SL:s depå för Saltjöbanans tåg i Neglinge.
Johan Kristensen
”Ej i trafik” står det på de gula skyltarna i framrutan. I SL:s depå i Neglinge har 14 vagnar parkerats utomhus, ytterligare ett par skymtar i vagnhallens fönster.
Dan Karlsson, 69, skrattar till när han går förbi.
– Jag tänkte just att det vore en snygg bild: vagnbrist! Ja, de rullar ju inte.
Han är förtroendevald i PRO och pendlar regelbundet från Neglinge till organisationens kansli i Skärmarbrink. Före den 9 februari tog resan omkring 40 minuter. Nu kan det ta dubbelt så lång tid. Ofta ger han upp och tar bilen i stället.
– Jag vill helst inte. Men med det här busskrånglet som är nu tar det minst en timma och tio minuter, det kan ta en timma och tjugo minuter eller ännu längre tid också. Med bilen tar det 17 minuter.
”Lite ironiskt med vagnbrist – de står ju här”, säger Dan Karlsson som har fått uppåt en timma och tjugo minuters resa från Neglinge till Skärmarbrink i stället för 40 minuter.
Johan Kristensen
Restider skenade
Den 15 december började tågen rulla på Saltsjöbanan igen efter närmare två års avstängning för bland annat bygge av dubbelspår i Fisksätra och Tattby.
Den 9 februari drog SL in bussarna från Saltsjöbaden och Fisksätra och hänvisade alla till tågen.
Nackabornas restider skenade eftersom de tvingades byta från tåg till buss i Saltsjö-Järla eftersom Nacka kommun har asfalterat banvallen för att kunna bygga om Värmdövägen.
”Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel”, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.
Johan Kristensen
”Måste svarva hjulen”
Vid en kontroll i slutet av februari upptäckte SL att vagnarnas hjul hade slitits onormalt mycket. Flera vagnar ställdes av innan SL i måndags stoppade all tågtrafik och ersatte med bussar.
– Det är ungefär hälften av de 32 vagnarna som är avställda med hjulfel, säger Elin Lindström, presskommunikatör på SL.
Ni har 16 vagnar ni skulle kunna köra med?
– Ja, men vi måste hitta och åtgärda orsaken till hjulslitaget innan vi kan släppa på trafiken igen för att inte fler hjul ska riskera att slitas. Att köra med hjulskador kan bland annat skada banan, det sliter på spåren. Vi måste alltså åtgärda hjulen på vagnarna innan vi kan använda dem igen.
Varför har hjulen slitits så mycket?
– Vi kan fortfarande inte svara på vad som är orsaken.
Kan den nya rälsen som har lagts i Fisksätra och Tattby ha slitit på hjulen?
– Vi kan inte svara på det i nuläget. Det finns jättemånga tänkbara orsaker och vi tittar förstås på allt. Att hjul slits och behöver repareras är i sig inte ovanligt: det sker ibland vid lövhalka och i samband med växelfel och andra spårfel. Det som sticker ut är just det onormala slitaget som har skett nu och vi vet inte vad det beror på just nu.
”Spelar med våra liv”
SL fortsätter den här och nästa vecka att köra samma ersättningsbussar som trafikerade Saltsjöbanan före den 9 februari.
– Nu kan resenärerna också se realtidsinformation i reseplaneraren om en buss är försenad. I början var det bara tidtabellstiden syntes, säger Elin Lindström.
Varför?
– Det tar alltid lite tid när vi går över till ersättningsbussar innan vi får in rätt information i systemet.
Lars Karlsson har bott i Neglinge sedan 2007.
– Det var så himla praktiskt när Saltsjöbanan bara gick och gick hela vägen in till Slussen. Nu känns det jobbigt. Jag tycker att SL borde köra direktbussar in till Glasbruksgatan tills de är klara med Saltsjöbanan. Det är ju knasigt det här. De spelar med våra liv.