Dennis Smidt, 47, hoppar av bussen vid Slussen. Han åker från från Finntorp varje dag och tycker att det fungerar bra. Han gillar inte att lösningen som väntar den 19 augusti – uppåt 780 meter från busshållplatsen till tunnelbanestationen.

– Jag kommer absolut att åka buss då också. Men 750 meter bort? Det låter ju sådär. Men jag är så luttrad nu. Där jag bor har det byggts konstant i jag vet inte hur många år. Vägen hemifrån till skolan och hit är bara byggarbetsplats – så det är skitsamma. Det blir lite längre att gå, jag får väl lägga på fem minuter eller tio. Jag vet inte hur lång tid det tar.

”Vägen hemifrån till skolan och hit är bara byggarbetsplats – så det är skitsamma”, säger Dennis Smidt, 47, från Finntorp.

”Vägen hemifrån till skolan och hit är bara byggarbetsplats – så det är skitsamma”, säger Dennis Smidt, 47, från Finntorp.

Pekka Pääkkö

SL har flaggat för att det tar mellan sju och nio minuter att gå de uppåt 570 meterna från de nya avstigningsplatserna vid Birkaterminalen till Slussens tunnelbanestation. Och mellan nio och elva minuter att gå de uppåt 780 meterna från tunnelbanestationen till de nya påstigningsplatserna.

Mitt i testade att provgå streckan. I skor lämpliga för som stockholmare i augusti som vill klamra sig fast i sommaren: flip flop. 

Vår reporter har sprungit Stockholm marathon men ansatsen här var inte att rusa som övermodiga motionärer efter startskottet eller försenade mellanchefer till mötet. Men inte heller att snigla fram utan att hålla samma tempo som den genomsnittlige busspendlaren.

”Bussen närmast för oss”, säger Kari Lindström, 38, från Saltsjö-Boo på väg till Junibacken med  Adalmina, 5, Anni, 8, och Amya, 1.

”Bussen närmast för oss”, säger Kari Lindström, 38, från Saltsjö-Boo på väg till Junibacken med Adalmina, 5, Anni, 8, och Amya, 1.

Pekka Pääkkö

Gör tummen upp

Cyklar svishar förbi när jag börjar promenaden från den kommande bortre hållplatsen vid Fotografiska.

2 minuter och 20 sekunder. Jag når jag den främre busshållplatsen vid Stadsgårdsterminalen. Tjära sticker i näsan och röken stiger när asfaltsläggarna bakom byggstaket och betongbarriärer breder ut och plattar till den trögflytande svarta massan som ska bli parkeringsplatser för Nacka- och Värmdöbussarna i augusti. En stensättare som gör i ordning gångbanan gör tummen upp.

Röd gubbe vid Stadsgårdsleden, 16 sekunder tickar iväg.

Röd gubbe vid Stadsgårdsleden, 16 sekunder tickar iväg.

Pekka Pääkkö

6 minuter och 40 sekunder. Jag är framme vid den bakre delen av de nuvarande busshållplatserna.

8 minuter blankt. Röd gubbe stoppar mig vid övergångsstället över Stadsgårdsterminalen efter 550 meters promenad.

8 minuter och 16 sekunder. Gröna gubben släpper över mig.

9 minuter och 38 sekunder. Efter 640 meter når jag den främre delen av den nuvarande hållplatsen. 

I trappan på väg upp mot tunnelbanestationen går jag ifatt två kvinnor med rullväskor. Efter trappan får de upp farten igen och jag försöker hålla jämn takt med dem.

Två gröna gubbar ger mig fri lejd över Katarinavägen. Jag korsar Ryssgården och passerar de automatiska skjutdörrarna.

13 minuter och 12 sekunder. Jag är framme vid spärren på Slussens tunnelbanestation.

Röd gubbe vid Stadsgårdsleden, 16 sekunder tickar iväg.

Röd gubbe vid Stadsgårdsleden, 16 sekunder tickar iväg.

Pekka Pääkkö

”Irriterande”

Mathias Istrup Karlsmose, 27, doktorerar vid Stockholms universitet och åker med buss 409 från Skuru och byter till tunnebana vid Slussen. Han är inte införstådd med förändringen som väntar och blir negativt överraskad.

– I augusti? Det var irriterande. Det kommer att ta tio minuter extra, kanske en kvart. Jag har ingen bil och att cykla blir för långt.

”Irriterande”, säger Mathias Istrup Karlsmose, 27, från Skuru om den långa promenaden som väntar i augusti.

”Irriterande”, säger Mathias Istrup Karlsmose, 27, från Skuru om den långa promenaden som väntar i augusti.

Pekka Pääkkö

Lena Enberg, 58, åker buss varje dag från Ingarö till jobbet på Norrmalms torg. Hon hurrar inte heller över den nya tillfälliga bussterminalen som är tänkt att användas till hösten 2025 när bussterminalen i Katarinaberget beräknas vara klar.

– Jättejobbigt! Men förmodligen bra motion. Jag tycker att det är en märklig lösning. Jag kan ju gå men hur gör människor som har det svårare att gå? Hur har de tänkt att lösa det för äldre?