Spångavägen. En nästan rakt dragen och cirka tre kilometer lång vägsträcka från Brommaplan i söder till Beckomberga i nordväst där Spångavägen försvinner in i Flysta.

Spångavägen på Brommasidan har ett antal cirkulationsplatser och fartdämpande hinder.

Rebecka Rääf Hübinette i Bromma bor med sin familj vid en av cirkulationsplatserna, på en delsträcka av Spångavägen där maxfarten är 40 kilometer i timmen.

– De kör väldigt fort ute på Spångavägen, de håller inte hastigheten, man störs av att bilar kör för fort, av ljudet och att de är en trafikfara för barnen, säger Rebecka Rääf Hübinette.

Mitt i har pratat med Rebecka Rääf Hübinette som bor med sin familj vid Spångavägen. Rebecka är orolig för trafiken på Spångavägen, inte minst för barnens skull. Hon har efterlyst farthinder på delsträckan de bor vid.

Mitt i har pratat med Rebecka Rääf Hübinette som bor med sin familj vid Spångavägen. Rebecka är orolig för trafiken på Spångavägen, inte minst för barnens skull. Hon har efterlyst farthinder på delsträckan de bor vid.

Anders Gustafsson

Rebecka Rääf Hübinette tycker att Spångavägens cirkulationsplatser mer fungerar som acceleratorer än fartdämpare för trafiken.

– Bilister accelererar upp i full fart efter cirkulationsplatsen, säger hon.

Vill ha farthinder

Magnus Magnusson, bosatt i området, tycker också att farten är alldeles för hög på Spångavägen.

– Ett farthinder på den här platsen vore populärt, säger han där vi står i närheten av en cirkulationsplats i korsningen Spångavägen- Gilavägen.

När Mitt i begär ut synpunkter som kommit in till trafikkontoret om Spångavägen framkommer att det är fler som tycker till om Spångavägen.

Enligt Trafikverket är cirkulationsplatser i första hand inte till för att dämpa trafikfarterna utan till för att hindra kollisioner i korsningar.

Enligt Trafikverket är cirkulationsplatser i första hand inte till för att dämpa trafikfarterna utan till för att hindra kollisioner i korsningar.

Anders Gustafsson

En invånare välkomnar att delsträckan av Spångavägen mellan Klockarstigen och Vultejusvägen fått sänkt maxhastighet till 30 kilometer i timmen men konstaterar att det är ytterst få bilister som håller sig till fartbegränsningen.

En annan invånare skriver att trafiken på Spångavägen får hen att "häpna". Där Spångavägen passerar i höjd med Sedumbacken och löper vidare till Brommaplan, tycker sig invånaren se att bilister helt struntar i hastighetsbegränsningen och i stället köra med hög hastighet ned mot Brommaplan.

Magnus Magnusson konstaterar att bilister ofta kör för fort på Spångavägen: "O ja, det dras på".

Magnus Magnusson konstaterar att bilister ofta kör för fort på Spångavägen: "O ja, det dras på".

Anders Gustafsson

Magnus Magnusson har funderat på att kontakta staden om hastigheterna på Spångavägen.

Kör bilister för fort på den här delen av Spångavägen?

– O ja, det dras på, här är det bara raksträcka, säger Magnus.

Rebecka Rääf Hübinette och hennes familj har å sin sida kontaktat trafikkontoret och har bett om kompletterande trafikhinder på Spångavägen.

– Svaret vi fick var "tack för din fråga men vi kommer inte att göra någonting i dagsläget", säger Rebecka Rääf Hübinette. Jag har också använt stadens tyck-till-app och då fick jag till svar att de ligger i planeringen att de ska se över vilka hastighetsbegränsningar och farthinder som behövs. Det var något av ett goddag-yxskaft-svar, tack för din fråga men vi kommer inte att göra någonting i dagsläget.

Vad tänker du om det?

– Det är inte så bra, jag tycker att det ska vara farthinder här vid korsningen Spångavägen Gliavägenutanför, det är många barn som går över vägen till skolan.

"Ökat buller"

Maria Kraft, trafiksäkerhetsdirektör på Trafikverket, skriver i ett mejl till Mitt i att accelerationer och inbromsningar vid cirkulationsplatser kan ge ökat buller. Samtidigt skriver Maria Kraft att cirkulationsplatser i första hand är till för att undvika kollisioner i korsningar, inte att dämpa trafikfarterna:

På en del platser på Spångavägen finns fartgupp, som här strax söder om korsningen Spångavägen-Bromma kyrkväg.

På en del platser på Spångavägen finns fartgupp, som här strax söder om korsningen Spångavägen-Bromma kyrkväg.

Anders Gustafsson

"Den stora fördelen är att många dödsolyckor och svåra personskador förhindras med rondell", skriver Maria Kraft.

Mitt i har sökt trafikkontoret i Stockholms stad som inte återkommit.