JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

Sista chansen för grannarna att stoppa Zlatans padelhall

Ztora planer. Här, intill rondellen vid Rådanvägen, vill Padel Zenter bygga en uppemot 20 meter hög padelhall.
 Foto: Tomas Stark

Ztora planer. Här, intill rondellen vid Rådanvägen, vill Padel Zenter bygga en uppemot 20 meter hög padelhall. Foto: Tomas Stark

20220314062400
20220314062400
2022-03-14
06:24
2022-03-14 06:24

Bostadsrättsföreningen på Johannesbergsplan försöker stoppa Padel Zenters planer på att bygga i Silverdal. Nu finns bara en chans kvar.

– Ja, både länsstyrelsen och mark- och miljödomstolen avslog vår överklagan. Nu har vi överklagat till mark- och miljööverdomstolen, men det är högsta instansen, säger Håkan Södergren, styrelseledamot i Brf Silverdals Kulle 1 vars hus riskerar att hamna bakom och delvis i skuggan av padelhallen.

Det var i höstas som bygglovsenheten gav bygglov för Zlatan Ibrahimovic och hans Padel Zenter för en padelhall med 14 banor, parkeringsplatser, kontor och konferenslokaler på fastigheten Malten 4. Platsen ligger längs Sollentunavägen, vid rondellen mellan det nya äldreboendet och Pelikan Self Storage.

Utöver av bostadsrättsföreningen överklagades beslutet av minst 20 privatpersoner. Trafiksituationen väckte oro och många menade att en ”mörk betongklump” inte passar in i området.

Höjden upprör mest

Men framför allt har byggnadens höjd rört upp känslorna. Hallen blir uppemot 20 meter och skymmer därmed huset intill, menar grannarna. De menar att det strider mot detaljplanen då den endast medger ett trevåningshus, vilket motsvarar cirka 11 meter.

Både länsstyrelsen och mark- och miljödomstolen avslog vår överklagan.

Men enligt bygglovsenheten är hallen planenlig då den, till övervägande del, är just tre våningar. Att en padelbana kräver högre höjd än en vanlig lägenhet är inget som påverkar – för i detaljplanen finns ingen maxhöjd inskriven.

Brf Silverdals Kulle 1 hoppas att mark- och miljödomstolen ska medge prövningstillstånd just eftersom det saknas ”vägledande avgöranden i frågan om ett angivande i detaljplan av max antal våningar kan ha en inverkan på byggnadshöjden”.

Ztora planer. Här, intill rondellen vid Rådanvägen, vill Padel Zenter bygga en uppemot 20 meter hög padelhall.
 Foto: Tomas Stark

Ztora planer. Här, intill rondellen vid Rådanvägen, vill Padel Zenter bygga en uppemot 20 meter hög padelhall. Foto: Tomas Stark

Passar inte in. Det tycker grannarna i Silverdal om padelhallen som kan komma att byggas på tomten Malten 4 mellan Rådanvägen i norr och Pelican Self Storage i söder.
 Foto: Hitta.se

Passar inte in. Det tycker grannarna i Silverdal om padelhallen som kan komma att byggas på tomten Malten 4 mellan Rådanvägen i norr och Pelican Self Storage i söder. Foto: Hitta.se

Senaste nyheterna

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

Johan Kristensen

Fortsatt kaos på Saltsjöbanan – stoppar fungerande tåg

Nyheter

16 av 32 vagnar saknar hjulfel – körs ändå inte ✔ ”Vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget först”

Cliff barnes, Sue Ellen, JR, Dallas

Cliff barnes, Sue Ellen, JR, Dallas

@philip_photos/Cliff Barnes

Cliff Barnes firar 30 år som stans ständiga förlorare

Nyheter

"Gästerna får skylla sig själva" ✔ Fick inte ragg ✔ Kungabarnens möhippor

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Hasselbacken har en lång historia som nöjespalats.

Pekka Pääkkö

Grönt ljus för kritiserade byggplaner på Hasselbacken

Nyheter

Tar hänsyn till riksintressen och grannar ✔ "Innebär en olägenhet – men inte en betydande sådan"

SL stoppar 16 oskadda tåg på Saltsjöbanan

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.

Johan Kristensen

20250314121456
20250314130612
2025-03-14
12:14
2025-03-14 13:06

Saltsjöbanans tåg hann knappt börja rulla efter två års avstängning innan hälften av de 32 vagnarna hade så slitna hjul att all tågtrafik stoppades. Övriga vagnar vill SL inte köra med.

”Ej i trafik” står det på de gula skyltarna i framrutan. I SL:s depå i Neglinge har 14 vagnar parkerats utomhus, ytterligare ett par skymtar i vagnhallens fönster.

Dan Karlsson, 69, skrattar till när han går förbi. 

– Jag tänkte just att det vore en snygg bild: vagnbrist! Ja, de rullar ju inte.

Han är förtroendevald i PRO och pendlar regelbundet från Neglinge till organisationens kansli i Skärmarbrink. Före den 9 februari tog resan omkring 40 minuter. Nu kan det ta dubbelt så lång tid. Ofta ger han upp och tar bilen i stället.

– Jag vill helst inte. Men med det här busskrånglet som är nu tar det minst en timma och tio minuter, det kan ta en timma och tjugo minuter eller ännu längre tid också. Med bilen tar det 17 minuter.

”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.

”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.

Johan Kristensen

Restider skenade

Den 15 december började tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter närmare två års avstängning för bland annat bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby. 

Den 9 februari drog SL in bussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra och hänvisade alla till tågen.

Nackabornas restider skenade eftersom de tvingades byta från tåg till buss i Saltsjö-Järla eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen.

”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Johan Kristensen

”Måste svarva hjulen”

Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att vagnarnas hjul hade slitits onormalt mycket. Flera vagnar ställdes av innan SL i måndags stoppade all tågtrafik och ersatte med bussar. 

– Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.

Ni har 16 vagnar ni skulle kunna köra med?

– Ja, men vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget innan vi kan släppa på trafiken igen för att inte fler hjul ska riskera att slitas. Att köra med hjulskador kan bland annat skada banan, det sliter på spåren. Vi måste alltså åtgärda hjulen på vagnarna innan vi kan använda dem igen.

Varför har hjulen slitits så mycket?

– Vi kan fortfarande inte svara på vad som är orsaken. 

Kan den nya rälsen som har lagts i Fisksätra och Tattby ha slitit på hjulen?

– Vi kan inte svara på det i nuläget. Det finns jättemånga tänkbara orsaker och vi tittar förstås på allt. Att hjul slits och behöver repareras är i sig inte ovanligt: det sker ibland vid lövhalka och i samband med växelfel och andra spårfel. Det som sticker ut är just det onormala slitaget som har skett nu och vi vet inte vad det beror på just nu.

”Spelar med våra liv”

SL fortsätter den här och nästa vecka att köra samma ersättningsbussar som trafikerade Saltsjöbanan före den 9 februari.

– Nu kan resenärerna också se realtidsinformation i reseplaneraren om en buss är försenad. I början var det bara tidtabellstiden syntes, säger Elin Lindström.

Varför?

– Det tar alltid lite tid när vi går över till ersättningsbussar innan vi får in rätt information i systemet.

Lars Karlsson har bott i Neglinge sedan 2007.

– Det var så himla praktiskt när Saltsjöbanan bara gick och gick hela vägen in till Slussen. Nu känns det jobbigt. Jag tycker att SL borde köra direktbussar in till Glasbruksgatan tills de är klara med Saltsjöbanan. Det är ju knasigt det här. De spelar med våra liv.

JohanKristensen
08-550 551 17