Visste du att det tar 36-37 minuter att åka med tunnelbanan till T-centralen från Norsborg?

Resande från norra Botkyrka har den allra längsta restiden in till centrala Stockholm av någon annan på Stockholms milslånga tunnelbanenät. De har "restidsbrist", som SL kallar det.

Att det råder restidsbrist på linje 13 söderut konstaterade SL redan i början av året. Då presenterades vilka trafikåtgärder som stockholmarna kan behöva efter år 2050. En plan stack ut: ett snabbspår som skulle åka direkt från Skärholmen och Liljeholmen, utan stopp.

Men förslaget hann aldrig utredas förrän SL bestämde sig för att kasta det i papperskorgen.

Elin Lindström, presskommunikatör vid SL.

Elin Lindström, presskommunikatör vid SL.

Gustav Kaiser

– Förslaget var ett av många i den tidiga processen där man spånade fritt. Någon fördjupning kring den idén gjordes inte, eftersom det redan initialt bedömdes bli en stor investering som samtidigt inte skapar särskilt många nya resmöjligheter, säger Elin Lindström, presskommunikatör vid SL.

Hon säger också att SL saknar beräkningar vad gäller kostnad eller tidsvinst med förslaget.

Linje 13 blir 14 – via Kungens kurva

Så hur ska SL lösa restidsbristen då?

Det som diskuteras är en linje 14 mot Norsborg – via Fruängen och Kungens kurva. Det skulle innebära att linje 14, som i dag börjar och slutar i Fruängen, förlängs genom Segeltorp och Kungens kurva för att sedan knytas samman med dagens linje 13 strax innan Masmo. Därifrån skulle tågen gå som vanligt till norra Botkyrka. Dagens linje 13 skulle ha slutstation Vårby gård.

Förslaget innebär att röda linje 14 mot Fruängen förlängs via Segeltorp och Kungens kurva för att sedan knyta an till dagens linje 13 strax innan Masmo. Dagens linje 13 skulle ha ändhållplats Vårby gård.

Förslaget innebär att röda linje 14 mot Fruängen förlängs via Segeltorp och Kungens kurva för att sedan knyta an till dagens linje 13 strax innan Masmo. Dagens linje 13 skulle ha ändhållplats Vårby gård.

Region Stockholm

Med det här alternativet kan SL få till avgångar oftare än var femte minut från Norsborg under de mest trafiktäta tiderna på dygnet.

Men det är inget som Hallundabon Conny Nilsson, 76, känner att han måste ha för att få livspusslet att gå ihop. Han avstår från att ta ett tåg mot Ropsten för att svara på våra frågor – han kan ta nästa tåg.

– Nej, det finns inga måsten när man är så gammal som jag. Jag har all tid i världen. Jag tar mitt SL-kort och åker någonstans och så får jag se var jag hamnar, säger han.

Hallundasnubben Conny Nilsson är 76 år – men känner sig betydligt yngre. Han brukar ofta åka in mot stan, ofta utan någon särskilt resmål i åtanke. Som pensionär är han inte så värst brydd om någon minut hit eller dit. Så tidsvinsten som de möjliga förändringarna på linje 13 skulle innebära bryr han sig inte så mycket om. – Jag har all tid i världen, till skillnad från er två, säger han. Han är nöjd med hur det ser ut i dag. – Jag har inga behov av att det måste gå snabbare. Jag har inga måsten.

Hallundasnubben Conny Nilsson är 76 år – men känner sig betydligt yngre. Han brukar ofta åka in mot stan, ofta utan någon särskilt resmål i åtanke. Som pensionär är han inte så värst brydd om någon minut hit eller dit. Så tidsvinsten som de möjliga förändringarna på linje 13 skulle innebära bryr han sig inte så mycket om. – Jag har all tid i världen, till skillnad från er två, säger han. Han är nöjd med hur det ser ut i dag. – Jag har inga behov av att det måste gå snabbare. Jag har inga måsten.

Angie Gray

Föredrar snabbspåret

En kvinna kliver på tåget i Norsborg. Det visar sig att hon bor i Danderyd, men jobbar i Norsborg. Totalt pendlar hon två timmar om dagen.

Det viktiga för henne är att förändringarna skulle innebära kortare restid – inte vilka stationer som tågen åker förbi.

Men tidsvinsten skulle vara minimal av en sådan förändring. Mitt i upplyser kvinnan om SL:s uppskattade restidsvinst mellan Norsborg och T-centralen av linje 14-förändringen.

– Tre minuter? Då gör det inte så stor skillnad, säger hon.

Hon hade hellre sett att SL gjorde verklighet av förslaget att skippa stationerna mellan Skärholmen och Liljeholmen.

– Det skulle vara perfekt. Det är stoppen som gör att det tar tid och ibland håller folk i dörrarna. En sådan lösning tror jag skulle göra verklig skillnad, säger hon.

Utbyggnaderna i förslagen är planerade att vara klara 2060.

Förslaget: Tunnelbana till Segeltorp

Framtiden för Spårväg syd är fortsatt osäker.

Nu föreslås tunnelbanans röda linje dras till Segeltorp – men det dröjer innan tågen kan börja rulla.

Att korta restider, möta framtida resebelastning och minska antalet byten. Det är målen i SL:s stora utredning om framtida spårtrafik. Nu har det kommit ytterligare ett steg och 20 möjliga spårsträckningar har presenterats för Region Stockholms politiker.

En av dem är att dra vidare tunnelbanan från Fruängen till Segeltorp och Kungens kurva.

En förlängning av röda linjen till Kungens kurva är ett av förslagen.

En förlängning av röda linjen till Kungens kurva är ett av förslagen.

Region Stockholm

Men utbyggnaderna i förslagen är planerade att vara klara 2060. Och det är inte första gången som spårväg genom Segeltorp varit på tapeten.

Spårväg syd som ska dras från Älvsjö via Segeltorp mot Masmo och Flemingsberg, klubbades igenom redan 2017 men har både fördyrats och försenats. Kostnaden ska delas mellan staten och de berörda kommunerna, men i somras nekade regeringen projektet ekonomiskt stöd efter de stora kostnadsökningarna. Det har också talats om att det i stället ska bli en busslinje.

Nyinflyttade Segeltorpsbon Michael Walter Verbraeken ser gärna både tunnelbana och spårväg i området.

– Det är bra förslag, men jag tycker man borde fokusera på att lösa problemen som vi har nu och avsluta tidigare projekt istället för att planera vad som ska hända om 40 år.

Han önskar också fler resor under kvälls- och nattetid.

– Bussarna går rätt sällan sent på kvällen och ibland kan det kännas lite otryggt. När man betalar så mycket för en SL-biljett förväntar man sig många alternativ.

Michael Walter Verbraeken, 34.

Michael Walter Verbraeken, 34.

Rebecca Folkesson

"Spårvagn är trevligare"

Marre Ekström är inte så intresserad av tunnelbana, hon tar hellre bilen.

– Personligen behöver jag ingen tunnelbana. Men spårvagn känns mer intressant och trevligare av någon anledning. Det är redan rätt lätt att ta sig till Fruängen härifrån och där finns det tunnelbana.

Marre Ekström, 59.

Marre Ekström, 59.

Rebecca Folkesson

Patrik Eriksson tycker att det är bra med fler alternativ.

– Jag har en dotter i skolan här, så det vore bra för hennes skull. Även fast det kanske inte hjälper oss så jättemycket nu när det är så långsiktiga planer så måste kommunikationerna följa med när städer växer.

Patrik Eriksson, 50 och hunden Tilly.

Patrik Eriksson, 50 och hunden Tilly.

Rebecca Folkesson

Huddinge växer

Enligt kommunens översiktsplan beräknas Huddinge ha cirka 10 000 nya bostäder och 10 000 nya arbetsplatser 2050, vilket förväntas leda till ett stort ökat antal som reser.

Även utbyggnaden av den regionala stadskärnan Kungens kurva-Skärholmen beräknar få områdets befolkning att växa mycket de kommande åren.

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) är posititv till förslagen, och får medhåll från Emil Högberg (S), kommunalråd med ansvar för samhällsbyggnad i Huddinge.

– Jag blev glad när jag såg förslagen. Dels för att man börjar så pass tidigt med att utreda förutsättningar och planerar fler miljövänliga alternativ. Dels för att de har noterat allt som händer och som ska hända här med både nya bostäder och arbetsplatser.

Kommunikationerna måste följa med när städer växer.

Här är framtida SL-förslagen

Förlängning av röda linjen mot Fruängen till Kungens kurva via Segeltorp.

Ett andra alternativ är att spåren sträcks till Masmo för att koppla samman tunnelbanan med dagens sträcka mot Norsborg

Det förelås även spårväg mellan Högdalen och Flemingsberg med stopp vid Rågsved, Huddinge gymnasium, Huddinge station och Flemingsberg.

Källa: Region Stockholm

Så mycket kortas restiden

Tid till centralen med tunnelbana:

Kungens kurva, 24 minuter, 0 byten.

Tid till Högdalen med spårvagn:

Flemingsberg, 17 minuter, 0 byten.

Nuläge:

Kungens kurva, buss och tunnelbana, 35 minuter, 1 byte.

Flemingsberg, buss, 20 minuter.

Källa: Region Stockholm

Nya tunnelbanan

Region Stockholm föreslår både utökning av röda linjen och en utbyggnad ev en ny spårväg i Huddinge.

Region Stockholm föreslår både utökning av röda linjen och en utbyggnad ev en ny spårväg i Huddinge.

Region Stockholm/Mostphotos

Förslaget: Tunnelbana till Segeltorp

Kortare restider och färre byten ✔ ”Borde fokusera på att lösa problemen och avsluta tidigare projekt”

Tunnelbana under Djurgården utreds för första gången

En tunnelbana under Saltsjön mellan Norra Djurgårdsstaden och Sickla. Det är ett av förslagen som nu ska utredas vidare - tillsammans med en spårvagn längs Valhallavägen, tvärbana till Täby och ett snabbspår till Norsborg.

På 30 års sikt behöver Storstockholm massor av mer spårbunden kollektivtrafik och arbetet är i full gång med att bestämma vad som är viktigast.

Tolv olika "behov" presenteras nu i veckan för regionens politiker, sträckor där Trafikförvaltningens utredare ser att pendlingstiderna skulle kortas rejält med nya spårlösningar.

En östlig förbindelse under Saltsjön har utretts många gånger, men aldrig bara som en spårtunnel.

En östlig förbindelse under Saltsjön har utretts många gånger, men aldrig bara som en spårtunnel.

Region Stockholm

Ett av de mer spektakulära förslagen är en spårvägstunnel – för tunnelbana eller tvärbana – under Saltsjön och Djurgården som skulle koppla ihop Norra Djurgårdsstaden med Sickla.

– En östlig förbindelse har tidigare utretts i kombination med en motorväg. Nu studerar vi enbart en kollektivtrafiktunnel vilket inte har gjorts tidigare, säger Fredrik Meurman, projektledare på Trafikförvaltningen.

Fredrik Meurman, projektledare på Trafikförvaltningen

Fredrik Meurman, projektledare på Trafikförvaltningen

Pressbild

Många av förslagen handlar om att underlätta kollektivresor på tvären. Bland idéerna finns exempelvis:

- Att tvärbanan byggs vidare från Helenelund till Täby.

- En ny tvärbana mellan Kista och Vällingby.

En tvärbana från Kista till Vällingby skulle få fler att välja kollektiva färdmedel, menar trafikförvaltningen.

En tvärbana från Kista till Vällingby skulle få fler att välja kollektiva färdmedel, menar trafikförvaltningen.

Region Stockholm

- Att den gamla industrijärnvägen genom Lill-Jansskogen (Värtabanan) rustas upp och används till persontrafik.

- Att 4:ans buss ersätts med spårvagn längs Valhallavägen.

- Att Nacka och Söderort binds samman med en ny spårväg.

Behovet av bättre tvärförbindelser i Söderort har länge funnits på politikernas önskelista - nu tas planerna vidare.

Behovet av bättre tvärförbindelser i Söderort har länge funnits på politikernas önskelista - nu tas planerna vidare.

Region Stockholm

Dessutom finns flera förslag som ska förkorta restiderna till och från några av regionens ytterområde, exempelvis:

- En spårväg eller tunnelbana till Tyresö.

- En snabblinje på tunnelbanans röda linje mot Norsborg, där tågen bara stannar på vissa stationer.

- Förlängning av tunnelbanan från Fruängen till Kungens kurva.

Bland tidigare kända förslag som också ska utredas vidare är tunnelbana till Bromma flygplatsområde och tunnelbana mellan Hjulsta och Barkarby.

- Innan året är slut ska vi återkomma med mer konkreta förslag till lösningar, där vi också räknar på kostnader, effekter och nyttor, säger Fredrik Meurman.

Planer för mer spårtrafik

Redan idag pågår en stor utbyggnad av tunnelbanenätet som blir klar under de närmaste 5-10 åren.

Efter 2050 kommer det att behövas ytterligare utbyggnad, som nu håller på att förberedas i en stor utredning inom Trafikförvaltningen och Förvaltningen för utbyggd tunnelbana.

I veckan presenterades resultatet av den första behovsinventeringen. 12 "behov" har identifierats, med preliminära förslag till möjliga lösningar.

I höst ska förvaltningarna återkomma mer konkreta och fördjupade slutsatser kring de olika förslagen.

Källa: Region Stockholm

Täby och Vällingby kan få tvärbana om planerna blir verklighet. Och drömmen om en östlig förbindelse lever vidare - nu med enbart spårtrafik.

Täby och Vällingby kan få tvärbana om planerna blir verklighet. Och drömmen om en östlig förbindelse lever vidare - nu med enbart spårtrafik.

Mitt i Stockholm

Östlig förbindelse ska utredas igen - utan biltrafik

En spårvägstunnel under vattnet mellan Sickla och Norra Djurgårdsstaden ska nu utredas av Region Stockholm ✔Inga bilar i tunneln ✔ Täby och Vällingby kan få tvärbana ✔ Snabbspår på tunnelbanan till Norsborg