Dramat kring Skeppsbrons storslagna förvandling har varit en följetång i snart tio år. I ursprungsplanerna ingick 450 nya bostäder, förskola, lokaler och en torgyta utmed kajen. Och ett jättegarage under älven.

Men så blir det inte. Förseningar och skenande kostnader har ändrat förutsättningarna. Senaste budet var att det planerade undervattensgaraget skulle kosta drygt 1,6 miljarder kronor. Det fick Liberalerna att lämna den breda överenskommelsen som fanns.

Nyligen kom beskedet att planerna skrotas. Det rödgröna styret (S, V, MP) vill i stället skapa en ny detaljplan utan det underjordiska garaget.

"Slöseri göra ny detaljplan"

Liberalerna håller med om att skippa det omsusade garaget men anser att det är ett stort slöseri med både tid och resurser att börja om från noll.

– Utan det vansinnigt dyra garaget under vatten undviker vi stora kostnader. Genom att använda nuvarande detaljplan kan vi korta tiden för genomförande också. Det är synd att en av Göteborgs mest attraktiva platser fortsatt ska se ut som en ökenparkering för lång tid framåt. Därför vill vi ta vara på det som redan har påbörjats, säger Ann Catrine Fogelgren (L) kommunalråd.

"Ta vara på nedfarten"

Hon menar att Liberalerna har tagit hjälp av experter och har ett genomarbetat förslag redo.

Det innebär i korthet att arbeta vidare utifrån den aktuella detaljplanen. Men i stället för undervattensgaraget använda den befintliga parkeringsplatsen för att bygga ett mindre underjordiskt garage som kan ansluts till den redan byggda nedfarten vid den så kallade Triangeltomten.  

De tilltänkta småhusen längs ut på kajen slopas också i förslaget.

– Det innebär en mindre allmän plats eftersom vi tar bort den dyra utbyggda delen i älven. Men utan husen längst fram blir det ändå ett ganska ordentligt kajstråk som löper vidare ner mot nya halvön vid Masthuggskajen.

Modell. Arkitektbyrån Kanozi  har redan arbetat fram ett liknande förslag över platsen. Det är bara några av husen är lite för höga menar L.

Modell. Arkitektbyrån Kanozi har redan arbetat fram ett liknande förslag över platsen. Det är bara några av husen är lite för höga menar L.

Dino Soldin

 

Förlaget har i stort sett redan blivit nedröstat av övriga partier. Men än är loppet inte avgjort, menar Ann Catrine Fogelgren. L är heller inte ensamma om tankebanorna. Parallellt har arkitektbyrån Kanozi arbetat fram en i princip identisk modell över platsen. 

– Det upptäckte vi av en slump. Det bekräftar att vi har en idé som är värd att kämpa för.

Men räcker det för att övertyga de andra partierna?

– Vi ger inte upp frågan. Jag har arbetat med den sedan första visionsplanen togs fram. Den här stadsutvecklingen kommer alltid att gå med underskott, det måste vi inse. Men för göteborgarnas skull bör man inte dra ut på det i tio år till. Vi hoppas att man i alla fall sneglar på vårt förslag. Det hade verkligen varit roligt om vi kom framåt med platsen som har ett fantastiskt läge vid älven.

Ursprungsidén. Detaljplanen med den utbyggda kajen med garage under älven skrotas.

Ursprungsidén. Detaljplanen med den utbyggda kajen med garage under älven skrotas.

Kanozi Arkitekter