Efter flera avslag från Skolinspektionen har Stockholms stad nu fått tillstånd att erbjuda distansundervisning som särskilt stöd för elever med hög frånvaro, även kallade hemmasittare.

– Jag känner bara, äntligen! Stockholms stad har länge haft både viljan och kapaciteten att bedriva distansundervisning som särskilt stöd men fått nej från Skolinspektionen på grund av ett krångligt regelverk. Nu kan vi efter många turer snart sätta igång med den här viktiga undervisningen som för den enskilde individen kan betyda skillnaden mellan ett skolmisslyckande och en positiv väg framåt i livet, säger skolborgarrådet Emilia Bjuggren (S).

200 elever får erbjudandet

Över 1 000 elever hade över 50 procent frånvaro i Stockholms stad vårterminen 2024. Staden kommer nu att erbjuda distansundervisning för 200 elever i årskurserna 4 till 9. 

– Vi börjar nu med att erbjuda 200 platser och får med det se hur stort behovet faktiskt är ute i våra skolor. Om det visar sig att behovet är större än så kan vi söka tillstånd igen för att utöka platserna, säger Bjuggren.

Distansundervisning är inte hela svaret, poängterar hon.

– Men det kan vara ett sätt att vända en negativ utveckling och på sikt få tillbaka eleven till klassrummet, vilket alltid är det huvudsakliga målet, säger Bjuggren.

Staden arbetar även med mindre undervisningsgrupper och skolsociala team för att på olika sätt stötta elever som av olika anledningar har svårt att ta sig till skolbänken.

Fördubbling av hemmasittare – över 1 000 barn

Trots att skolstarten är en efterlängtad tid för många elever, växer problemet med elever som inte dyker upp i klassrummen. Antalet hemmasittare – elever med hög skolfrånvaro – har fördubblats sedan 2018.

Antalet elever med över 50 procents frånvaro i Stockholms stads kommunala skolor har fördubblats under de senaste sex åren, från 500 elever vårterminen 2018 till 1 037 elever vårterminen 2024.

Den kraftiga ökningen oroar Jan Jönsson (L), oppositionsborgarråd, som kritiserar den rödgröna majoriteten för att inte tydligt driva socialtjänstens ansvar att hjälpa elever med hög frånvaro.

Jönsson menar att insatser ofta sätts in först när frånvaron eskalerat eller att socialtjänsten avstår från att öppna utredningar, med hänvisning till att det är skolans ansvar, något Mitt i tidigare rapporterat om.

”Mår väldigt dåligt”

David Gustafsson, ordförande för Sveriges Lärare i Stockholm, instämmer i att skolorna behöver stöd från socialtjänsten för att hantera elever med hög frånvaro.

– De här barnen mår väldigt dåligt. Allt kan inte läggas på skolorna, det är orimligt, säger Gustafsson.

Han ser också ett stort behov av mer resurspersonal och fler mindre undervisningsgrupper. Gustafsson lyfter fram att särskilda undervisningsgrupper för så kallade hemmasittare ger dessa elever ett viktigt socialt sammanhang.

– Det är svårt att bilda en relation till alla elever som det ser ut i dag, med 30 elever i ett klassrum. De elever som inte hörs och syns hamnar allt längre bort från skolan, och det är avgörande att få dem tillbaka, även om det bara är någon gång i veckan.

Gustafsson understryker att det kommer kräva betydande resurser, både i form av pengar och tid, för att lärare ska kunna både kontakta socialtjänsten och undervisa dessa elever.

– Man kan inte göra det och samtidigt ha hela sin vanliga undervisningsgrupp, säger han.

Hamnar allt längre bort från skolan

Antal elever med mer än 50% total frånvaro

HT17: 294

VT18: 500

HT18: 395

VT19: 621

HT19: 427

VT20: 1672

HT20: 592

VT21: 804

HT21: 757

VT22: 943

HT22: 706

VT23: 990

HT23: 936

VT24: 1037

Källa: Utbildningsförvaltningen, Stockholms stad

Antalet hemmasittare i Stockholm uppgår till 1 000 elever enligt beräkningar från utbildningsförvaltningen.

Antalet hemmasittare i Stockholm uppgår till 1 000 elever enligt beräkningar från utbildningsförvaltningen.

Mostphotos

Fördubbling: Över 1 000 barn i Stockholm är hemmasittare

Oroande siffra: ”Mår väldigt dåligt" ✔ Sveriges lärare: Krävs mindre klasser och soc-stöd