Strax innan klockan åtta är det full aktivitet utan för Kålltorpsskolan. Med kvicka steg navigerar elever och lärare genom den täta biltrafiken som uppstår när många föräldrar skjutsar sina barn. 

En vanlig syn utanför såväl landets som Göteborgs skolor. Bilden bekräftas i en ny undersökning, gjord av If och Svenska Cykelstäder, som visar en negativ utveckling av trafiksituationen utanför skolor. 

https://www.goteborgdirekt.se/nyheter/darfor-ar-det-bilkaos-utanfor-kungen/repuju!rysFv2NT3PAnJPO3QluyGw/

Resultaten visar även att allt färre barn cyklar till skolan nu än för tre år sedan som en följd av otrygga skolvägar.

– Det är problematiskt. Barn lär sig inte att röra sig i trafiken när de blir skjutsade överallt. Vi skapar en baksätetsgeneration, både rent faktiskt och lite metaforiskt. Barnen får inte en känsla av att de äger sin egen stad utan blir beroende av sina föräldrar, säger Gustaf Frid, vice ordförande Cykelfrämjandet i Göteborg.

Trafikvett

Det finns ett mål om att barn ska kunna cykla själv i trafik i tioårsåldern. Men det är svårt att uppnå i dagsläget, menar Gustaf Frid.

– Infrastrukturen tillåter inte det. Barn har inte möjlighet att öva sig i trafikvett. Det blir ett moment 22. Det borde vara ett krav att det ska finnas en separerad cykelväg från stomcykelnätet och framtill skolorna, säger han.

Säkra zoner

Miljöpartiet är inne på samma linje och föreslår nu cykelzoner runt Göteborgs grundskolor. 

Förslaget innebär en satsning på 50 miljoner kronor som ska frigöras genom att omfördela resurser från vägtrafikprojekt till förmån för cykeltrafiken.

– Det handlar om att skapa en säker närmiljö så att eleverna inte ska känna sig rädda att ta cykeln eller gå till skolan, säger Karin Pleijel (MP).

Hon påminner om när två pojkar i 10-årsåldern blev påkörda utanför just Kålltorpskolan för ett par år sedan.

Cykelfrämjandet jobbar aktivt med att skapa opinion och föreslå åtgärder för att få fler att välja hojen. Ett förslag handlar om att erbjuda cykelskola i förskoleklasserna.

– Vi har tittat på en förening som har bedrivit cykelskola i Stockholm. De har ett välutvecklat koncept som vi vill att Göteborgs politiker tittar på. Det handlar både om att faktiskt lära sig trampa och öka medvetenheten i trafiken, säger Gustaf Frid.