I början av juni invigdes E/S Lisen, en av de nu två elektrifierade färjorna som åker mellan bryggorna i Barnängen, Luma och Henriksdal.

– Nu klarar jag en telefonintervju från färjan, den är så tyst nu, säger biträdande finansborgarrådet Anders Österberg (S) från däck.

Anders Österberg (S) och befälhavaren Susanne Borgström

Anders Österberg (S) och befälhavaren Susanne Borgström

Fredrik Ståhl

Mindre oljud för grannar

Han menar att omställningen har flera fördelar – den är bra för miljön och de tystare motorerna är positivt för grannarna samtidigt som arbetsmiljön på båtarna förbättras.

– Vi ställer höga krav i våra upphandlingar för att bli en klimatpositiv stad 2030. Det här är en av de pusselbitar som gör att vi når det målet.

En hastighet på runt fyra knop gör att sjön korsas på några minuter. Varje år åker runt en miljon människor med de avgiftsfria färjorna.

Så här ser ett av batterierna som driver färjorna ut. Det är gjort av återanvända bilbatterier.

Så här ser ett av batterierna som driver färjorna ut. Det är gjort av återanvända bilbatterier.

Fredrik Ståhl

Tjänar pengar på sikt

Avtalet är värt runt 13 miljoner kronor per år. Kostnaden för omställningen ligger på rederiet. Socialdemokraterna konstaterar att övergången till el kostar pengar, men menar att den samtidigt medför en minskning av energiförbrukning och lägre bränslekostnader.

– Klart det är en stor investering, men på sikt tjänar man pengar på den.

Genom upphandlingar elektrifieras fler av stadens fordon. I bygget av kvarteret Persikan på Södermalm har en helt eldriven grävmaskin tagits in, i Slakthusområdet likaså.

– Det visar att det går att bidra till en omställning genom att ställa krav. Företag och branschen är villiga att ställa upp och investera, så vi kan inte vara fega.