Stark och stickande. Tung och oljig. Kväljande och illamåendeframkallande. Under de senaste åren har miljöförvaltningen i Stockholms stad fått in mängder av klagomål från söderortsbor som störts av lukten från Peabs asfaltverk i Västberga industriområde. Inte hela tiden, men periodvis. När den varit som starkast har folk undvikit att sitta på sina balkonger och låtit bli att öppna fönstren.

Tusentals människor i Solberga, Årsta, Midsommarkransen och Västberga berörs. En av dem är Karin Lantz, som bott i Midsommarkransen i 16 år.

– För ett par år sedan började jag känna av lukten mycket mer, den var väldigt stark. Jag kunde vakna på natten av att det stank asfalt. Då stängde jag ventilerna till fönstren, trots att vår förvaltare gett instruktioner om att vi ska ha dem öppna. Men jag måste bli av med lukten.

Rökgas stiger ut ur skorstenen vid Peabs asfaltverk, dit lastbilar kommer i en jämn ström för att hämta nytillverkad asfalt.

Rökgas stiger ut ur skorstenen vid Peabs asfaltverk, dit lastbilar kommer i en jämn ström för att hämta nytillverkad asfalt.

Angie Gray

Mental beredskap

Karin Lantz skrev till både Peab och miljöförvaltningen. Av förvaltningen fick hon rådet att anteckna alla dagar med lukt och sedan skicka in. Därför kan hon se i sin kalender hur perioder av stark lukt avlösts av perioder då hon inte känt någonting. Sedan har lukten återkommit.

– Eftersom jag vet att lukten brukar komma tillbaka påverkar den mig även när den inte är där. Det är en mental beredskap som gör att jag trivs mindre i mitt område. Jag tänker på alla barn som bor här också. Det kan inte vara bra för dem.

Peabs asfaltverk låg i många år vid Hornsbergsstrand på Kungsholmen. När bostäder skulle byggas där gick flytten till Västberga, 2007. Men det var först i början av 2020-talet som klagomålen tog fart, berättar Mats Wendel, asfaltsakkunnig hos Peab.

– Vi ändrade inget i vårt produktionssätt. Därför har vi tänkt att människor började känna av lukten mer när de var hemma under pandemin. Det är ett stort problem att många känner sig störda och vi försöker verkligen att lösa det.

"Vi är hoppfulla om att våtskrubbern ska lösa problemet med lukten", säger Mats Wendel, asfaltsakkunnig vid Peab. Han visar laboratoriet, vägg i vägg med fabriken.

"Vi är hoppfulla om att våtskrubbern ska lösa problemet med lukten", säger Mats Wendel, asfaltsakkunnig vid Peab. Han visar laboratoriet, vägg i vägg med fabriken.

Angie Gray

"Asfalt är färskvara"

Mitt i träffar Mats Wendel vid asfaltverket en blåsig och klar höstdag. Ur en skorsten kommer rök och på den stora gårdsplanen får lastbilar sina flak fyllda med nytillverkad, varm asfalt. Vi går in i laboratoriet, där asfalten kvalitetskontrolleras och nya produkter forskas fram.

Många undrar varför man inte flyttar verket till mer obebodda trakter. Men det är inget alternativ, enligt Mats Wendel, som påpekar att Stockholms stad anvisade denna plats åt Peab.

– Asfalt är färskvara. Den behöver vara varm när man lägger den, den får inte stelna. Därför måste verket ligga nära tillämpningen. Den asfalt vi tillverkar här används i Stockholmsområdet, säger han.

Ställföreträdande laboratorieföreståndare Åsa Wahlberg, testar vattenkänsligheten hos asfalten genom pressdragprovning.

Ställföreträdande laboratorieföreståndare Åsa Wahlberg, testar vattenkänsligheten hos asfalten genom pressdragprovning.

Angie Gray

Peabs första försök att lösa luktproblemet var att smalna av skorstenen för att pressa röken högre upp, hösten 2022. Det hjälpte inte. Man installerade också en luktreducerare. Men mätningar visade att det inte hjälpte och klagomålen återkom i perioder.

– Då började vi titta på lösningar som andra industrier använder. I våras installerade vi en våtskrubber, som aldrig använts inom asfalttillverkning förut. Det är en stor investering. Och vi har gott hopp om att den löser problemen, säger Mats Wendel.

Damm fångas in

I våtskrubbern körs utsläppsgasen genom en vattenvägg som fångar upp damm och partiklar. Sedan åker gasen vidare till ett kolfilter som tar bort de ämnen som luktar illa. Tidigare var problemet att kolfiltret täpptes igen av damm och slutade fungera. Men nu stannar dammet alltså i våtskrubbern.

– Vi har haft en del inkörsproblem. Den pumpanordning vi hade först var för klen och slutade fungera. Efter det började klagomålen kommaigen, under sommaren och hösten. Nu har vi en robustare pump, som kör sedan mitten av oktober, berättar Mats Wendel.

På Peab hoppas och tror man att våtskrubbern ska fungera i längden. För Karin Lantz och tusentals andra söderortsbor är det av stor vikt.

– Jag förstår att det är bra för asfaltproduktionen att vara i Västberga, men utsläppen känns ju inte bra för oss som bor här, säger hon.