Transformatorn, som är en pusselbit i utbyggnaden av Stockholmregionens elnät, är tillverkad i Ludvika. Därifrån har kraftpaketet åkt tåg till Norrköping där det lyftes av på en pråm som tog det till Hammarbyhamnen.

Nu ska den fem meter höga, och tio meter långa, transformatorn färdas därifrån med lastbil och trailer till Högdalens ställverk. Ett projekt som tar flera nätter. Under resan kommer vägskyltar, trafiksignaler, och tvärbanans kontaktledning att behöva plockas ner.

Kathrin Sonesson, huvudprojektledare på Svenska kraftnät, är inte nervös trots att det kan handla om avstånd på bara några millimeter för att få fram transformatorn.

– Det är nästan som ett slags hinderbana. Men allt är minutiöst planerat och sker på nätterna för att störa trafiken så lite som möjligt, säger Kathrin Sonesson.

Speciallösningar

Vid vägbroar behöver man lasta av och på transformatorn från trailern för att komma fram.

– Det blir en hel del speciallösningar och det går inte snabbt. På dagarna har vi lite paus, säger Kathrin Sonesson.

Kathrin Sonesson, huvudprojektledare på Svenska kraftnät.

Kathrin Sonesson, huvudprojektledare på Svenska kraftnät.

Svenska kraftnät

Transformatorn behövs i Högdalen, berättar hon vidare.

– Den får ner spänningen från vårt nät till de regionala och lokala elnäten, säger Kathrin Sonesson.

De kraftledningar som finns i Stockholm i dag började byggas för 80 år sedan. Svenska kraftnäts satsning i regionen innebär att man ökar den totala kapaciteten med 2 400 megawatt från dagens cirka 3 700. Bland annat byggs 94,5 kilometer ny ledning och 27 kilometer gammal rivs. Dessutom blir det sex nya, och två upprustade, elstationer.