Förslaget att bygga en ny väg- och spårförbindelse i en tunnel mellan Nacka och Norra Djurgården har drivits av Moderaterna i ett antal år, men frågan har legat parkerad i brist på finansiering.

Nu förklarar regeringen sig vara villig att prova alternativa sätt att finansiera stora infrastrukturprojekt "under förutsättning att de kan leda till snabbare och mer kostnadseffektivt genomförande".

Man vill även testa investeringsobjekt som projekteras och byggs av annan aktör än Trafikverket och klargör att man vill "utreda förutsättningarna för genomförande och finansiering av Östlig förbindelse i Stockholm".

Moderaterna i Stockholms stad och i Region Stockholm ser beskedet som ett stort steg framåt.

Ger den ett snabbspår

– Signalen är tydlig. Nu är det inte en fråga om Östlig förbindelse ska byggas utan hur. Regeringen lyfter ut projektet från den ordinarie planeringen och ger det ett snabbspår, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.

Christofer Fjellner (M), oppositionsborgarråd i Stadshuset, räknar med att regeringen inom kort kommer att utse en särskild förhandlingsperson som ska hitta konkreta lösningar.

Christofer Fjellner (M) ser regeringens besked som ett stort steg framåt.

Christofer Fjellner (M) ser regeringens besked som ett stort steg framåt.

Angie Gray

Exakt hur regeringen tänker sig finansieringen är inte klart.

– Det nya är att regeringen säger sig vara beredd att pröva alternativa finansieringsmodeller. Det kan betyda allt möjligt, men nu får vi för första gången möjlighet att använda hela paletten, säger Christofer Fjellner.

Även Stockholms Handelskammare välkomnar regeringens besked.

"Kan få den fart som krävs

 – Östlig förbindelse kommer att vara avgörande för att minska trängseln i innerstaden och förbättra tillgängligheten i hela regionen. Genom att möjliggöra nya finansieringsmodeller kan projektet få den fart som krävs, säger Daniella Waldfogel, vd för Stockholms Handelskammare.  

Östlig förbindelse skulle förbättra både kollektivtrafiken och arbetspendlingen, särskilt genom att knyta ihop Nacka och Värmdö med arbetsmarknaden norr om Stockholms innerstad, framhåller hon.

– För många arbetspendlare skulle Östlig förbindelse innebära kortare restider och betydligt smidigare resor, avslutar Daniella Waldfogel.

Daniella Waldfogel, vd för Stockholms handelskammare.

Daniella Waldfogel, vd för Stockholms handelskammare.

Josefine Bäckström

En förutsättning för en hållbar finansering, menar både Fjellner och Tamsons, är att det går att få till en överenskommelser med Socialdemokraterna i regionen och staden, "ett handslag över blockgränsen som håller ända fram till att Östlig förbindelse invigs".

– Därför har vi nu bjudit in Socialdemokraterna till överläggning. Jag tror att förutsättningarna att komma överens med S är väldigt goda, säger Christofer Fjellner.

Stadshuset: "Fullständigt galet"

Men Åsa Lindhagen (MP), klimat- och miljöborgarråd i Stockholm, ger ett annat besked.

– Fullständigt galet, säger klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) om regeringens besked.

– Fullständigt galet, säger klimatborgarrådet Åsa Lindhagen (MP) om regeringens besked.

Maurits Otterloo

– Vi från den rödgröna majoriteten i Stadshuset är tydliga, vi vill inte ha Östlig förbindelse. Det är fullständigt galet att satsa på nya motorvägar när världen brinner och Europa översvämmas, säger hon.

Bygger man nya motorvägar genereras bara mer biltrafik, varav en hel del kommer att leta sig in i innerstaden, framhåller hon.

– Vi vill underlätta för folk att resa kollektivt och tycker att regeringen borde satsa pengarna på det istället. Men där lämnar regeringen walk over, säger Åsa Lindhagen.