Mer liv och rörelse, mindre biltrafik var ledorden när banden till Solnas första sommargågata klipptes i maj.

Men projektet fick en tuff start. Bilisterna trotsade körförbudet och polisen var på plats flera gånger och skrev böter.

Solna stad förde en diskussion med Keolis om att leda bort buss 509 från Stråket för att få bukt med fulkörandet. En alternativ sträcka provkördes men det blev för smalt. Alternativet, att helt flytta linjen från Råsunda, bedömdes som för drastiskt.

I stället fick staden återvända till platsen med fler skyltar och vägspärrar.

När gågatan nu utvärderats av boende och besökare i Råsunda är det särskilt trafiken som sinkar omdömet, betyget blir tre av tio, visar en enkät med 371 svar.

Många anser också att restaurangutbudet var alltför skralt, att Stråket rentav kändes mer öde än vanligt.

Klagade på trafiken

Det var flera krögare som avstod från att utöka sina uteserveringar eftersom de ansåg att staden tog ut en för hög avgift.

En som däremot valde att satsa är Reza Borzoo på Saaghi grill.

Han lät bygga en tjugo meter lång tillfällig uteservering utmed restaurangens långsida.

– Vi har spenderat mycket pengar och jobbat hårt, konstaterar han när Mitt i tittar förbi.

Satsningen gladde gästerna, men utdelningen blev sådär, säger Reza utan att på kronan ha utvärderat sommaren.

– Många klagade ju på trafiken. Man fick stå här och gapa på bilisterna om körförbud. Sen hjälpte inte vädret oss, när värmen kom i mitten av augusti var ju sommargågatan slut. Vi hade önskat att den varat under en längre tid, minst till sista september.

"Pontential"

Erik Berglund på Enrico´s vinbar anser att folkmyllret uteblev, och trots att Erik hade planerat för att ha öppet hela sommaren valde han att stänga under några veckor.

– Sommaren på Stråket, man kan höra en knappnål släppas. Det var ingen skillnad i år, tyvärr. Jag är inte negativ alls till idén och tycker trafiksituationen förbättrades lite efter en tid. Man får väl se det som ett läroår.

Gågatan kostade drygt en halv miljon kronor att genomföra. Politikerna ska nu utvärdera och ta ställning till om det blir en repris sommaren 2025.

Oppositionsrådet Lars Rådén (M) är tveksam.

– Idén med levande stadsmiljö är bra men i det här fallet tror jag man missade målet. Restauranger stängde, det blev en otrygg trafikmiljlö. Många upplevde det nog som ett fiasko.

Bernhard Huber (MP) är mer positiv och säger att staden efter viss möda fick bort det mesta av den förbjudna biltrafiken.

– Stråket är en av Solnas finaste platser. Det var utgångspunkten för försöket att göra det ännu trevligare med mer uteliv och aktiviteter. Sen hade det funnits potential för att öka restaurangernas verksamhet, det blev inte så mycket ruljangs på luncherna. Samtidigt är det kanske så i Solna, att många är bortresta i juli och att det försvårar.

En del krögare ansåg att stadens avgifter var för höga?

– Vi införde kraftig rabatt för restauranger och food trucks, poängen var ju att det skulle vara enkelt att vara med. Sen har jag respekt för att en del ändå tyckte det var dyrt.

Vad ger du sommargågatan på Stråket för betyg, 1-10?

– En sjua.