I början på december stoppade förvaltningsrätten utbetalningar från SL på över 140 miljoner kronor till Skanska, Peab och andra byggföretag, som vill få betalt för arbeten som de utfört på tvärbanans havererade utbyggnad mot Kista.
Mitt i har tidigare berättat om härvan. Efter flera år av förseningar slängde SL i somras ut huvudentreprenören Gülermak, som misslyckats både med att bygga tvärbanan och att betala sina underentreprenörer.
Arbetet i Rissne har upphört för tillfället. En ny upphandling ska göras under året.
Mikael Andersson
Kallduschen var att SL:s tjänstemän utan ledningens vetskap hade skrivit på borgensåtaganden till underentreprenörerna på över 200 miljoner kronor – och nu stod SL inför valet att antingen betala eller riskera att bli stämda.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Höga dröjsmålsräntor
Regionens trafiknämnd tog det smärtsamma beslutet om utbetalning vid ett extrainsatt möte den 15 november.
Men Moderaterna och Sverigedemokraterna överklagade till förvaltningsrätten och domstolen ansåg saken vara tillräckligt tveksam för att besluta om ett tillfälligt stopp. Det kan nu ta månader innan det blir slutligt avgjort om utbetalningarna är lagliga eller inte.
Intensiva diskussioner pågår nu inom SL:s ledning och bland politikerna hur situationen ska hanteras. Om man följer domstolens beslut och håller inne med pengarna ökar risken ytterligare att entreprenörerna stämmer SL.
Till detta kommer höga dröjsmålsräntor och eventuella skadestånd som entreprenörerna kan komma att kräva.
Den nya sträckningen av tvärbanan blir inte klar på flera år ännu. Just nu står alla arbeten stilla. Illustration: Mitt i Stockholm.
Mitt i Stockholm
Kreativ lösning
Vid ett krismöte strax innan jul presenterade SL-ledningen en möjlig, kreativ lösning: Om trafiknämnden väljer att upphäva sitt beslut från den 15 november – och i stället låter AB SL:s styrelse själv ta beslutet om utbetalningen – då finns det inte längre något nämndbeslut som förvaltningsrätten kan stoppa.
Därmed kan målet i förvaltningsrätten avskrivas, bedömer SL-ledningen enligt den dragning som gjordes inför Trafiknämndens gruppledare den 20 december.
Men detta alternativ kan samtidigt uppfattas som ett "kringående" av kommunallagen – och avviker dessutom från den av fullmäktige beslutade förvaltningsmodellen för AB SL, medger SL-ledningen i sin presentation.
Att välja den vägen vore helt oacceptabelt, anser oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
"Två fel blir inte rätt"
– Man har trampat i klaveret och målat in sig i ett hörn. Men två fel gör inte att det blir rätt. Då skulle man medvetet åsidosätta regionfullmäktiges regelverk och riktlinjerna för god hushållning med skattepengar, säger han.
I stället har oppositionen krävt att frågan tas upp i regionstyrelsen, vilket nu också kommer att ske vid ett snabbinkallat extramöte den 14 januari.
Mitt i har sökt trafikregionrådet Anton Fendert (MP) för en kommentar. Hans pressekreterare Linna Fredström svarar:
– Trafikförvaltningen analyserar fortfarande vilka handlingsalternativ som finns givet förvaltningsrättens inhibition. Inget beslut kommer fattas på sammanträdet nästa vecka utan det är ett informationsmöte för att ge regionstyrelsen uppdatering om ärendet.
Totalt var summan som SL är skyldig underentreprenörerna uppe i 167,6 miljoner kronor den 18 december. Alla arbeten med tvärbanan mot Kista står stilla sedan i somras och inväntar en ny upphandling som ska göras under året.
SL pyntar upp: Tar fakturan för utsparkad entreprenör
För att rädda tvärbanebygget mot Kista skrev SL:s tjänstemän på borgensåtaganden för över 200 miljoner, trots att det gick emot alla regler. Nu biter SL i det sura äpplet och betalar ut pengarna – för att undvika att bli stämda.
I början på juli 2024 bröt SL kontraktet med entreprenören Gülermak, som misslyckats med sitt uppdrag att bygga ut tvärbanan mot Kista och Helenelund.
Det som SL-ledningen inte visste var att de egna tjänstemännen, mot alla regler, hade gått i borgen för Gülermaks skulder till ett antal underleverantörer, vilket Mitt i kunde avslöja för några veckor sedan.
Då var det osäkert vad SL skulle göra, eftersom borgensåtagandena var kommunalrättsligt ogiltiga. Men nu konstaterar SL:s jurister att man ändå är tvungen att betala, eftersom garantierna är civilrättsligt bindande i förhållande till tredje man.
Riskerar rättsliga åtgärder
l annat fall riskerar SL rättsliga åtgärder "med risk för betydande merkostnader för bland annat rättegångskostnader och upplupna räntekrav".
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Därför blixtsammankallades nu trafiknämnden till ett extrainsatt möte på fredagmorgonen för att ge SL tillåtelse att betala ut pengarna.
Hittills har det kommit in krav på 145 miljoner. Totalt handlar det om fakturor på 216 miljoner som SL åtagit sig att betala.
Ingen kan idag säga när tvärbanan kommer att bli färdigbyggt till den tänkta slutstationen Helenelund.
Tomas Stark
Att man nu betalar ut dessa pengar betyder dock inte att projektet blivit dyrare för skattebetalarna, eftersom kostnaden är budgeterad sedan tidigare, understryker SL.
I nästa vecka väntas regionstyrelsen också ge det formella klartecknet till en extern revision av hela projektet med tvärbanans Kistagren, som blivit tre år försenat och flera miljarder dyrare än det var tänkt.
Moderaterna vill ha omtag
Moderaterna, Kristdemokraterna och Liberalerna röstade nej till utbetalningen vid fredagens snabbmöte och begärde att frågan istället ska avgöras i regionfullmäktige.
– Ett omtag krävs. Inte en krona av skattebetalarnas pengar ska utbetalas med mindre än att en oberoende extern granskning görs av ansvaret för den uppkomna krisen, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).
Sverigedemokraterna tycker att frågan borde prövas rättsligt.
– Det här är ett praktexempel på varför tjänstemannaansvar behövs, säger Samuel Stephan (SD), trafikpolitisk talesperson.
Byggandet av tvärbanans Kistagren står stilla sedan i somras. SL är skyldig underentreprenörerna minst 145 miljoner.
Erik Simander
SL måste betala skandalföretagets skulder – minst 145 miljoner
Domstol stoppar SL:s betalning för tvärbanan
På tisdagen stoppade Förvaltningsrätten SL:s utbetalningar av 145 miljoner kronor, som SL:s tjänstemän felaktigt lovat bort i skandalen med det havererade tvärbanebygget mot Kista.
För att rädda det krisdrabbade tvärbanebygget mot Kista skrev SL:s tjänstemän förra året på borgensåtaganden för över 200 miljoner, trots att det gick emot alla regler.
Pengarna skulle gå till skandalföretaget Gülermaks underentreprenörer, som krävde betalningsgarantier för att vilja fortsätta arbetet.
Vid ett blixtinkallat möte den 15 november beslöt regionens trafikpolitiker att betala ut fakturor på totalt 145 miljoner som underentreprenörerna hade skickat in under sensommaren och hösten.
Men beslutet överklagades omedelbart av en ledamot i trafiknämnden, Christer Mattsson (M) och av SD-politikern Christian Lindefjärd. På tisdagen gav Förvaltningsrätten dem rätt.
Kan vara olagligt
Enligt rättspraxis ska verkställandet av beslut kunna stoppas tillfälligt i väntan på laglighetsprövning om starka skäl talar för att beslutet är olagligt.
"Förvaltningsrätten bedömer med hänsyn till vad som har kommit fram i målet att det finns skäl för att det överklagade beslutet tills vidare inte ska gälla. Yrkandet ska därför bifallas", skriver nu domstolen.
Enligt trafiknämndens beslut i november var borgensåtagandena visserligen felaktiga, men man såg sig ändå tvingad att betala eftersom SL annars riskerade att bli stämda av underentreprenörerna.
"Min instinkt talade emot"
Christer Mattsson (M) kommenterar till Mitt i:
– Jag och nämnden rekommenderades att fatta ett beslut som min instinkt talade emot och som jag inte tyckte hade gått rätt till. Därför vill jag få saken prövad.
Christer Mattsson (M), ledamot i trafiknämnden, tyckte att beslutet kändes fel.
Pressbild
Beslutet i Förvaltningsrätten innebär att SL inte kan genomföra några betalningar av betalningsgarantier förrän ett avgörande beslutas av förvaltningsrätten, meddelar trafikförvaltningens presschef Andreas Strömberg.
Har SL redan hunnit betala ut några av fakturorna?
– Nej, beredning pågår, men inga kostnader avseende utställda betalningsgarantier har utbetalats, säger Andreas Strömberg.
Bygget står stilla
Avtalet med huvudentreprenören Gülermak revs i början av juli, sedan det visat sig att företaget saknade nödvändiga bankgarantier och hade slutat betala sina räkningar.
Alla arbeten på tvärbanans Kistagren står stilla sedan i somras, i väntan på att en ny huvudentreprenör ska handlas upp – vilket kommer att ske först under 2025.
Projektet är redan flera år försenat.
Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!
Tvärbanans utbyggnad mot Kista fortsätter att vålla stora problem för SL:
Ylva Bergman