Resandet med innerstadsbussar har minskat med cirka 30 procent sedan pandemin och det ändrade resemönstret verkar bestå, säger trafikregionråd Anton Fendert (MP).
– Det framstår inte som rimligt att ha samma tidtabell som förut.
Nu har SL kommit med sitt slutgiltiga förslag på hur busstrafiken ska göras om.
Görs om – trots protester
Linje 56 Hornsberg – Stora Essingen: Linjen kortas så att den inte längre trafikerar Stora Essingen. Resenärer till och från Stora Essingen hänvisas till linje 1 eller tvärbanan. Ny linjesträckning blir Strandbergsgatan – Fridhemsplan – Lilla Essingen.
Ändringarna har skapat ilska bland Kungsholmsbor.
– Jag förstår den frustrationen. Men någonstans behöver förändringarna göras, säger Anton Fendert (MP).
Linje 57 Frösundavik – Sofia: Dras om och kommer inte längre att gå till Frösundavik. 57:an tar över 54:ans sträckning till Hjorthagen. Sträckan Gustav Adolfs torg - Frösundavik läggs ner. I stället föreslås en ny linje på sträckan Hallonbergen – Frösundavik som ska börja trafikeras i augusti 2024. Förslaget är på remiss.
Även 57:ans sträckning längs norra Hammarbyhamnen tas bort. Bussens ändhållplats i Sofia försvinner, i stället kommer bussen att utgå från Tullgårdsparken.
Det har varit stora protester mot omläggningen, men förändringarna genomförs alltså ändå.
– Det är klart att det blir upplevd försämring för många som reser med buss 57, säger Anton Fendert.
Linje 72 Karolinska sjukhuset – Frihamnen: Blir kvar men kommer endast att köra i högtrafik och då sex avgångar under förmiddagen och sex på eftermiddagen, i stället för som nu under hela dagen.
Linje 75 Ropsten – Cityterminalen: Blir kvar men kommer endast att köra i högtrafik och då sex avgångar under förmiddagen och sex på eftermiddagen.
Linjerna skulle läggas ner i tidigare förslag. Varför har ni ändrat er?
– Vi har tagit hänsyn till respons som inkommit från remissinstanser och vågat ompröva. Vi har varit tydliga med att vi vill ha en mer inlyssnande trafikplanering, säger Fendert.
Fler linjer som påverkas
Linje 1-6: Färre avgångar dygnet runt. Linje 1 –3: Under maxtimmen: Från tio till åtta avgångar i timmen. Mellantrafik: Från åtta till sex avgångar i timmen. Lågtrafik: Från fyra till tre avgångar i timmen. Linje 4: Från tio till åtta avgångar under maxtimmen. Linje 6: Från tio till åtta avgångar under högtrafik.
Linje 50 Odenplan – Stora Lappkärrsberget: Från 12 till 10 avgångar i mellantrafik och och från 4 till 2 avgångar i timmen i lågtrafik. I det nya beslutet slopas tidigare planer på att förlänga rutten till Karolinska institutet västra. I stället planeras linjen att förlängas till Hagaplan när det är möjligt.
Linje 53 Karolinska institutet – Henriksdalsberget: Från fyra till tre avgångar i timmen i mellantrafik.
Linje 54 Reimersholme – Hjorthagen: Linjen styrs om. Ny linjesträckning blir Reimersholme – Hornstull – Fridhemsplan – Norra Kungsholmsstrand – Moa Martinsons torg. Linjen tar över delar av 65:ans sträckning. Utökade avgångar: Från tre till sex avgångar i timmen under högtrafik, och från tre till fyra avgångar i mellantrafik.
Linje 55 Finnberget – Henriksdalsberget – Tanto: Från tre till två avgångar i timmen i mellantrafik
Linje 61 Ruddammen – Hornsberg: Från sex till fem avgångar i timmen i högtrafik. Från fyra till tre i mellantrafik och två avgångar i timmen i lågtrafik.
Linje 65 Fredhäll – Skeppsholmen: Sträckan Fredhäll – Centralen slopas. Ny sträckning blir Centralen – Skeppsholmen. Alternativ ny linjesträckning via Bolinders plan och Pipersgatan med ändhållplats på östra Kungsholmen övervägs, om ”åtgärder i gaturummet som möjliggör vändning och reglering kan genomföras”.
Linje 66: Från fyra till tre avgångar i timmen i högtrafik, och från fyra till tre i mellantrafik.
Linje 67: Från fyra till tre avgångar i timmen under högtrafik, och från fyra till två under mellantrafik. Linjen får förstärkningsturer under högtrafik mellan Östra station och Odenplan i syfte att förstärka och avlasta linje 1, 4 och 6. Linjen har fortsatt koppling till båttrafiken linje 80.
Linje 69 Centralen – Djurgårdsbrunn: Från fyra till tre avgångar i timmen under mellantrafik, och från fyra till två under mellantrafik.
Linje 74 Hornsberg – Sickla udde: Från åtta till sex avgångar i timmen under högtrafik, och från fyra till tre under mellantrafik.
Linje 76 Ropsten – Norra Hammarbyhamnen: Från åtta till sex avgångar i timmen i rusningstrafik, och från fyra till tre i mellantrafik.
Linje 77 Karolinska sjukhuset – Liljeholmen: Från åtta till sex avgångar i timmen i rusningstrafik. Bussarna kommer endast gå kl. 06:00 – 09:00 och 14:00 – 18:00.
Linje 203 Ropsten – Näset: Från fem till fyra avgångar i timmen under högtrafik, och från fyra till tre i mellantrafik.
Linje 225 Ropsten – Sticklinge: Från tre till två avgångar i timmen. Ska enbart trafikeras i högtrafik.
Börjar gälla i augusti
Förändringarna ska klubbas på trafiknämnden den 17 april och träda i kraft i samband med tidtabellsskiftet i augusti.
Det kan bli ändringar på detaljnivå, till exempel gällande avgångar på en specifik linje, men i övrigt kommer förslaget att blir verklighet, enligt Anton Fendert.
– Man ska se det som att det förslaget om beslut med största sannolikhet kommer att genomföras.
Hur mycket kommer ni spara?
– Det kan jag inte säga just nu i kronor och ören.
Men oppositionen är inte nöjd.
– Vi har krävt att nedskärningspolitiken måste stoppas och omprövas. Det är en delseger att vänsterstyret nu delvis backar. Vi är samtidigt inte nöjda. Nedskärningarna är fortsatt stora. Kollektivtrafiken ska utvecklas, inte avvecklas, säger Kristoffer Tamsons (M), oppositionsregionråd.
Frösundas "livsnerv" ryker trots fler resenärer
Minskat resande är SL:s argument för att dra in buss 57.
Men har verkligen antalet resenärer blivit färre? Mitt i har gått igenom linjens resenärsstatistik inför politikernas beslut.
Generellt har resandet med innerstadsbussarna minskat med över 30 procent sedan 2019, före pandemin.
Men 57:an sticker ut.
Jämför man helåret 2023 med helåret 2019 har antalet påstigande på hela sträckan mellan Sofia och Frösundavik ökat med åtta procent, visar Mitt i:s genomgång.
I sitt sparförslag som är tänkt att träda i kraft före sommaren vill SL nu lägga ner de tre yttersta hållplatserna mellan Tullgårdsparken och Barnängsbryggan och de sju hållplatserna över Solnagränsen mellan Haga Norra och Frösundavik.
Det har väckt protester. Insamlingen "Rädda buss 57 från nedläggning", där linjen beskrivs som en livsnerv för Frösunda, har fått över 4 200 namn. Solna stads remissvar var starkt kritiskt och i sociala medier har uppretade resenärer postat bilder från proppfulla 57:or.
Fler vid Haga Norra
Statistik visar nu att antalet påstigande ökat mellan 2019 och 2023. Främst på Södersidan med ett nytt campus och östra Södermalm där inflyttningen är stor.
– Att förarna får lämna folk vid hållplatserna eftersom bussarna är fulla är mer regel än undantag, säger Södermalmsbon Lars-G Holmström.
Vid Frösunda port har antalet påstigande ökat med 29 procent sedan år 2019.
Mikael Andersson
Även på vissa hållplatser i Solna har resenärerna blivit fler, som expansiva Haga norra där resandet fördubblats.
Det är ingen grund för att låta linjen vara kvar, meddelar SL.
”Även om antal påstigande ökar vid enstaka hållplatser så tittar vi på helheten inom ett område, genom så kallade paketlösningar där olika linjer kompletterar varandra och samverkar med andra trafikslag”, skriver presskontakten Natalie Nordenswan i en kommentar.
Det är inte första gången som 57:an är nedläggningshotad. Det låg som förslag redan 2022.
Beslut tas i vår. Även om Frösunda blir av med linjen öppnar regionstyret för någon slags kompensation: "Frösundavik kan trafikförsörjas i nytt trafikavtal för Solna som startar i augusti 2024", skriver Linna Fredström, pressekreterare för Miljöpartiet i regionen till Mitt i, utan att ge svar på vad som gäller för övriga hållplatser i Solna.
Solna mot stan – så många klev på
Frösundavik
2019: 175 2023: 102
Frösunda port
2019: 266 2023: 344
Frösunda torg
2019: 126 2023: 129
Haga norra
2019: 95 2023:186
Avser linje 57 Frösundavik-Tengdahlsgatan. Linjen har dragits om i Solna under åren vilket försvårar att jämföra antalet påstigande mellan 2019 och 2023 i kommunen.
Trafikförvaltningen
Buss 57, linje, Norra Hammarbyhamnen, Nätgränd.
Victor Malmcrona
Frösundas "livsnerv" dras in trots ökat resande
De tar fajten för hotade buss 72
En populär buss som är fylld av resenärer på morgnarna. Så beskriver det här gänget buss 72 som går mellan Gärdet och Karolinska. De säger bestämt nej till att den dras in.
Johan Gustafsson ställer sig vid hållplatsen Östhammarsgatan på Gärdet i den mörka morgonen. Härifrån går buss 72 mot Karolinska, via bland annat Valhallavägen, Östra station och Odenplan.
Det är en buss han gillar skarpt. Hans barn tar den till Banérportens skola som ligger fem hållplatser bort.
– Men det är inte bara barn på Banérporten som åker den här bussen. Det finns även flera förskolor i området, och så är det många som ska till Gärdesskolan förstås. Den är också bra för folk som ska vidare till KTH.
”Känns ironiskt”
Medan han pratar sluter grannar upp. Där är Pär Åberg som med ilska i rösten säger att enda konsekvensen av de neddragningar som föreslås kommer att bli att fler tar bilen.
– Det vet jag för jag är en av dem. Jag ställde bilen just för att 72:an var så smidig att åka med. Går inte den är jag hänvisad till 1:an som både är opålitlig och planeras få färre avgångar. Nej, det här förslaget är riktigt dåligt.
Tomas Palmqvist som alltid tar buss 72 till jobbet på Karolinska nickar instämmande.
– Det känns ironiskt att regionen vill ta bort en buss som är viktig just för regionens anställda. Vi är så många som jobbar på Karolinska och andra vårdinrättningar som tar 72:an.
Det finns alternativ, medger han. Men de innebär byten och längre väg till jobbet.
– Jag kan ta ettan och därefter byta till sexan. Det blir sammanlagt en halvtimmes längre resa tur och retur.
Det är just tiden och smidigheten som går förlorad i SL:s förslag menar de. För visst kan det vara möjligt för dem som ska till exempelvis Banérporten att ta buss 76 från Lindarängsvägen i stället. Men den busshållspatsen ligger flera hundra meter längre bort och det innebär bök för bland andra äldre, mindre barn eller den med barnvagn.
– Och visst kan man gå över Gärdet när vädret är bra. Men du ser hur det ser ut i dag men regn och slask. Tänk att få med dig trötta barn på den promenaden, säger Johan som befarar att många kommer att skjutsa sina barn med bil om 72:an försvinner.
Regionen saknar ju pengar pengar eftersom resandet med kollektivtrafik har minskat. Vad kan man göra åt det?
– Där får man söka lösningar på alla sätt. Det här är inte rätt väg att gå om man vill få till en hållbar stad.
Johan Gustafsson är initiativtagare till en protestlista mot nedläggningen av 72:an. På några dagar har han fått ihop tusen underskrifter, men han hoppas att det bara är början.
– Vi vill så klart få in fler. Det är viktigt att det här förslaget inte blir av.
Det här är inte rätt väg att gå om man vill få till en hållbar stad
Andra linjer i innerstan som kan drabbas
Linje 53, 55, 61, 66, 67, 69, 74, 76 och 77 kan få förändrad turtäthet.
Linje 50, 54, 56, 57 och 65 kan få förändrade linjesträckningar och förändrad turtäthet.
56:ans rutt kortas av så att den inte längre trafikerar Stora Essingen. Resenärerna hänvisas i stället till linje 1 eller Tvärbanan.
Linje 57 ska inte utgå från Norra Hammarbyhamnen utan Bondegatan. Den ska inte heller gå till Frösundavik. 57:an tar istället över 54:ans sträckning till Hjorthagen. Sträckan Gustav Adolfs torg–Frösundavik läggs ner.
För linjerna 1–6 föreslås 8 avgångar i timmen under högtrafik, mot dagens 10.
Källa: trafikförvaltningen
Stor ilska inför SL:s förslag på nedskärningar
Förslagen från SL: Buss 56 slutar köra på Stora Essingen, 54:an byter rutt och 65:an lämnar Kungsholmen helt och hållet. Reaktionerna har inte låtit vänta på sig.
Bussresandet i innerstan har minskat med 30 procent jämfört med före pandemin. Därför föreslår SL rejäla kapningar i innerstans busstrafik. Stombusslinjerna 1-6 får till exempel lägre turtäthet.
I Kungsholmens stadsdelsområde föreslås dessutom 56:an att sluta köra till Stora Essingen. 54:an ska sluta köra mot City/Östermalm och i stället åka mot Kungsholms strand och vidare till Hornsberg. 65:an föreslås helt försvinna från Kungsholmen och bara trafikera Centralen – Skeppsholmen framöver.
”Känns dumt”
”Vi har ett minskat resande och ett bekymmersamt läge med en förändrad ekonomi”, skriver Natalie Nordenswan, presskommunikatör vid SL i ett mejl.
Eftersom Linje 54 föreslås att gå mellan Reimersholme – Hornsbergs strand menar SL att den tar över en del av sträckningen på linje 65 när den helt försvinner från Kungsholmen.
Dessa försämrade möjligheter att ta bussen från Kungsholmen till City och Östermalm har väckt stor ilska i lokala Facebookgruppen ”Kungsholmen”:
’”Jättedåligt. Behövs en buss till Centralen, och gärna till Östermalm. Att dra om just 54:an känns dumt”.
”65:an är ju proppfull med folk i rusningstid.”.
"Adekvat utbud"
Natalie Nordenswan uppger att SL har sett över trafiken i innerstan och att det har resulterat i ett paket med förändringsförslag.
”Förslagen innebär en effektivisering samtidigt som ett adekvat utbud bibehålls.”
Nytt försök
Redan före sommaren föreslog SL att buss 56 skulle sluta köra på Stora Essingen eftersom linjen har få resenärer där och för att 1:an räcker på Storan. Men i september 2023 gjorde SL bedömningen att förändringen var olämplig eftersom gångavstånden på Stora Essingen skulle göra att trafikförvaltningens riktlinjer inte följdes. Tre månader senare föreslår SL nu ännu en gång att buss 56 ska sluta köra på Storan. Enligt SL bygger det här förslaget på ett annat avtal än det förra och processen har nu en annan inriktning med tydliga ekonomiska krav.
”Vi gör en ny bedömning med utgångspunkt i hela systemet för innerstaden/Lidingö utifrån antal resenärer och alternativa resvägar. Linje 56 är en av de linjer som har lågt antal resenärer samtidigt som det finns alternativa resvägar med linje 1 och tvärbanan.”
Rödbussarna som kan ändras på Kungsholmen
Linje 56 föreslås ändra rutten till Hornsberg – Lilla Essingen. Resenärer till/från Stora Essingen hänvisas till linje 1 eller tvärbanan. I övrigt ska 56:ans sträckning på Kungsholmen och Stadshagen inte påverkas.
Linje 54 föreslås köra Reimersholme – Kungsholms strand – Hornsbergs strand istället för som i dag vidare på Hantverkargatan mot City och Östermalm.
Linje 65 föreslås försvinna från Kungsholmen helt och istället köra Centralen – Skeppsholmen. Linje 54 tar över linje 65:s nuvarande delsträcka mellan Fridhemsplan och Hornsberg, samt förstärker och avlastar linje 4 med utökat antal avgångar under rusningstid på sträckan Hornstull – Fridhemsplan.
Förslagen är på remiss till 20 december och om förändringarna godkänns träder de i kraft vid midsommar 2024.
Källa: Region Stockholm
Buss 56 föreslås sluta köra på Stora Essingen igen. I övrigt skulle 56:ans sträckning på Kungsholmen och Stadshagen inte påverkas.
Olle Anrell