I framtiden kan 1 750 nya bostäder kanta Södertäljevägen, på sträckan mellan Liljeholmen och Midsommarkransen. Lummiga träd ska också stå längs vägen och vid Liljeholmsbrons fäste ska en liten, grönskande park vara anlagd.
Och så det kanske mest efterlängtade: Det ska finnas flera trygga och smidiga övergångar för fotgängare och cyklister som vill ta sig mellan Liljeholmskajen/Årstadal och Liljeholmens centrum.
– Det viktigaste med projektet är att omvandla trafikleden till en levande stadsgata. Efter att ha haft dialoger med allmänheten vet vi att det är många som vill ha en förändring. Det finns en vilja att få bort den barriär som trafikleden är i området och att staden ska få växa utåt, från innerstaden, säger Joel Berring, stadsplanerare vid stadsbyggnadskontoret.
Flygvy över området sett från norr, med den nya parken till höger om Liljeholmsbron. Södertäljevägen är kantad av bostäder, som ska vara högre i den norra delen, där de ska spela mot den nya stadsdelen i Marievik (till vänster). Längre söderut ska bostäderna längs vägen i princip bli något lägre. I höjd med Nybohov planeras dock tre höga punkthus.
&Rundquist, Mandaworks
Bistra tider
Han har varit med och tagit fram den digra "Program för Södertäljevägen" som nu är ute på samråd. Fram till den 1 april kan berörda tycka till om planerna. Men vad som sedan händer är oklart. Som Mitt i tidigare har berättat saknas finansiering för de ambitiösa planerna. Orsaken är de osäkra och ekonomiskt bistra tiderna, med inflation som fått byggkostnader att stiga kraftigt. I mars 2024 fattade staden därför beslutet att skjuta upp projektet till en obestämd framtid.
Så varför tar man då ändå fram ett programsamråd?
– Vi hade jobbat fram väldigt mycket material när beslutet togs. Det är ett stort arbete som gjorts och vi vill veta vad allmänhet och remissinstanser tycker om det. Deras synpunkter kan hjälpa oss att stärka och förbättra innehållet. Vi hoppas att det så småningom blir ekonomiskt bättre tider så att projektet kan genomföras. Men vi har ingen tidsplan, det går inte att veta när det blir, säger Joel Berring.
Vi hoppas att det så småningom blir bättre tider.
Flygvy över området sett från söder. Södertäljevägen har blivit en stadsgata, kantad av bostäder. På vyn syns också de planerade stadsdelarna i Marievik (till höger om Liljeholmsbron) och i Lövholmen (till vänster högt upp i bilden). Södertäljevägens bostäder blir högre i norr, där de ska spela mot den höga skalan i Marievik. I princip blir husen lägre söderut, utom vid Nybohov där man tänker sig tre punkthus som passar ihop med de höga husen i Nybohov.
&Rundquist, Mandaworks
Butiker och service
Flygvy över området sett från söder. Södertäljevägen har blivit en stadsgata, kantad av bostäder. På vyn syns också de planerade stadsdelarna i Marievik (till höger om Liljeholmsbron) och i Lövholmen (till vänster högt upp i bilden). Södertäljevägens bostäder blir högre i norr, där de ska spela mot den höga skalan i Marievik. I princip blir husen lägre söderut, utom vid Nybohov där man tänker sig tre punkthus som passar ihop med de höga husen i Nybohov.
&Rundquist, Mandaworks
Som Mitt i tidigare har berättat har man skrotat den dyra idén att flytta på Södertäljevägen och Liljeholmsbron. Södertäljevägen förblir på sin plats, 40 meter bred och med upp till sex körfält. Men tempot ska vara lugnare, högst 40 kilometer i timmen. Ambitionen är att skapa en gatumiljö där människor vill vistas – med butiker, kaféer och annan service i bostädernas bottenvåningar och med breda gång- och cykelbanor på både sidor om vägen.
Samtidigt ska vägen förbli den viktiga transportled den är, in och ut ur innerstaden.
– Men det kommer att ta längre tid att ta sig fram på vägsträckan i dag, på grund av trafikljus och övergångsställen. Det är så det fungerar i stadsmiljöer. Målet är att staden ska växa utan att trafiken gör det så vi planerar för de trafikmängder som finns i dag, säger Joel Berring.
Samrådet pågår till den 1 april. Sedan ska Joel Berring och hans kolleger gå igenom alla synpunkter och paketera materialet. Därefter är det väntan på bättre tider som gäller