Sjuttio år har gått sedan tunnelbanan byggdes ut till Hässelby och stora delar av betongbroarna och banvallen når sin tekniska livslängd inom de närmaste tio åren.
"Det innebär att de mest kritiska betongbroarna och makadamen på vissa sträckor är i behov av betydande upprustning i närtid", skriver regionens trafikförvaltning i ett ärende som kommer upp till politiskt beslut i nästa vecka.
Totalt är det 17 broar som behöver rustas upp. För åtta av dem är läget akut. Där behövs en investering "för att undvika ytterligare skador på broarnas bärande konstruktion", enligt förvaltningen.
Undvika skador på fordon
Samtidigt ska man byta ut uttjänt makadam som stöttar slipers och räls i banan "för att undvika ytterligare skador på fordon och anläggning".
Investeringen kostar totalt 307 miljoner kronor och ska genomföras med start 2028.
"Trafikavstängningar är planerade till sommartidtabell åren 2028–2029. Tunnelbanetrafiken ersätts då med busstrafik", skriver trafikförvaltningen.
Tjänstemännen ser det som en stor risk att avstängningarna leder till överbelastning av vägnätet och "logistiska utmaningar" för resenärer och trafikoperatör.
Buller och damm
Närboende kan bli störda och förtroendet för kollektivtrafiken riskerar att minska. Sannolikheten för buller och damm anses hög.
Samtidigt går det inte att skjuta upp arbetena längre, för då riskerar man ännu större störningar och ökade kostnader längre fram.
Risken, om upprustningen inte görs nu, är att bärigheten i broarna börjar försämras vilket kräver längre avstängningar. Det skulle också bli ökade problem med solkurvor vilket tvingar tågen att köra långsammare.
Trafiknämnden ska ta beslutet på nästa sammanträde den 23 april.