Egentligen ville Solna inte ha några extra tågspår genom staden.
Kravet från politikernas sida, när det diskuterades för fem år sedan, var att i så fall gräva ner dem för att inte låta spåren utgöra ett ännu större sår i staden.
Men utredningar har visat att det är tekniskt omöjligt, bland annat på grund av ett par höga järnvägsbroar.
I stället får spåren löpa i marknivå. På en cirka 500 meter lång sträcka mellan Frösundaleden och korsningen Nybodagatan/Ankdammsgatan kapslas spåren in.
Den så kallade intunnlingen blir en åtta meter hög och 25 meter bred betongtunnel. Skeptiker har på förhand kallat den för "Berlinmuren". En farhåga bland Solnabor är en väldig barriäreffekt.
Men från stadens sida är förhoppningen tvärtom att överbrygga dagens barriär mellan Huvudsta och Skytteholm som spåren idag utgör.
1000 bostäder
Förslaget som nu går ut på samråd innehåller, förutom själva järnvägen mellan Sundbybergsgränsen vid Solna business park och Tomteboda, hela tusen nya bostäder.
Idén är sex kvarter i anslutning till intunnlingen.
– Det går inte att bygga bostäder uppe på tunneln, det kommer att gå tåg i den med farligt gods och då handlar det om explosionsrisken. Förslaget är att bygga vid sidan av, det pågår utredningar nu om hur nära man kan bygga, säger Tomas Andersson, projektchef vid Solna stad.
Mot Frösundaleden blir det två kontorshus, övriga byggnader som ska inrymma bostäder, kommersiella lokaler och förskolor, blir i varierad höjd mellan fem och åtta våningar. Ett hus på 14 våningar föreslås som markör för området.
Parkstråk ovanpå
Ovanpå tunneln anläggs ett så kallat parkstråk där man ska kunna gå och cykla och i viss mån köra bil, men inte parkera.
Hur tar man sig då upp? Med trappor och hiss bland annat. En sluttande park mot överbyggnaden ska minska upplevelsen av höjdskillnad.
– Man kommer att dölja spåren på ett sätt man inte göra i dag, det kommer att bli mer rörelse. Området som i dag är en baksida av Solna blir en mer central del av staden, säger Tomas Andersson.
Samrådet pågår 3 mars-2 maj.