Bred cykelväg, träd och busstation. Bryggavägen ska omvandlas och arbetet startar i april.
– Hela intrycket på plats kommer bli väldigt annorlunda, säger Pepijn Klaassen, trafikplanerare.
I dag är det inte många gång- och cykeltrafikanter som rör sig i området, men det ska förändras. När Ekebyhovsskolan öppnar upp efter sommarlovet flyttar de nuvarande runt 550 eleverna in, och skolan har en mycket större kapacitet än så. I framtiden kan 900 barn gå, cykla och åka buss till skolan och vägen behöver vara säker.
Kommunen planerar även bebyggelse på båda sidor om vägen, och i resten av Ekerö centrum och vid Jungfrusund ska det bli fler bostäder. Allt som allt kommer det röra sig fler personer i området i framtiden.
– Vi vill också att trafikmiljön inte bara är en trafikmiljö, utan också en småstadsmiljö, säger Pepijn Klaassen.
Efter att ha studerat alla alternativ noggrant kom kommunen fram till en lösning. Gång- och cykelvägen breddas, en ny busshållplats byggs, övergångsställen och trafikrefug angörs och träd planteras längs vägen.
Pepijn Klaassen, trafikplanerare i Ekerö kommun.
Ekerö kommun
– Det vi försöker få fram nu är en trafikmiljö som är mer trafiksäker utan att det kommer påverka restiden särskilt mycket.
Björkuddsvägen stängs av
På sträckan längst med skolgården kommer Björkuddsvägen att stängas av permanent för biltrafik. Från juni och sommaren ut leds gång- och cykeltrafiken om dit.
När Birkaskolan, som byggs på Ekebyhovsskolans gamla tomt, står klar kommer barn att cykla på Björkuddsvägen i båda riktningar.
Vägen är egentligen perfekt för gång och cykel.
– Vägen är egentligen perfekt för gång och cykel, det är en led som har använts av häst och vagn på 1700-talet och den är inte byggd för bil, säger Pepijn Klaassen.
Arbetet med Bryggavägen påbörjas i april och kommer vara uppdelad i flera olika etapper. Först ska ett körfält stängas av på grund av grävjobb för trädplantering och arbeten med vägen. Under tiden sätts tillfälliga trafikljus upp.
Bilisterna som vill hinna till färjan får räkna med lite större marginaler under byggtiden, säger Pepijn Klaassen.
Björkuddsvägen, vid allén längst skolgården, stängs av för biltrafik permanent.
Stefan Källstigen
– Det kommer att bli lite mer oförutsägbart. Men man ska inte försöka komma ikapp tiden när man kommer förbi trafikljuset, det är inte värt att utgöra en trafikfara för andra. Färjan går ofta.
Hastigheten förbi skolan på Bryggavägen kommer även sänkas till 30 kilometer i timmen.
Pålitlig restid
Vid Träkvista torg har trafiken kontrollerats av tillfälliga trafikljus och på Jungfrusundsvägen ska ett körfält vara avstängt tills i maj. Enligt Pepijn Klaassen har det fungerat hyfsat bra och lärdomarna tar de med sig till Bryggavägen.
– Vi får hålla koll hela tiden och justera beroende på trafikflöden, ibland har vi flaggvakter på plats. Även på Bryggavägen kommer vi att hålla koll på trafiksituationen och justera där det behövs.
Trots sänkt hastighet, smalare väg och busstation tror inte Pepijn Klaassen att restiden kommer att öka med mer än några få sekunder, och restiden ska bli mer pålitlig.
– Då vet folk när de ska åka hemifrån, det är det viktigaste.