Trots hård kritik från både den politiska oppositionen och från fackliga skyddsombud startar nu pilotförsöket med en spärrfri tunnelbanestation i Näckrosen på blå linjen i Solna.
Från och med den 16 december blir det fritt fram att passera SL-spärrarna i Näckrosen för den som har en giltig biljett.
Näckrosens T-bana blir spärrlös.
Stefan Källstigen
– Systemet i Stockholm funkar ju så att du måste ha validerat din biljett innan du passerar spärrlinjen in till tunnelbanesystemet. Den regeln förändras inte. Vi vill se om det här fungerar lika bra i tunnelbanan som i tvärbanan, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.
Syftet är att ta reda på om spärrfria stationer kan locka fler att börja resa kollektivt, utan att SL förlorar allt för mycket i intäkter. Om det går bra kan det komma att utvidgas till fler stationer.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Lägga pengarna på annat
– Man ska inte glömma att det är en kostnad att ha spärrar. Om det visar sig att de inte behövs kan vi lägga de pengarna på annat, säger Fendert.
Försöket ska pågå i upp till ett år.
– Men om det skulle visa sig att fuskåkandet ökar enormt, då kan vi komma att avsluta piloten i förtid.
Varför skulle spärrfria stationer få fler åka tunnelbana?
– Vi vet att det finns resenärer som ogillar spärrar, eftersom de kan orsaka trängsel och göra att man missar ett tåg man tänkt ta. Det finns också resenärer som är oroliga för att bli klämda, särskilt om man reser med rullstol, barnvagn eller en resväska. Vi vill se om det här gör att stressen och trängseln minskar, säger Anton Fendert.
"Otryggt för personalen"
Stationsvärdarnas fackklubb har varnat för att det kan bli otryggt för personalen, som enligt ursprungsplanen ska jobba både i biljettluckan och ute på golvet.
När piloten drar nu igång är det bestämt att stationsvärdarna får jobba vidare som vanligt inifrån biljettluckan – till att börja med.
– Om man bedömer att det är tryggt och säkert för personalen när piloten väl har dragit igång är ambitionen att de även ska kunna röra sig ute i biljetthallen. Men det blir upp till trafikoperatören och skyddsombuden att komma överens om, säger Anton Fendert.
Pilotförsöket beräknas kosta 500 000 kronor – vilket bekostar nya biljettstolpar och informationsskyltar. De ökade billjettkontroller som utlovas ska lösas genom omprioriteringar i befintlig budget.
Hur mycket SL kan komma att förlora på ökad fuskåkning finns än så länge ingen kalkyl över. Oppositionspartierna befarar stora intäktstapp.
M: Bäddar för fiasko
– De har inte råd att köra bussar för hederliga resenärer men öppnar spärrarna för tjuvåkare. Detta är dålig experimentpolitik som bäddar för fiasko, kommenterar Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
Anton Fendert (MP) håller inte med.
– Det fanns sådana farhågor också när vi öppnade bakdörrarna på 4:ans buss, men det har fungerat bra, säger han.
Spärrlöst i t-banan – facket varnar för kaos
SL vill få fler att ta tunnelbanan – med hjälp av spärrfria stationer.
Nu ifrågasätter facket beslutet att plocka bort spärrarna i Näckrosens tunnelbana.
– Vi ser jättestora problem, säger Jannis Konstantis, ordförande i Seko Tunnelbanan som företräder anställda i tunnelbanan.
Att Näckrosens tunnelbana ska bli spärrfri i ett pilotprojekt kunde Mitt i berätta häromveckan.
Nu har politikerna i regionens trafiknämnd klubbat projektet. Men inom facket ser man med oro på planerna, trots att det i regionens handlingar står att "inga risker bedöms uppstå" vad gäller säkerheten.
– Så antingen är vi ute och cyklar, eller så är de det, konstaterar Konstantis.
Jannis Konstantis, ordförande på Seko Tunnelbanan.
Privat
Enligt honom fick inte de som jobbar i tunnelbanan vara med när underlaget till projektet togs fram.
Det, menar han, för med sig flera risker.
Risk för stök
När spärrarna plockas bort förväntas stationsvärdarna jobba både i biljettluckan och ute på golvet. Då ökar risken för att stökiga resenärer utsätter personalen för hot och våld, menar facket.
Facket befarar också att det blir enklare för en liten klick olämpliga att ta sig ner i tunnelbanan. Det, tror facket, för med sig större risk för olyckor i rulltrappan och vid spåren.
– Om det fanns dubbelbemanning eller ordningsvakter hela tiden där, då hade det varit andra förutsättningar, säger Jannis Konstantis.
Har dialog
Spärrvakterna jobbar för MTR som har hand om driften av tunnelbanan. I ett mejl till Mitt i skriver bolagets presschef Erik Söderberg att de har informerat facket och samverkat med skyddsombuden.
Näckrosens T-bana blir spärrlös.
Stefan Källstigen
Åsikterna om hur givande dialogen har varit går isär. Enligt Jannis Konstantis ska en riskanalys göras först den 27 september, alltså efter att politikerna klubbade projektet.
Varför inte tidigare?
"Den första sittningen med skyddsombuden hade vi redan den 2 september. Det arbetet fortsätter nu", skriver Erik Söderberg.
Han tillägger att MTR kommer att fortsätta informera och instruera sina medarbetare om hur arbetet ska utföras på ett säkert sätt.
Finns arbetssätt
Enligt SL är stationer utan spärrar inte något nytt för bolaget och ett arbetssätt finns sedan tidigare.
"Det innebär bland annat att vi vid behov kan skicka ordningsvakter eller trygghetsvärdar till platsen", skriver presskommunikatören Elin Lindström till Mitt i.
Elin Lindström, presskommunikatör på SL.
Trafikförvaltningen
I dag finns ett fåtal stationer där den ingång som inte är huvudingången är utan spärrar.
– Vi har sett i vår statistik att det finns fler problem där än där det finns spärrar. Både med inpassering av olämpliga personer som är påverkade, med cyklar och andra grejer man inte ska ha i tunnelbanan på grund av säkerhetsrisken, säger Jannis Konstantis.
Elin Lindström poängterar att det spärrlösa Näckrosen är just ett pilotprojekt och utvärderas därefter.
"Vi kommer att följa bland annat hur det påverkar tryggheten aktivt under pilotprojektets gång och är förstås beredda att göra justeringar i hur vi utför vårt trygghetsarbete på platsen om vi skulle se att det behövs."
Antingen är vi ute och cyklar, eller så är de det.
Ska få fler att välja tricken
Syftet med att ta bort spärrarna är att få stockholmarna att åka mer tunnelbana.
Projektet i Näckrosen inleds den 15 december i år och pågår i som högst tolv månader.
Valet av Näckrosen som pilotstation grundar sig i att det är den mest genomsnittliga tunnelbanestationen sett till antal resenärer och uppgångar, enligt Trafikförvaltningen.
Källa: Mitt i
Spärrlöst i t-banan – facket varnar för kaos
Tummen upp för öppna spärrar: ”Praktiskt”
Plankarnas julafton – eller en mer inkluderande tunnelbana? Åsikterna om spärrlös tunnelbana går i sär.
Resenären José är positiv.
– Det blir praktiskt, säger han.
Mitt i har rapporterat om SL:s försök med spärrlös t-bana där Näckrosen valts ut som pilotstation. Under sex till tolv månader kommer resenärer inte behöva passera någon spärr.
Målet är att få fler att ta tuben.
Solnabon José Poggio åker tunnelbana från Näckrosen varje dag, till plugg och aktiviteter, just idag har han en läkartid i stan.
– Jag tänker att det blir praktiskt när man har mycket att bära på och för folk i rullstol tillexempel. Det kan nog få fler i den gruppen att åka tunnelbana, på så sätt blir det ett mer inkluderande resande.
Runt tre procent av SL-resenärerna åker idag utan giltig biljett. Det innebär 300 miljoner i uteblivna intäkter varje år. Kritiker menar att försöket på Näckrosen är rena julafton för plankare.
I vinter ersätts spärrarna med stolpar, som på tvärbanan.
Stefan Källstigen
José nickar.
– Såklart finns risken att fler fuskåker. Det kommer att krävas fler kontrollanter.
Stolpar ersätter
På Facebook framförs både bu och bä: "Det här experimentet känns tokigt sett till att det redan görs nedskärningar", anser en resenär medan en annan anser att det är på tiden: "Tågluffade i somras, åkte kollektivtrafik utan spärrar i Berlin, Munchen, Wien, Krakow, Gdansk. Tror inte detta skulle behållits om det inte fungerat. Kanske ska vi ha lite större förtroende för våra medmänniskor?
Den 15 december öppnar spärrarna på station Näckrosen och ersätts med stolpar där man blippar sin biljett. Antalet resenärer och fuskåkare kommer att mätas under perioden. Om försöket blir lyckat kan det utvidgas till en större del av tunnelbanesystemet.
Näckrosens t-bana blir spärrlös på försök. Det ser resenären José Poggio positivt på.
Stefan Källstigen