I juni 2022 bestämde den dåvarande regionledningen att SL skulle införa så kallad capping i sitt biljettsystem, med bland annat London och Östgötatrafiken som förebild.
Det skulle innebära att enkelbiljetter automatiskt övergår till en dygns- eller månadsbiljett efter ett visst antal resor, för att resenären alltid ska få bästa möjliga pris.
Starten för cappingsystemet har skjutits upp flera gånger och nu kommer förklaringen till SL:s tvekan: ett fullt utbyggt pristak skulle leda till intäktsförluster på 342 miljoner kronor, enligt trafikförvaltningens kalkyler.
Skälet är att alla de resenärer som i dag betalar för mycket genom att åka på enkelbiljett skulle få pengar tillbaka. Samtidigt är det osäkert om capping skulle få fler att resa med SL.
Dubbelt dålig affär
Och om pristaket faktiskt skulle leda till fler resor blir det en dubbelt dålig affär för SL, både ökade kostnader och dramatiskt minskade intäkter. Sammantaget skulle effekten bli "mycket utmanande", enligt förvaltningen.
Rekommendationen till politikerna är tydlig: gör det inte.
"En förnyad bedömning, utgående från tidigare genomförd analys, ger att capping på enkelbiljett inte sammantaget tillför tillräckliga resenärs- och affärsmässiga nyttor för att motivera ett nästa steg i relation till andra prioriterade satsningar", skriver tjänstemännen.
SL har samtidigt utrett en rad andra tänkbara biljettreformer, för att se vad som skulle kunna stimulera till ökat resande och göra systemet mer attraktivt – bland annat att införa lägre taxa under lågtrafik.
SL-biljett till evenemang
Men slutsatsen är att det mesta fungerar bra som det är. Det är bara två förslag som utredarna anser vara värda att jobba vidare med, som skulle kunna leda till ett ökat resande och en ekonomi i balans.
Det ena är att man vill förenkla för företag att abonnera på SL-kort åt sina anställda. Det andra är att erbjuda SL-biljett till olika arrangörer, för att göra SL-resan till en del av biljetten inför stora evenemang, nöjen och konferenser.
"Detta skulle kunna hanteras via värdekoder till SL-appen eller som digital återförsäljning i de fall arrangören har egna applösningar", skriver tjänstemännen. Men "en cappinglösning på enkelbiljetter rekommenderas att avvakta med."
"Tar med oss slutsatserna"
Utredningen läggs fram för trafiknämndens politiker nästa vecka. Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) vill inte säga vad hans slutsats kommer att bli. Han kommenterar skriftligt till Mitt i:
”Vi har ett tufft ekonomiskt läge och har tvingats till anpassningar i trafiken och biljettprisökningar. I det läget behöver vi såklart fatta genomtänkta beslut, och då är det bra att vi nu har den här gedigna översynen av biljettsystemet. Vi tar med oss dess slutsatser in i budgetarbetet, så i dagsläget kan jag inte ge några besked om vad detta innebär för taxan eller möjligheten till capping. Vi får återkomma efter budgetförhandlingarna".