JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Ny skiss: Så kan Årstafältets t-banestation bli

Visionsbild på nya tunnelbanestationen Årstafältet. Skisser för Årstaberg och Östbergahöjden kommer förmodligen före sommaren.

Visionsbild på nya tunnelbanestationen Årstafältet. Skisser för Årstaberg och Östbergahöjden kommer förmodligen före sommaren.

&Rundquist

20250406190100
20250404135259
2025-04-06
19:01

Nu finns en ny visionsbild som visar hur Årstafältets nya tunnelbanestation kan se ut när gula linjen börjar rulla om nio år.

År 2034 ska de nya t-banestationerna i Årstaberg, Årstafältet och Östbergahöjden vara klara och tågen börja rulla på den gula linjen mellan Älvsjö och Fridhemsplan.

Nu finns en bild av hur Årstafältets station ska se ut.

I förslaget ligger ingången i botten av ett bostadshus i ett framtida kvarter i stadsdelen.

Börjar byggas i vinter

Mot slutet av 2025 kommer man att börja märka av bygget av Gula linjen. Det första som ska göras är att lägga om ledningar, innan de stora arbetena inleds.

Förvaltningen för utbyggd tunnelbana håller på att planera när och var de ska starta arbetet med ledningsomläggningar och kan i dag inte säga något datum eller plats.

En ansökan om tillstånd för bygget skickades in till mark- och miljödomstolen före jul. Järnvägsplanerna ställs ut för granskning i maj och ska skickas till Trafikverket i höst.

Plattformsdörrar

Som Mitt i har skrivit tidigare kommer de nya stationernas perronger att ha plattformsdörrar – ett slags skyddsväggar längs perrongkanten – som ska hindra att människor hamnar på spåret.

– Det handlar om trygghet. Inte minst människor med funktionshinder känner otrygghet vid stationer där det är mycket trängsel. Tunnelbanan blir också mer driftsäker när folk inte kan ta sig ner på spåren eller hamna där av andra skäl, har trafikregionrådet Anton Fendert (MP) sagt till Mitt i tidigare.

I årets budgetuppdrag ingår också att se över vilka befintliga t-banestationer som är i störst behov av plattformsdörrar, men hittills finns bara beslut för nya stationer.

MimmiEpstein
08-550 550 91

Senaste nyheterna

Har du tvekat att sätta dig på de nya tunnelbanesätena? Då är du inte ensam. Men tygerna tvättas oftare än du tror.

Har du tvekat att sätta dig på de nya tunnelbanesätena? Då är du inte ensam. Men tygerna tvättas oftare än du tror.

Petter Beckman, MTR

Så ofta tvättas tygen på ditt tunnelbanesäte

Nyheter

Resenärer: "Ser ut som att någon kissat" ✔ Förändrade städrutiner

Tyra, Emilia, Loke, Easton, Clara och Akilles har alla plockar skräp på Östnora hela dagen.

Tyra, Emilia, Loke, Easton, Clara och Akilles har alla plockar skräp på Östnora hela dagen.

Stefan Källstigen

Här städar barnen bort skräp från havet: "Vi är superhjältar"

Nyheter

Blöjor, däck och flytväst ✔ Tyra, 5: "Ingen ska bajsa i naturen där vi går"

Färjan Årstafrun tar passagerare ut till Årsta holmar.

Färjan Årstafrun tar passagerare ut till Årsta holmar.

Peter Paul

Glädjebeskedet: Båtarna ska gå till Årsta holmar igen

Nyheter

Gratisutflykterna är tillbaka ✔ 2 000 passagerare om året ✔ Se tidtabellen

Så ofta tvättas tygen på ditt tunnelbanesäte

Maria Sten-Hall

Maria Sten-Hall

Petter Beckman

20250413150900
20250411151458
2025-04-13
15:09

"Äckligt". "Vidrigt". "Ser ut som att någon kissat". Klagomålen på de nya tunnelbanesätena har vällt in till SL. Men trenden tycks ha vänt. Ny byts tygerna ut mycket oftare än tidigare.

Snart efter att de moderna C30-tågen introducerades i tunnelbanan 2020 stod det klart att de nya tygerna var svårare att hålla fräscha än de gamla.

SL:s mailkorg började svämma över av ilskna klagomål från resenärer.

"Snuskiga säten som knappt går att sitta på". "De nya tygen är fläckiga och äckliga, speciellt de gula". "Det ser ut som om någon har gjort på sig på flera säten". "Man tappar lusten att åka kollektivt".

Kaffe – eller kiss? Ibland känns det inte så fräscht att sätta sig på tunnelbanans säten.

Kaffe – eller kiss? Ibland känns det inte så fräscht att sätta sig på tunnelbanans säten.

Klara Orreteg

Både SL och trafikoperatören MTR har tagit kritiken på allvar. Sophie Gunnarsson på SL:s pressavdelning berättar att MTR nu "djuprengör" sätena dubbelt så ofta som tidigare – ungefär var 45:e dag, jämfört med var 90:e dag för de äldre sätena.

– De gula tygerna är överrepresenterade, de byts och tvättas dubbelt så ofta som de gråblå tygerna, säger hon.

Portabel ångtvätt

För att få sätena renare har man också börjat med en portabel ångtvätt, som används regelbundet när tågen städas i depån. Mer ytliga fläckar gnuggas bort som en del av den dagliga städningen.

Ångtvätten används cirka en gång i månaden, när tågen tas i för städning i depån.

Ångtvätten används cirka en gång i månaden, när tågen tas i för städning i depån.

MTR

En stor fördel med de nya sätena är att tyget lättare kan tas av och köras i tvättmaskin vid behov.

– Innan 2019 kunde de tidigare sätestygerna sitta i vagnarna upp till 10 år. De nya sätestygerna byts i snitt ut minst en gång per år, berättar Sophie Gunnarsson.

"Byter ut" betyder att tyget antingen tvättas i tvättmaskin eller ersätts med ett helt nytt tyg.

Och faktum är att resenärernas klagomål avtog under 2024.

Halverat antal fel

– Förra året var det 49 klagomål som handlade om smutsiga säten, att jämföra med 149 ärenden 2023. En rimlig tolkning är att resenärerna upplever att det blivit bättre, säger Sophie Gunnarsson.

De gula tygerna byts och tvättas dubbelt så ofta som de gråblå.

SL:s egna kontroller av städningen visar på samma trend. Det första kvartalet 2025 hade antalet anmärkningar på "städning av inventarier" nästan halverats mot hösten 2023, från knappt 600 konstaterade fel efter städning till drygt 300.

Frågan: Har du reagerat på smutsiga tunnelbanesäten?

Maria Sten-Hall

Maria Sten-Hall

Petter Beckman

Maria Sten-Hall, Aspudden

– Ja, jag är inte pedant, men ibland har jag tvekat att sätta mig. Det är nog mest för att det syns bättre, snarare än att folk smutsar ner mer. De borde kanske ha tänkt efter två gånger innan de valde tyget. Och jag saknar det gamla Lasse Åberg-tyget, det var snyggare.

Niklas Halling

Niklas Halling

Petter Beckman

Niklas Halling, Hökarängen

– Nej, jag har inte tänkt på att det skulle vara någon skillnad med de nya sätena. Men jag har hört att de här tygerna är lättare att ta av och tvätta. På de gula sätena syns smutsen mer, men jag brukar ändå inte sätta mig där.

Marcus Karnéus

Marcus Karnéus

Petter Beckman

Marcus Karnéus, Aspudden

– Jag har faktiskt inte tänkt på det. Jag tänker mest på snorungar som sätter upp fötterna på sätena. Vad har de för uppfostran? Generellt tycker jag kollektivtrafiken har blivit sämre under det nuvarande styret.

Ronja Fredriksson

Ronja Fredriksson

Petter Beckman

Ronja Fredriksson, Aspudden

– Ja, absolut! Om det är någon mystisk fläck, då står jag hellre, eller sätter mig någon annanstans. Jag är lite noga med bakterier, så jag undviker helst att åka tunnelbana. Jag gör det bara om det är för kallt för att cykla.

Så ser städrutinerna för tunnelbanesäten ut

Borttagning av fläckar på sätestyger under daglig rengöring av fordonen.

Frekvensen för djuprengöring av sätena har ändrats från från cirka var 90:e dag till cirka var 45:e dag.

Alla säten ångtvättas på plats i fordonen inom fastställt intervall.

Sätestyger som inte går att rengöra på plats sänds även iväg för att tvättas i maskin. En del av tygerna tvättas varje månad.

I snitt byts sätestygerna ut mot nytvättade eller nya tyger minst en gång per år. 

Källa: SL

PetterBeckman
08-550 550 77