I september skrev Mitt i att fastighetsägaren JM vid Brommaplan, som förutsatt att terminalområdet byggs om ville bygga 300 bostäder på Brommaplan, drar sig ur planerna.
– Vi ser att det inte pågår något arbete med en detaljplan för Brommaplan, motiverade Jon Vidar Semb-Josefson reträtten, regionchef på JM bostad Stockholm.
Fastighetschef Mathias Björkman på Revelop, bolaget som köpt JM:s fastigheter, skriver i ett mejl till Mitt i att Revelop har en dialog med Stockholms stad om utvecklingen av Brommaplan.
Mathias Björkman, fastighetschef på Revelop, skriver i ett mejl att fastighetsbolaget har kontakter med staden när det gäller Brommaplans framtid.
Revelop
"Vi är positiva till utvecklingen av Brommaplan och i det ingår bussterminalen. Vi är i dialog med både staden och regionen och kommer fortsatt att vara delaktiga i den framtida utvecklingen av Brommaplan."
Att den nya fastighetsägaren Revelop är med på ombyggnadsplanerna, är ett måste, enligt Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsborgarråd.
– Det är en förutsättning att de är med på detta och det tror jag att de är, säger Jan Valeskog.
Valeskog bedömer att flygbolaget Bra:s beslut att lämna flygplatsen skyndar på en avveckling av flyget i Bromma och därmed skyndar på ett bostadsbyggande på fältet och ett ökat behov av kollektivtrafik, som busstrafik.
Anton Fendert (MP), trafikregionråd i Region Stockholm, är försiktig i sina kommentarer.
Anton Fendert (MP), trafikregionråd, är försiktig i sina kommentarer om en ny bussterminal på Brommaplan. I ett mejl skriver han att det är för tidigt att svara på när i tiden en ny terminal behövs.
Pekka Pääkkö
"Det är för tidigt att svara på när en ny bussterminal på Brommaplan kommer att behövas. Stockholms stad behöver ta fram en ny plan för utvecklingen Brommaplans bussterminal, därefter kan en tidsplan tas fram", skriver Anton Fendert i ett mejl till Mitt i.
Jan Valeskog tror att Stockholms stad och Region Stockholm kan komma överens om en ny bussterminal på Brommaplan.
Jan Valeskog (S), stadsbyggnadsnämndens ordförande, tror att staden, regionen och den nya fastighetsägaren Revelop, som köpt fastigheterna på Brommaplan, kommer att komma överens om en ny terminal.
Pressbild/Socialdemokraterna
– Jag tror att vi kommer överens med regionen, absolut, säger Jan Valeskog.
Inom sex år kan en plan för ny bussterminal på Brommaplan finnas klar, tror Valeskog.
– Regionen gör en bedömning, alla de projekt som finns med i länsplanen ska vara planmogna senast 2030, innan dess måste det finnas planer klara, det är en hint om hur den här länsplanen fungerar, säger Jan Valeskog.