Inte nog med att Hagsätralinjens direktkontakt till Medis och Slussen försvinner. Grön linje 19 blir även blå när tunnelbanan är färdigbyggd 2030. Det här får söderortsbor som vurmar för sina hemtrakter att gå i taket.
– Vi på linje 19 har våra själsfränder på linje 17 och 18. Vi är samma gäng. De ska ge fan i att byta färg! Det handlar om den kollektiva känslan för kvarteret, säger "Hagis"-Håkan Engstam, 60 år, som växte upp i Hagsätra.
"Hagis"-Håkan Engstam har ritat en logga för att illustrera sin ståndpunkt.
Angie Gray
Hans kärlek till söderort och grön linje kulminerade i en insändare som han skrev i Mitt i tidigare i höstas. ”Här handlar det om historia, tillhörighet och en anda som samhällsplanerare och annat löst folk norr om Slussen inte förstår”, skriver han.
– Det här är så klart skrivet med glimten i ögat. Det är bra att tunnelbanan byggs ut. Och det finns några bra ställen norr om Slussen med. Men grön linje är en del av att växa upp i de här trakterna. Jäklar vad mycket tunnelbana man åkt under sin uppväxt, Håkan Engstam.
Blått sticker i ögonen
Han får medhåll av föreningen Gröna linjen som är på gång med en film och en bok för att stärka sammanhållningen söder om Slussen. De startade en namninsamling mot färgbytet förra året och har en Facebookgrupp.
– Vi kräver att färgbytet stoppas. Linje 19:s gröna färg är djupt rotad i området. För många boende är den en viktig identifieringsmarkör som länkar samman alla människor som bor i området, en länk som med tiden riskerar att försvinna ur det kollektiva medvetandet, säger dess verksamhetsledare Andreas Bjunér.
Stoppa färgbytet! Det anser föreningen Gröna linjen, här med dess företrädare Andreas Bjunér.
Christian Carvajal Johansson
Han tillägger också att frågan så klart diskuteras med lite lättsam ton. Men det svider att tunnelbanan blir just blå.
– Sedan Djurgården, i blårandigt, började spela sina hemmamatcher här i området så försöker de göra anspråk på delar av söderort. Söderort har ju varit Hammarbys område sedan 1800-talet. Så det sticker extra mycket med just blå färg på tunnelbanan, säger Andreas Bjunér.
Stark lokal identitet
Mats Franzén, professor i urbansociologi vid Uppsala universitet, är inte förvånad över reaktionerna.
– Inte ett dugg. Grön linje är en av de äldsta. Att tala om grön linje är viktigare för folk i söderort än i västerort, det finns en starkare lokal identitet här sedan gammalt.
Mats Franzén, professor i bostads– och urbansociologi, förstår protesterna mot färgbytet.
Mikael Wallerstedt
Kommer folk att vänja sig vid förändringen?
– Nya generationer kanske inte identifierar sig med grön linje. Men man kan också tänka sig en folklig protest där invånarna slår vakt om det här och fortsätter att prata om linje 19 som grön linje. Färgerna syns ju bara på tunnelbanekartan, och kartan tittar vana resenärer inte på, säger Mats Franzén.
Bygger för framtiden
Emma Sahlman, pressansvarig på förvaltningen för utbyggd tunnelbana, säger att de bygger om Hagsätralinjen, och byter färg, för att de behöver bygga ut tunnelbanan. Det gör även att fler bostäder kan byggas längs linjerna och att turtätheten mot alla dagens tre gröna linjer söderut kan utökas när Hagsätralinjen inte behöver trängas med de andra tågen förbi Slussen.
Vagnarna var gröna in på 1990-talet och även undantagsvis in på 2000-talet.
Wikipedia/Creative commons/"Farbror Joakim"
– I dag är det fullt på spåren in mot stan i rusningstrafik. Vi bygger för Stockholm de kommande 150 åren. Nya söderortsbor kommer växa upp med blå linje till Sofia. Det finns även många i söderort som jobbar i norrort och får en kortare resväg, säger hon.
Så ska nya tunnelbanelinjerna dras.
Region Stockholm
Vad tycker du om att Hagsätralinjen blir blå?
Mitt i skriver här om att den gröna Hagsätralinjen blir blå år 2030. Samtidigt förlorar blå linje direktkontakt till Skanstull, Medis och Slussen, men turtätheten ökar till Farsta, Hagsätra och Skarpnäck.
Angie Gray
Hoa Goh, 72 år, Hagsätra
– Det är dåligt. Färgen är inte viktig. Men jag vill att linjen ska fortsätta att gå till Slussen, bland annat, så att man inte behöver åka runt Södermalm. Det vore bra att kunna byta tunnelbana vid Slussen.
Angie Gray
Mats Berg, 55 år, Gubbängen
– Nu åker jag mest bil och buss, för att jag jobbar konstiga tider och jobbar i Länna. Men färgen är inte viktig, det är viktigare att det kommer ett tåg. Men det är bra att tunnelbanan byggs ut, då skulle jag kanske åka mer kommunalt.
Maj-Britt Ingelin, 77 år, Farsta
– Det är bra att det kommer gå fler tåg till Farsta. Men det är jobbigt om de stänger av tunnelbanan då, när något byggs ut. Jag måste ta med min blindkäpp om det kommer något nytt där jag inte hittar och det är jobbigt att leta efter bussar. Men alla är så snälla när man ber om hjälp.
Angie Gray
Dan Jerrestam, 66 år, Bagarmossen
– Om jag inte vore så egoistisk så skulle jag väl föreslå att det hade varit bättre om Skarpnäckslinjen blev blå och bytte sträckning. Det är ju inte lika många som bor hit ut, som mot Hagsätra, så det skulle inte drabba lika hårt. Men det är rätt spännande också med nya linjer.
Angie Gray
Mattias Nyberg, 20 år, Skarpnäck
– Det spelar ingen större roll att den blir blå, möjligtvis lite. Vi får väl se hur det blir, men det ska nog gå att ta sig till exempelvis Medis i alla fall. Annars är det bra med ökad turtäthet.
Angie Gray
Miriam Elmberg, 33 år, Skarpnäck
– Det är väl fantastiskt med ökad turtäthet till Skarpnäck och Farsta. Jag är ju från innerstan så jag tycker tiominutersintersvaller är lite långt. Men att Hagsätralinjen blir blå spelar ingen roll. Grön är oavsett fel. Jag är röd linje. Så länge den inte är röd är det fel.
Solna ser rött när gula linjen blir grön
Tunnelbanans sträckning till Arenastaden byter färg till grön efter ett beslut av regionen.
Noll fingertoppskänsla – och dubbelt hån mot Solna, anser Lars Rådén (M).
– Grön är ju färgen på ett annat lag jag inte kommer på namnet på just nu.
Mitt i har rapporterat om regionens färgbyte på tunnelbanans linje till Solna.
Beslutet gnager på Lars Rådén (M), ledamot i regionfullmäktige tillika oppositionsråd i AIK-land Solna.
– 16 000 stockholmare röstade fram en gul linje och det är uppenbart att många Solnabor som röstade gjorde en AIK-koppling.
Ogenomtänkt eller hånfullt, frågar han sig.
– Man drar tunnelbanan till tre stationer i Solna och gör linjen grön. Det saknas fingertoppskänsla. Grön är ju färgen på annat lag som jag inte kommer på namnet på nu.
"Borde frågat Solna"
Tunnelbanederby eller ej – regionen borde ha rådfrågat Solna först, anser Rådén.
– Det är Solna som möjliggör finansieringen och bygger bostäder. Det hade varit klädsamt att ta en diskussion med oss först. Då hade det varit glasklart vad vi tyckt.
Lars Rådén säger att han tänker pusha på i frågan i regionen och att han nu vill få med fler Solnapolitiker på tåget för att ge linjen sin gula färg åter.
Att spåren kommer att knytas ihop med gröna linjen vid Odenplan duger inte som argument, anser han.
– Givetvis kan en gul linje från Solna övergå i en annan färg inne i stan. Det är ganska vanligt i tunnelbanesystemen i Europa. Tunnelbanan till Arenastaden är heller inte bara en liten stump på gröna linjen utan kan byggas vidare norrut.
I stället för Odenplan-Arenastaden kommer nu fristående Fridhemsplan-Älvsjö bli gul.
Fel att byta färg på Gula linjen till Solna, anser Lars Rådén (M) som vill få regionen att ändra beslutet.
Region Stockholm/Stefan Källstigen