Det är sju timmar kvar tills kvällens konsert på Gröna Lunds stora scen drar i gång. Trots det sitter det redan ett tålmodigt gäng utanför entrén och köar. Än så länge är det tomt men snart står tusentals människor framför scenen.
Exakt hur många hoppas John Severinson, digital chef på Parks and Resorts, snart kunna räkna ut med hjälp av AI.
– Det är en häftig fas vi är i just nu. Det är som om locket på en stor verktygslåda har öppnats och jag är övertygad om att det kommer göra enorm skillnad.
Redan nu är försöken att räkna konsertbesökare med hjälp av kameror och AI i gång. För att förbättra upplevelsen på Gröna Lund hoppas John Severinson att AI kommer användas i alla verksamhetens delar. Allt från det lite mer självklara, som kundtjänst och sammanställning av feedback till bemanning.
Gröna lund berättar hur de använder AI. dels i att beräkna hur många besökare som är där samt med serveringsrobotar i restaurang.
Malin Lövkvist
Genom att mata AI:n med bland annat väderprognoser, datum för lönehelger och viktiga händelser vill de kunna räkna ut i förväg hur mycket personal som behövs.
John Severinson berättar att de just nu utför tester på Kolmården men än så länge är personalen bättre på att förutspå besökstrycket.
– Varje dag riskerar vi att stå med alldeles för mycket eller för lite personal och det påverkar upplevelsen. Om det är soligt vill du inte stå i kö i 20 minuter för att köpa glass.
"Vem älskar inte robotar?"
Som på så många andra företag ska AI leda till effektiviseringar i parken. Bland annat beställs maten i flera av restaurangerna genom QR-koder.
På en av dem kryssar en AI-medarbetare fram mellan borden. Roboten Bella kan servera mat, köra 70 kilo disk och sjunga till alla barns stora förtjusning.
Restaurangchefen Leonardo Buttafoco Ohlsson var skeptisk i början men menar nu att det underlättar för personalen.
– Det blir mer tid med gästen i stället för att släpa disk och vi har nöjdare besökare. Det blir en del av upplevelsen, vem älskar inte robotar?
Enligt John Severinson riskerar inte tekniken att ersätta personalen.
– Alla som jobbar här gör det för att skapa upplevelser för gästen. Med hjälp av AI kan vi lägga mindre tid bakom kulisserna.
Möjligheterna är oändliga, menar han.
Kameror finns runt Stora scen, men arbetet med att räkna hur många besökare som tittar på konserten pågår.
Malin Lövkvist
– Hur skulle till exempel ett skräckhus med AI se ut?