Hård kritik har riktats mot statliga Trafikverket, som levererade de 71 rulltrapporna till pendeltågsstationerna Stockholm City och Stockholm Odenplan.

Bara sju år efter invigningen tvingas SL nu inleda det kostsamma arbetet med att byta ut allihop, vilket kommer att ta elva år och kosta 1,3 miljarder.

Enligt Region Stockholms trafikförvaltning var rulltrapporna underdimensionerade redan från start och uppfyllde bara 60 procent av de krav som ställs på rulltrappor i kollektivtrafiken.

Olika åsikter

Men detta håller Bengt Olsson, presschef på Trafikverket inte med om.

– Vi har olika åsikter om detta. Vi anser att leverantören Otis uppfyllde alla de specifikationer som vi hade angett i upphandlingen, utifrån de uppgifter som den här konstruktionen skulle lösa, säger han.

Vilket ansvar har Trafikverket för att alla rulltrapporna nu måste bytas ut tio år i förtid?

– Det är jättesvårt att säga vad det var som gjorde att de inte fungerade. Det är också något vi har diskuterat under flera år med regionen och där har vi som sagt haft olika åsikter.

Fler nyheter från ditt område – prenumerera på Mitt i:s nyhetsbrev Kvarteret!

Det är heller inget ovanligt, framhåller Bengt Olsson, att parterna kan ha olika uppfattningar efter en leverans. Om beställaren har krav som inte anses vara uppfyllda så får man reglera det i efterhand.

"Frågan är avslutad"

– Det landade i en slutreglering mellan oss och regionen som skrevs på av båda parter i april 2023. Genom detta har man fördelat kostnaderna och vi är därmed överens om att frågan är avslutad.

Uppgörelsen innebar enligt Region Stockholm att 120 miljoner kronor drogs av från betalningen till Trafikverket.

Anser du att Trafikverket kunde ha gjort något annorlunda?

– Då måste man veta exakt vad det var som orsakat driftsproblemen och det är omöjligt för mig att svara på. Men vi på Trafikverket är alltid intresserade av att följa utvecklingen över tid och se om det är något vi kan lära oss, säger Bengt Olsson.

Under de första fem åren gällde en leveransgaranti som gjorde att tillverkaren Otis hade skyldighet att åtgärda vissa specifika fel. Den garantin gick ut 2022.

I en granskning som trafikförvaltningen beställde från konsultföretaget Sweco 2018 konstaterades att Trafikverkets leverans innehöll avvikelser som skulle kosta 187 miljoner att åtgärda.