Efter många år av byggstök på Östermalmstorg kunde man i somras börja se ljuset i slutet av tunneln. I augusti 2024 rapporterade Mitt i att halva torget stod färdigt, men om det blir färdigt till sommaren 2025 återstår att se.

Häromveckan kom ännu en kalldusch över projektet; SL överklagar detaljplanen.

Boven i dramat – SL vill inte att restaurangen ska byggas ovanpå tunnelbanans entré.

Boven i dramat – SL vill inte att restaurangen ska byggas ovanpå tunnelbanans entré.

Karavan

Det SL och Stockholms stad inte har lyckats komma överens om är placeringen av den framtida restaurangbyggnaden. I den detaljplan som staden antog i november 2024 är den placerad rakt ovanpå tätskiktet till tunnelbanans norra entré.

SL skriver menar att det skulle kunna skada tätskiktet i sitt överklagande till mark- och miljödomstolen att "placeringen av restaurangbyggnaden avsevärt kommer att försvåra eller omöjliggöra det framtida underhållet och utbytet av den del av tätskiktet som ligger under byggnadens betongplatta".

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Krävde avtal

SL skriver att de vid flera tillfällen framfört dessa sypunkter till staden, och föreslagit att restaurangen ska byggas på en annan plats eller konstrueras så att den går att flytta på. SL har också krävt ett avtal med staden som reglerar åtkomsten till tätskiktet.

Detta sammanfattade stadsbyggnadskontoret i ett granskningsutlåtande i augusti 2024:

"Trafikförvaltningen framför att om avtal inte finns på plats innan antagande av planen tvingas trafikförvaltningen överklaga planen".

I somras var staden klar med första etappen av återställningen av Östermalmstorg.

I somras var staden klar med första etappen av återställningen av Östermalmstorg.

Stockholms stad.

M: Borde samarbeta bättre

Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) är kritisk till att de två myndigheterna inte har kunnat lösa problemet innan det gick till domstol.

– Det är uppenbart att det är ett samarbetsklimat som inte fungerar. Det här är ännu ett exempel på en situation där staden och regionen inte har lyckats komma överens. Senast kostade det 100 miljoner extra att hitta en ny lösning för gång- och cykelbron som ska byggas vid Slussen.

Han befarar att rättsprocessen kan försena återställningen av Östermalmstorg betydligt.

– Man får räkna med ett halvår för en överklagandeprocess. Och om staden förlorar behöver man kanske rita om torget.

Jan Valeskog (S), ordförande i stadsbyggnadsnämnden, kommenterar beskedet såhär:

– Nu måste staden närmare analysera vad detta innebär och därefter får vi återkomma om hur vi kommer att agera.

Gamla Lisa på torget

Placeringen av restaurangen i den överklagade detaljplanen är densamma som gamla Lisa på torget.

– Stadens ambition är att Lisa Elmqvist, som drivit Lisa på torget, ska få driva restaurangen. Det är inte avtalat och klart, men staden verkar för det, sa Lena Remaeus vid fastighetskontoret, till Mitt i tidigare i år.