Jätteprojektet med satsningen på att dra dubbelspår och även köpa in de nya vagnarna X15p ryms inte längre inom den planerade budgeten.
I ett tjänsteutlåtande för det senaste sammanträdet i regionens trafiknämnd står att det behövs ytterligare 294 miljoner kronor till satsningen.
Att det blir så mycket dyrare har flera skäl. Mitt i har bett om en telefonintervju, men regionen hänvisar till mejlsvar.
"Projektet med de nya X15p-fordonen blev försenat, vilket har krävt att vi förlängt resurser som är kopplade till det arbetet. Till exempel handlar det om kostnad för att behålla personalen i projektet och för att förlänga garantiuppföljning av nytillkomna vagnar – sådana kostnader som finns medan projektet fortfarande pågår", skriver Elin Lindström, presskommunikatör på trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Svårjobbat
Även oförutsedda kostnader för exempelvis markarbeten bidrar.
"Det har också visat sig finnas oförutsedda utmaningar i byggarbetet vi utfört på Roslagsbanan, bland annat var markförhållandena vid Portvägen och Frescati mer svårjobbade än man först räknat med vilket skapade vissa prishöjningar", skriver hon.
Elin Lindström är presskommunikatör på trafikförvaltningen i Region Stockholm.
Trafikförvaltningen
Ökade fordonspriser är den största bidragande orsaken.
"På grund av att konsumentprisindex förändrats i kombination med att vi fick förlänga projektet för att ta emot de nya vagnarna", skriver Elin Lindström.
Regionen ser att det är en relativt väntad utveckling
"Vi ser samtidigt inte att det är helt oväntat, eftersom de senaste åren har kommit med samhällsutmaningar som har påverkat i princip alla investeringsprojekt. Det handlar till exempel om kostnadsökningar och problem i leveranskedjor efter både pandemin och det instabila omvärldsläget", skriver Elin Lindström.
Beslut i frågan tas av regionfullmäktige. Godkänns en ny budget innebär det att den totala kostnaden för projektet väntas landa på ungefär 11 miljarder kronor.
Det är i dagsläget inte klart vilket datum ärendet tas upp på dagordningen.