Skötseln av Brommas parker tas över av stadsdelen.

– Förvaltningen har genomfört en utredning som pågått under hela förra året med att plocka fram både fördelar och nackdelar med parkskötsel i egen regi, säger Johan Heinonen (S), stadsdelsnämndens ordförande.

Johan Duvdahl (C), ledamot i stadsdelsnämnden, är kritisk:

– Problemet är att det här kommer förmodligen att bli svindyrt, det kommer att kosta mycket pengar, det kommer att vara svårt att få tag i kompetensen. 

Magnus Arfors, här med hunden Elsa, tycker inte att parkskötseln i Olovslundsparken har varit dålig. "Det är svårt att veta om det blir en förändring om stadsdelen tar över, det behöver inte vara sämre för att det är i privat entreprenör, det är inte säkert att det blir bättre om det offentliga tar över", säger han.

Magnus Arfors, här med hunden Elsa, tycker inte att parkskötseln i Olovslundsparken har varit dålig. "Det är svårt att veta om det blir en förändring om stadsdelen tar över, det behöver inte vara sämre för att det är i privat entreprenör, det är inte säkert att det blir bättre om det offentliga tar över", säger han.

Anders Gustafsson

Stadsdelen har tidigare ansvarat för parkdriften av gångvägar och parker.

Skötseln har sedan upphandlats och tagits över av en entreprenör.

Johan Heinonen säger att den här ordningen har skapat oreda.

– Det har varit administrativt krångligt och svårt för Brommaborna att få reda på vem som egentligen är ansvarig för parkskötseln.

Konsult har anlitats

När en Brommabo hört av sig till förvaltningen och varit missnöjd med skötseln har förvaltningen varit tvungna att kontakta entreprenören, enligt Heinonen. Har entreprenören då svarat att den har varit på plats eller ska åtgärda har förvaltningen varit tvungna att skicka ut en person för att kontrollera att detta stämmer.

Johan Heinonen (S), ordförande i Bromma stadsdelsnämnd, lutar sig mot konsultrapporten när han gör bedömningen att Bromma tjänar på att ta över driften av gångvägar och parker i egen regi.

Johan Heinonen (S), ordförande i Bromma stadsdelsnämnd, lutar sig mot konsultrapporten när han gör bedömningen att Bromma tjänar på att ta över driften av gångvägar och parker i egen regi.

Peter Knutson

Under förra året har ett nytt arbetssätt utretts, en konsult har anlitats.

– Det är konsulten som i grund och botten har genomfört utredningen och kommit fram till att det finns många fördelar för stadsdelen att ta tillbaka parkskötseln i egen regi, säger Heinonen.

Johan Duvdahl, gruppledare i Centerpartiet och, ledamot i stadsdelsnämnden, tror inte på lösningen att stadsdelen tar över driften.

Det är nog svårt att nå en kvalitet som alla är nöjd med.

– Skulle det vara så att man inte lyckas rekrytera och få den kompetens man behöver kommer parkdriften att få lägre kvalitet, säger Johan Duvdahl.

Johan Duvdahl påpekar att i dag kan stadsdelen säga upp avtal med entreprenör om stadsdelen är missnöjd med kvaliteten.

– Blir det dåligt så sitter vi fast med det, det kommer att bli dyrt för våra skattebetalare.

Kritiserar utredningen

Duvdahl tycker att konsultens utredning har brister.

– Den har inte riktigt jämförbara jämförelser, man har inte beräknat risker med att skapa en egen verksamhet. Ska vi köpa upp en egen fordonspark? Det kostar också multum med pengar. Det finns så många riskfaktorer i att skapa en helt ny organisation som ska hantera någonting vi redan hanterar.

Finns det inga brister i dagens skötsel?

– Det är nog svårt att nå en kvalitet som alla är nöjd med, frågan är vilken nivå vi ska ligga på, personligen tycker jag att parkförvaltningen sköts bra på entreprenad, säger Duvdahl.

Johan Duvdahl (C), är kritisk till att stadsdelen tar över parkdriften. Han säger att det är lättare att göra sig av med en entreprenör som missköter sig än att göra sig av med en egen organisation som inte sköter sig.

Johan Duvdahl (C), är kritisk till att stadsdelen tar över parkdriften. Han säger att det är lättare att göra sig av med en entreprenör som missköter sig än att göra sig av med en egen organisation som inte sköter sig.

Stockholms stad

Det går också att säga upp avtal om stadsdelen är missnöjd.

– Det vi inte kan göra är att säga upp vår egen förvaltning, vi kan ju men det är ohyggligt så mycket svårare, säger Johan Duvdahl.

Johan Heinonen säger att konsulten inte gör bedömningen att det skulle bli dyrare att ha driften i egen regi.

Kyrksjölötens naturreservat i Norra Ängby, bildat 1997,  är ytterligare ett parkområde som stadsdelen nu tar över ansvaret för.

Kyrksjölötens naturreservat i Norra Ängby, bildat 1997, är ytterligare ett parkområde som stadsdelen nu tar över ansvaret för.

Privat

– Det finns möjlighet för stadsdelen att söka pengar för investeringsutgifter som exempelvis maskinpark. Även om det kan uppkomma startkostnader så kommer det gynna Brommaborna, man får kortare väg att få en bra trevlig miljö i Bromma, säger Johan Heinonen.