Swosh.

Cyklisten far förbi i hög fart.

Att som fotgängare gå på gång- och cykelbanan i den här kurvan, den så kallade cykelkurvan här i Alvik, känns faktiskt obehagligt.

En smal, smal gångbana som löper parallellt med den tvåfiliga cykelbanan, som i sin tur löper parallellt med bilvägen på Drottningholmsvägen.

Ändå har kurvan under 2024 byggts om.

En aning.

I kurvan cyklar cyklisterna inte längre lika nära Måleributiken som tidigare, cyklister har fått lite bättre sikt, enligt trafikkontoret

Erik Hammarström, ansvarig trafikplanerare på trafikkontoret, säger att arbetet nästan är klart med den nya cykelbanan som ansluter till kurvan.

– Det är lite småfix kvar som är klart om några månader, säger Erik Hammarström.

Hur trafiksäker är cykelkurvan?

– Det som har varit det stora problemet tidigare, och som delvis finns kvar, är sikten. Förr fick cyklister som kom från Alviksvägen liksom cykla runt Alviksplan, och sedan ta den där kurvan. Sikten var väldigt dålig och kurvan var smal.

Det som hänt nu, efter ombyggnaden, är att det stora flödet av cyklister numera cyklar rakt fram över Alviksplan.

– Cykelbanan går inte längre ned mot Alvik, utan man fortsätter längs med Drottningholmsvägen.

En del cyklister har fått bättre sikt

Enligt Erik Hammarström har de flesta som kör den vägen numera en betydligt bättre sikt när de cyklar in i kurvan.

– Sedan är det ändå inte optimala siktförhållanden men det är betydligt bättre än tidigare för merparten av cyklisterna.

Sedan 2014 har polis och sjukvård fått in tio rapporterade olyckor i och i närheten av cykelkurvan. I och med att statistiken bygger på enbart anmälda olyckor finns ett mörkertal, enligt trafikkontoret.

Sedan 2014 har polis och sjukvård fått in tio rapporterade olyckor i och i närheten av cykelkurvan. I och med att statistiken bygger på enbart anmälda olyckor finns ett mörkertal, enligt trafikkontoret.

Stefan Källstigen

De cyklister som kommer från andra hållet, från Alvik, har däremot fortfarande begränsad sikt.

Trafikverket förordar ett alternativ där den statliga vägen ej påverkas.

– Där skulle jag säga att större delen av problemet är kvar. Men man har breddat cykelbanan i kurvan lite, man kan cykla lite längre ut i kurvan så man får lite bättre siktförhållanden när man tar sig runt hörnet.

Statens mark

Enligt Erik Hammarström är förklaringen till att kurvan inte byggts om till optimal standard att finna hos den statliga myndigheten Trafikverket.

– Skälet till att kurvan fortfarande är tvär är att vi på trafikkontoret inte är väghållare för Drottningholmsvägen, där bilarna kör, utan det är Trafikverket. 

Har ni haft en dialog med Trafikverket?

– Ja, i tidigare skeden var förhoppningen att få med Trafikverket på tåget, att de skulle gå med på att vi tog yta från körbanan på Drottningholmsvägen. Till en början lät det som att det eventuellt skulle vara möjligt så vi gjorde trafikanalyser som visade att det inte skulle bli några större problem för biltrafiken om vi skulle ta yta.

– Men sedan körde vi fast. Trafikverket ville inte göra någonting som riskerade att påverka framkomlighet för fordon på bilvägen, inte innan Förbifart Stockholm är färdig, var beskedet vi fick.

Trafikkontoret stod inför ett val

Trafikkontoret hade att fortsätta med den mark kontoret disponerade över i kurvan, eller att vänta till Förbifart Stockholm är klar och bygga om kurvan tillsammans med Trafikverket.

– Då bedömde vi att vi kan göra det betydligt bättre än det var, även fast det inte är fullgott så kan vi göra det bättre. Vi kände att det fanns en osäkerhet i tidsplanen för när Trafikverket skulle göra en egen cykelsatsning längs Drottningholmsvägen . Då valde vi att köra på med delar som var inom vårt vägområde.

Erik Hammarström, ansvarig trafikplanerare på trafikkontoret, säger att trafiksäkerheten i cykelkurvan har blivit bättre men fortfarande inte är optimal.

Erik Hammarström, ansvarig trafikplanerare på trafikkontoret, säger att trafiksäkerheten i cykelkurvan har blivit bättre men fortfarande inte är optimal.

Privat

Resultatet:

– Det har blivit bättre än tidigare men det är inte optimalt.

Kan man göra om den här kurvan när Förbifart Stockholm öppnas?

– Ja, cykelstråket över Alviksplan är ett regionalt cykelstråk så det är viktigt cykelstråk även för Trafikverket. Om Trafikverket vill göra om den här kurvan efter att Förbifart Stockholm öppnar skulle vi på trafikkontoret tycka att det är jättepositivt.

Mitt i har bett Trafikverket om en intervju. I ett mejl skriver Daniel Mossberg, kommunikationsspecialist på Trafikverket, att Trafikverket tidigare har yttrat sig om en breddning:

"Trafikverket förordar ett alternativ där den statliga vägen ej påverkas, men vi påpekar också att ytterligare analyser krävs."