulle komma. Jag har hört av mig till SL om det men det händer inget. Det funkar ju inte om man har ett jobb och en tid att passa. Vad är problemet? Varför funkar det inte, säger Aila Tepas, som väntar på bussen vid Grantomta.  

Aila Tepas, Värmdö: Det är katastrof! Displayen vid hållplatserna stämmer aldrig, förra veckan väntade jag 20 minuter tre dagar i rad på att 435 C skulle komma. Jag har hört av mig till SL om det men det händer inget. Det funkar ju inte om man har ett jobb och måste passa en tid. Man kommer för sent till möten och kan inte lita på bussarna längre. Vad är problemet?

Aila Tepas, Värmdö: Det är katastrof! Displayen vid hållplatserna stämmer aldrig, förra veckan väntade jag 20 minuter tre dagar i rad på att 435 C skulle komma. Jag har hört av mig till SL om det men det händer inget. Det funkar ju inte om man har ett jobb och måste passa en tid. Man kommer för sent till möten och kan inte lita på bussarna längre. Vad är problemet?

Eva Tonström

En annan resenär, Anna Runesson, håller med.

– Det har hänt mig flera gånger, senast förra veckan, att bussar inte dyker upp när man ska åka från Slussen. Det har varit bussnummer som ska ut mot Hemmesta och norra Värmdö. Jag bor så att jag kan välja att ta flera bussar, men jag tycker synd om de som bor längre ut som inte kommer hem, säger hon. 

Varför får ni det inte att funka?

– Över en tredjedel av alla inställda avgångar i mars är kopplade till större trafikhändelser och trafikolyckor, då vägar har varit avstängda. Sen är det fortsatt så att vi saknar ett stort antal nya elbussar som är försenade, och de äldre bussarna som vi i stället måste trafikera har utmaningar. Vi är ödmjuka inför att varje inställd avgång och varje försenad resa påverkar våra resenärer, säger David Erixon, pressansvarig på Nobina.

Mikael Stenberg, Värmdö: ”Det är alldeles för trångt på dubbeldäckarna, man slår skallen i taket, framförallt nere men även när man ska resa sig på övervåningen. Och trapporna är svåra att gå i, väldigt trånga, man känner sig som flipperkula när man ska ta sig ner där.”

Mikael Stenberg, Värmdö: ”Det är alldeles för trångt på dubbeldäckarna, man slår skallen i taket, framförallt nere men även när man ska resa sig på övervåningen. Och trapporna är svåra att gå i, väldigt trånga, man känner sig som flipperkula när man ska ta sig ner där.”

Eva Tonström

Andra resenärer Mitt i träffar tar upp problem med för högt ljud på bussarna och att det är för trångt på dubbeldäckarna.

– Utropen utanför bussarna är kalibrerade och åtgärdade. Andra signaler är dessvärre svårare att åtgärda då det är säkerhetskrav på moderna bussar, men vi är medvetna om detta och gör vad vi kan för att både möta tillgänglighets- och säkerhetskrav och resenärers önskemål, säger David Erixon. 

När det gäller trånga utrymmen säger han:

– Kollektivtrafikens uppgift är att göra det så bra som möjligt för de allra flesta – men tyvärr kommer det alltid finnas kompromisser.

Hur ser ni på Regionens viteskrav?

– Viten och bonusar är en viktig del av kollektivtrafikens avtal och spelregler, säger David Erixon. 

Det finns inga planer från Regionens sida att säga upp avtalet med Nobina.

Isabell Lindsten, Värmdö: ”Det rullar i alla fall. Jag påverkas inte så mycket eftersom jag bor så att jag kan välja att ta många olika bussnummer, så det är bara att vänta, till slut kommer det en buss.

Isabell Lindsten, Värmdö: ”Det rullar i alla fall. Jag påverkas inte så mycket eftersom jag bor så att jag kan välja att ta många olika bussnummer, så det är bara att vänta, till slut kommer det en buss.

Eva Tonström

Tummen upp för Värmdös nya dubbeldäckare

Bekväma, fina och med utsikt. Det tycker resenärerna på Värmdös nya dubbeldäckare.

Men starten blev usel, med förseningar och inställda turer mitt i morgonrusningen.

Krispigt nya och jättehöga, rullade de nya dubbeldäckarna ut i trafik på Värmdö i söndags. 

Mitt i:s reporter och fotograf provåkte på måndagsmorgonen. Klart är att de sprillans nya bussarna – med utsikt – skapar en känsla av lyxåk. 

"Jag brukar inte åka 474 så ofta men det känns bra, det är trevligt med en ny fin buss. Jag ska till Mölnvik." säger Johanna Ydergård.

"Jag brukar inte åka 474 så ofta men det känns bra, det är trevligt med en ny fin buss. Jag ska till Mölnvik." säger Johanna Ydergård.

Martin Svensson

Eddie Plomin och Zeb Lager har tagit plats på övervåningen, längst fram. De klev på i Hemmesta vägskäl och ska till Nacka trafikplats.

– Det är en soft känsla. Det påminner lite om att åka turistbuss, nästan som att man svävar så här högt upp, säger Eddie Plomin.

– Jag tycker bussarna är bra, mycket bättre än de där risiga bussarna som kördes innan, säger Zeb Lager. 

"Jättebra, och trevligt, med nytt och fräscht." sade Matti Viinikka, som åkte med rullator, till Värmdö marknad. "Det är fint, men för barnvagnar är det inte optimalt. Det är för trångt." sade Caroline Sollenberg.

"Jättebra, och trevligt, med nytt och fräscht." sade Matti Viinikka, som åkte med rullator, till Värmdö marknad. "Det är fint, men för barnvagnar är det inte optimalt. Det är för trångt." sade Caroline Sollenberg.

Martin Svensson

Trångt för barnvagnar och rullatorer

Caroline Sollenberg kliver på med en barnvagn i Gustavsbergs centrum, hon ska åka några stationer till Porslinskvarteren.

– Det är fint, men för barnvagnar är det inte optimalt, så det är jag lite besviken på. Det är för trångt. Det finns bara plats för en barnvagn och en rullator, sedan är det fullt. 

En resenär tycker att gången mellan sätena är för smal och kommer vara en ”utmaning om man kommer med matkassar och väskor”. 

Johanna Eriksson sitter också längst fram, en våning upp.

– Jag gillar det här! Det är kul att sitta högt upp, och det gäller att hugga en plats fort. Det känns lite som att man flyger fram, säger hon. 

Johanna Eriksson sitter längst fram, uppe. "Jag gillar det här! Det är kul att sitta högt upp, och det gäller att hugga en plats fort. Det känns lite som att man flyger fram," säger hon.

Johanna Eriksson sitter längst fram, uppe. "Jag gillar det här! Det är kul att sitta högt upp, och det gäller att hugga en plats fort. Det känns lite som att man flyger fram," säger hon.

Martin Svensson

Fick vänta över en halvtimme

Men starten för de nya dubbeldäckarna på Värmdö, och övriga busslinjer, var sämsta möjliga, med inställda turer och förseningar. Kön med resenärer slingrade sig lång vid busshållplatserna de första timmarna på morgonen. 

”Det suger att behöva vänta 30 minuter på att en buss ska komma, särskilt så här en måndagsmorgon. Bra start för de nya bussarna”, skriver en resenär till Mitt i:s reporter. 

"Det är fint, men för barnvagnar är det inte optimalt. Det är för trångt." säger Caroline Sollenberg och kliver av vid Porslinskvarteren.

"Det är fint, men för barnvagnar är det inte optimalt. Det är för trångt." säger Caroline Sollenberg och kliver av vid Porslinskvarteren.

Martin Svensson

Skälet var det omfattande datahaveriet som drabbade Nobina på måndagsmorgonen. David Erixon, pressansvarig på Nobina, beklagar strulet.

– Man kan inte kalla detta annat än en dålig start, men nu har man hittat felet och jobbar med att åtgärda det, så allt är i gång igen, men det kan fortfarande förekomma förseningar.

Chauffören Ali Mohammed tycker att dubbeldäckarna är bekvämare att köra än de tidigare bussarna, som tillhörde Keolis. "Man sitter bättre och det är mer lättjobbat, så det är positivt för arbetsmiljön. Det är inga problem att bussen är så stor, det går bra."

Chauffören Ali Mohammed tycker att dubbeldäckarna är bekvämare att köra än de tidigare bussarna, som tillhörde Keolis. "Man sitter bättre och det är mer lättjobbat, så det är positivt för arbetsmiljön. Det är inga problem att bussen är så stor, det går bra."

Martin Svensson

”Ej i trafik” stod det på Värmdös nya dubbeldäckare när de började gå i trafik på linje 474 den här veckan. Orsaken var datahaveri hos bussbolaget Nobina.

”Ej i trafik” stod det på Värmdös nya dubbeldäckare när de började gå i trafik på linje 474 den här veckan. Orsaken var datahaveri hos bussbolaget Nobina.

Martin Svensson

Värmdös dubbeldäckare

19 nytillverkade dubbeldäckare ska trafikera linje 474 mellan Slussen och Hemmesta.

Körs av bussbolaget Nobina med trafikstart i söndags 9 februari.

Längd: 14 meter

Höjd: 4,2 meter fördelade på två våningar

Antal sittplatser: 81, kan jämföras med en vanlig ledbuss som har cirka 55 sittplatser.

Varje buss ska enligt Nobina ha plats för två barnvagnar och en plats för rullator/rullstol.

Det finns USB-laddare på alla sittplatser.

Källa: Nobina AB

Eddie Plomin och Zeb Lager har tagit plats på övervåningen, längst fram. De klev på i Hemmesta vägskäl och ska till Nacka trafikplats. "Det är en soft känsla. Det påminner lite om att åka turistbuss", säger Eddie.

Eddie Plomin och Zeb Lager har tagit plats på övervåningen, längst fram. De klev på i Hemmesta vägskäl och ska till Nacka trafikplats. "Det är en soft känsla. Det påminner lite om att åka turistbuss", säger Eddie.

Martin Svensson

Värmdös nya dubbeldäckare får ris och ros

Katastrofal start ✔ "Soft känsla" ✔ Trångt för barnvagnar och rullatorer. SE FILM.

Något bättre punktlighet för Nobina

Nacka-Värmdö Det är fortfarande problem med Nobinas bussar. De kommer inte när de ska, men enligt SL har det blivit bättre. I stället för i snitt 50 inställda turer per dag i Nacka-Värmdö, som det var när Nobina tog över busstrafiken i början av februari, är de nu nere i runt 20. Det är dock dubbelt så många inställda turer än vad som är godtagbart, enligt SL.

– Vi är inte nöjda med trafiksituationen som den har varit i Nacka-Värmdö de senaste veckorna, men vi får indikationer på att det håller på att bli bättre, säger Elin Lindström på SL:s presstjänst. 

När det gäller information till resenärerna fungerar nu cirka 75 procent av trafikinformationen som den ska.

Nobinas första vecka: 50 inställda turer per dag

Massor av inställda bussar och ingen information till resenärerna.

Det är facit efter en vecka med Nobina som ny bussoperatör i Nacka-Värmdö.

Cirka 50 inställda avgångar per dag. Så såg första veckan ut med Nobina AB som ny bussoperatör i Nacka och Värmdö. Det är ungefär fem gånger mer än vad som är acceptabelt, enligt SL.

Det mesta beror på fordonsbrist på grund av tekniska problem med bussarna.

SL: "Vi är inte nöjda"

Företagets IT-haveri i början av veckan gjorde också att information till resenärerna har funkat dåligt, och info om förseningar eller inställda avgångar har inte gått ut.

– Vi är inte nöjda med hur trafiken fungerat den första veckan, säger Claes Keisu, pressansvarig på SL.

Nobina jobbar nu hårt för att få ordning på de tekniska problemen med fordonen, tillägger han. Man räknar med att allt ska flyta bättre mot slutet av den här veckan.

– Sedan starten har cirka 450 avgångar ställts in av 30 000 turer – det är klart att inte heller vi är nöjda. Vi och våra fordonsleverantörer jobbar dag och natt med att trimma in de nya bussarna, samtidigt är det utmaningar med de äldre och inlånade bussarna som nu rullar på grund av förseningar hos våra leverantörer, säger David Erixon, pressansvarig på Nobina AB.

– Vi hoppas i närtid kunna erbjuda en trafik som både vi och våra resenärer är vana vid, tillägger han.

”Ej i trafik” stod det på Nobinas nya dubbeldäckare när de började gå i trafik förra veckan. Orsaken var datahaveri hos bussbolaget.

”Ej i trafik” stod det på Nobinas nya dubbeldäckare när de började gå i trafik förra veckan. Orsaken var datahaveri hos bussbolaget.

Martin Svensson

Nobinas mardrömsvecka: 50 inställda bussar per dag

SL: Helt oacceptabelt ✔ Drabbades av datahaveri