De senaste tre åren har nio personer omkommit i Stockholmstrafiken när de gått över gatan, 27 har skadats allvarligt, enligt Transportstyrelsen.

Tre av de omkomna har omkommit när de gått på övergångsställen, åtta av de allvarligt skadade har gått på övergångsställe.

Christer Olofsson, polisinspektör på polisens trafiksektion, säger att generellt har samspelet mellan fotgängare och bilister försämrats i Stockholmstrafiken, framförallt i innerstaden.

– Där är det så att fotgängare generellt i många situationer tittar väldigt mycket i sin telefon, sedan om det är en orsak till alla omkomna kan jag inte svara på men tittar man generellt på samspelet mellan fotgängare och bilister så är det dåligt, man söker inte ögonkontakt med varandra om man som bilist kör över ett övergångsställe eller om man som fotgängare kliver ut på gatan, här samspelet generellt dåligt.

Mobiltelefoner har förändrat vår uppmärksamhet i trafiken, enligt Christer Olofsson.

– Om man tittar på fotgängare och även på cyklister och de som kör elsparkcykel så är man väldigt bunden vid sin mobiltelefon. Jag skulle säga att det har en negativ effekt på vår uppmärksamhet.

Om vår ökade ouppmärksamhet är orsaken till antal omkomna och svårt skadade i Stockholmstrafiken, säger Olofsson att han inte har någon uppfattning om. Han säger att han skulle behöva se utvecklingen över en längre tid än bara till 2022, med tanke på att mobiltelefoner funnits längre tid än så.

Christer Olofsson, polisinspektör på polisens trafiksektion.

Christer Olofsson, polisinspektör på polisens trafiksektion.

Privat

Straffbart

Att gå över gatan där det finns övergångsställe är otillåtet och du kan få böter.

Uppgifter som polisen har tagit fram åt Mitt i visar att under 2023 och 2024 har inte en enda person i hela Stockholms län fått böter för att ha gått över gatan på en otillåten plats.

– Att det är få som rapporteras, eller inga alls, det är en prioriteringsfråga, polisen kan inte stå och titta på var fotgängarna går över någonstans, det har vi uppenbarligen aldrig resurser till, säger Olofsson.

I hela landet handlar det under 2024 om fem personer som ertappats med bötesbrottet: i Skåne, Småland, Bergslagen, Värmland och i Dalarna.

Texten har uppdaterats

Enkät: Hur är det att vara fotgängare i stockholmstrafiken?

Anders Gustafsson

Maria Hedeklint, Bromma:

– Det är svårt. Jag brukar kontrollera ordentligt innan jag går över gatan, man kan inte lita på att bilister verkligen stannar när man ska gå över. Jag tycker att trafiken har blivit hetsigare, jag vet inte om folk är mer stressade. Siffrorna över antalet omkomna och svårt skadade överraskar mig inte.

Anders Gustafsson

Mats Linell, Bromma:

– Det är ofta bilister kör mot rött. Vid många obevakade övergångsställen kan ena bilisten stanna medan bilisten bakom kör om. Man får ha koll på trafiken. Själv bär jag reflexer så att jag syns i trafiken när det är mörkt ute.

Anders Gustafsson

Vanessa Katende, Bromma:

– Jag tycker att det är rätt obehagligt. När jag ska gå över gatan på ett övergångsställe brukar jag se till att ha ögonkontakt med föraren. I området jag bor kör bilister ofta för fort. Samtidigt vet jag att man som fotgängare också har ett eget ansvar för hur man rör sig i trafiken.