I februari gjorde Nobina det uppseendeväckande draget att varsla samtliga 750 anställda inom trafikområdet Haninge-Nynäshamn om uppsägning per den 19 juni i år.
Nu kontrar SL med att varsla om uppsägning av hela bussavtalet, om inte Nobina backar från sina krav på ersättning och lovar att starta trafiken senast i augusti.
Bakgrunden är att Nobina har hamnat i konflikt med SL kring villkoren för det nya bussavtalet som Nobina vann förra året och som egentligen ska börja gälla nu till midsommar.
Har 60 dagar på sig
Enligt SL begär Nobina en extra ersättning på 265 miljoner kronor, med hänvisning till att det inte har gått att beställa elbussar i tid och att man måste fortsätta köra med gamla dyra dieselbussar i ytterligare 10 månader.
– Vi anser att 265 miljoner är för mycket för skattebetalarna att bära för dessa 10 månader. Så vi behöver hitta en annan lösning, säger Andreas Strömberg, presschef på SL.
Nobina har nu 60 dagar på sig att gå SL till mötes – annars sägs avtalet upp.
– En möjlighet är att vi då gör någon form av direktupphandling. Vår bedömning är att vi kommer att kunna hitta en annan operatör som kan ta hand om driften. Men i första hand hoppas vi att vi kan nå en lösning tillsammans med Nobina, säger Andreas Strömberg.
Oro bland personalen
SL har erbjudit Nobina uppskov med starten till den 18 augusti, en tidpunkt som Strömberg beskriver som "ovillkorlig".
Vi behöver hitta en annan lösning.
SL är också mycket kritiska mot att personalen sagts upp.
"Att skapa oro bland resenärer och personal för att driva igenom mer förmånliga ekonomiska villkor för det egna bolaget är, enligt SL, oacceptabelt", skriver Andreas Strömgren i ett mail till Mitt i.
Han tillägger varken personalen och resenärerna behöver vara oroliga – någon form av busstrafik kommer det att bli.
Nobina: "Skulle både försena och fördyra"
Nobinas inställning är att det är SL som bär ansvaret för att elbussarna är så försenade och att det därför är SL:s skyldighet att betala extrakostnaderna.
– Nu får vi en varning från SL att de har möjlighet att häva avtalet, något som både skulle försena och fördyra – och det tror jag varken skattebetalarna eller resenärerna behöver. Vi har erbjudit oss att hantera både avtal och kostnader konstruktivt, säger Nobinas presschef David Erixon.
Massvarsel: 700 bussförare kan sägas upp till sommaren
700 busschaufförer på Södertörn har varslats om uppsägning. All busstrafik i området dras in vid midsommar – om inte SL och Nobina löser sin konflikt.
Den 19 juni 2025 löper nuvarande bussavtal för Tyresö, Haninge och Nynäshamn ut. Meningen har varit att Nobina och VR ska driva trafiken vidare med nya avtal som skrevs på förra året.
Men under vintern har en akut konflikt seglat upp kring villkoren för övertagandet. De cirka 140 nya elbussar som ska sättas in har inte kunnat beställas och Nobina lägger ansvaret för detta på SL.
"Skyldighet att varsla"
– Det finns inga förutsättningar för oss att driva trafik från juni. Och eftersom vi riskerar att inte ha någon verksamhet har vi en skyldighet att varsla personal om uppsägning, säger David Erixon, presschef på Nobina.
Varslet lades i slutet av december. Om inte parterna kommer överens under våren kan all busstrafik i området komma att ställas in lagom till midsommar. 750 Nobinaanställda, varav 700 busschaufförer, riskerar att bli av med jobbet.
David Erixon på Nobina tror att det kan ta 15 månader att få elbussarna på plats.
Johan Töpel
Enligt Nobina är det SL som bär ansvaret för den exceptionella situationen, genom att ha dragit ut på tiden när det gäller att godkänna både trafikavtalet och den så kallade fordonsplanen, som anger vilka bussar som ska användas.
15 månaders leveranstid
Utan dessa godkännanden har Nobina inte kunnat beställa några nya bussar. Normalt sett skulle det ha gjorts direkt efter att upphandlingen blev klar i maj förra året.
– Men nu fick vi fordonsplanen godkänd först för två veckor sedan, med exakt samma fordon som vi la fram förra våren. Så det är först nu som vi har kunnat lägga beställningen. Och generellt kan det ta runt 15 månader innan fordon levereras, säger David Erixon.
Därmed kommer det i värsta fall inte att finnas några nya bussar på plats förrän fram mot sommaren 2026. Nobina har erbjudit sig att fortsätta köra med de befintliga bussarna fram till dess, utifrån det gamla avtalets ersättningsnivåer.
Men det skulle kosta mer eftersom gamla bussar är dyrare att köra.
SL håller inte med
– Det skiljer cirka 100 miljoner kronor per år i drift- och bränslekostnader om vi ska köra konventionella bussar i stället för elbussar. Nu behöver vi hitta lösningar. Jag tror alla förstår att man inte kan köra ett elbussavtal utan elbussar, säger David Erixon.
Nobina har erbjudit sig att köra vidare med befintliga bussar, men vill inte göra det med den nya, lägre ersättningen.
Nobina
SL anser däremot att det är det nya avtalets villkor som gäller och vill inte kommentera oenigheten närmare, med hänvisning till den pågående förhandlingen.
"Vi är medvetna om förseningar i bussleveranserna, men det finns upphandlingsrättsliga aspekter i detta som vi måste ta hänsyn till. Vi förväntar oss att vi kan ha en konstruktiv dialog med dem om hur trafikstarten kan genomföras utifrån de förutsättningar som finns", kommenterar Claes Keisu, pressansvarig på SL, i ett mail.
M: Otroligt allvarligt
Oppositionsledaren i regionfullmäktige, Kristoffer Tamsons (M) riktar hård kritik mot de styrande för hur frågan hanterats.
– Det är otroligt allvarligt. Detta massvarsel är ett historiskt tecken på hur misskötseln av kollektivtrafiken tillåts gå ut över oroliga arbetstagare och resenärer i vår kollektivtrafik, sa Tamsons under tisdagens fullmäktigedebatt.
Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) valde att spela ner frågan.
– Trafikförvaltningen ser ingen risk att någon kommer att gå utan arbete, eftersom samtliga kommer att behövas för att utföra den här kollektivtrafken, sa Fendert.
Säkerställa jobben
David Erixon på Nobina hoppas också att ingen ska behöva sägas upp.
– Jag räknar med att det finns en samsyn och att vi båda parter är måna om att säkerställa både kollektivtrafiken och medarbetarnas jobb, säger han.
Det finns inga förutsättningar för oss att driva trafik från juni.
Avtalsstart med bekymmer
De senaste tio åren har all busstrafik i Tyresö, Haninge och Nynäshamn drivits av Nobina.
Genom den nya upphandling som gjordes klart i maj 2023 får istället bussföretaget VR avtalet för Tyresö medan Nobina får fortsätta i Haninge och Nynäshamn.
Skillnaden blir att trafiken nu till 85 procent ska bedrivas med elbussar.
Totalt berörs 66 busslinjer med cirka 100 000 dagliga påstigande.
Avtalsstart ska enligt SL ske i juni, men eftersom elbussarna blir nästan ett år försenade råder nu oenighet om hur villkoren för trafikstart ska tolkas.
Källa: SL och Nobina
Inga bussar kommer att kunna köras alls i de tre Södertörnskommunerna om inte parterna blir överens, klargör David Erixon på Nobina.
Märta Lefvert, Johan Töpel