Kungen klippte bandet 1994. Då förlängdes gröna linjen från Bagarmossen till den nya ändstationen Skarpnäck. Framöver finns anledning för hovet leta upp och slipa denna sax. Region Stockholm utreder nämligen hela 20 nya spårsträckningar i Stockholmsområdet.

Invigning. Skarpnäckstaden byggdes upp på 80-talet. Men Skarpnäcksborna fick vänta till 1994 innan Kungen kom med saxen.

Invigning. Skarpnäckstaden byggdes upp på 80-talet. Men Skarpnäcksborna fick vänta till 1994 innan Kungen kom med saxen.

Ekestang, Hans. Spårvägsmuseet. 1994.

– Jag tror det skulle vara bra för både events, restauranger och butiker, säger Kajsa Nordin som är producent på Teater Reflex i Kärrtorp.

Kärrtorp och de andra orterna i Hammarby-Skarpnäck finns nämligen med på tåget – eller kanske snarare på spåret.

Kajsa Nordin och Kent Ekberg jobbar just nu med en av höstens höjdpunkter på Teater Reflex; musikteatern Esmeralda.

Kajsa Nordin och Kent Ekberg jobbar just nu med en av höstens höjdpunkter på Teater Reflex; musikteatern Esmeralda.

Angie Gray

Lättare ta sig hit

Dagens gröna linje skulle enligt utredningen kunna gå vidare till och från Sköndal, Älta och Tyresö centrum. Den som en mörk höstkväll i dag vill åka kollektivt från Tyresö för att besöka, låt säga, rockklubben Teaterrocken i Kärrtorp eller Bagis Comedy får åka blåbuss till Gullmarsplan. Där gäller byte till gröna linjen sydost. Det samma gäller förstås de som vill ta sig hit av andra anledningar. En förlängd t-banelinje skulle göra det lättare att nå orterna söderifrån.

– Det potentiella kundunderlaget skulle öka. Men uppsvinget kommer inte av sig själv. Man måste jobba med sitt utbud. Det måste finnas något som lockar resenärerna att ha orterna som mål för resan eller som får dem kliva av på vägen, säger Emma Hernell som är vd på Handelns utredningsinstitut (HUI).

Linjen här är blå. Men det är alltså dagens gröna linjen som skulle kunna bli förlängd till Tyresö. Några beslut finns inte men år 2060 finns som tänkbar start för trafiken.

Linjen här är blå. Men det är alltså dagens gröna linjen som skulle kunna bli förlängd till Tyresö. Några beslut finns inte men år 2060 finns som tänkbar start för trafiken.

Region Stockholm

Forskning om saken verkar det inte finnas särskilt gott om. Men kulturevenemang eller butiker/restauranger som sticker ut på något sätt skulle kunna få en och annan som i dag aldrig besöker orterna att dyka upp. Och det kan i sin tur ge spilleffekter.

– Den som kommer till Teater Reflex kanske också besöker något annat, en restaurang eller butik, säger Kajsa Nordin.

Bagarmossen Folkets hus ordförande Claes Elmgren tänker att deras evenemang skulle gynnas av en utbyggnad. "Vi är beroende av att publik kommer från andra stadsdelar", säger han.

Bagarmossen Folkets hus ordförande Claes Elmgren tänker att deras evenemang skulle gynnas av en utbyggnad. "Vi är beroende av att publik kommer från andra stadsdelar", säger han.

Patrik Wirén

Mer framtid än nutid

Utbyggnaderna ligger dock långt fram i tiden. Först år 2060 är det tal om att en förlängd linje 17 skulle vara i gång. Men på Skarpnäcks allé möter Mitt i några personer som ger tummen upp till själva idén. En av dem är Alejandra Chavez som bor i Orhem. Hon berättar att hon, möjligtvis, varit till Tyresö vid ett tillfälle. Då för att att paddla kajak. Hon tror inte möjligheten till t-bana mot Tyresö skulle påverka hennes liv som det ser ut i dag.

– Men allt som knyter samman folk är bra, säger hon.

I tunnelbanalösa Sköndal möter dock Mitt i flera som inte direkt hoppar jämfota över tanken på tunnelbana. Tidigare Bagisbon Paula Kahn slipper gärna tunnelbanenätet.

– Jag vet att det är supersmidigt men jag vill kunna koppla bort när jag kommer hem, säger hon.

"Åh nej! Jag vet att det är supersmidigt men jag vill kunna koppla bort när jag kommer hem. Tunnelbanan tar bort lite av det. Sköndal ligger ändå tillräckligt centralt." säger Paula Kahn.

"Åh nej! Jag vet att det är supersmidigt men jag vill kunna koppla bort när jag kommer hem. Tunnelbanan tar bort lite av det. Sköndal ligger ändå tillräckligt centralt." säger Paula Kahn.

Mattias Kamgren

Och vad gäller handeln finns orter som kan påverkas negativt av sådana här förändringar.

– En direktlinje till innerstan skulle kunna innebära en mindre negativ effekt för handeln på Gullmarsplan om folk inte kliver av här till och från stan, säger Emma Hernell på HUI.