Stockholmsmässan ska säljas och byggnaden rivas för att lämna plats åt en ny stadsdel i Älvsjö. Christian Clemens, vd för Stockholmsmässan, ser positivt på beslutet. Han har varit involverad i processen under en lång tid.
– Att staden i närtid vill sälja den operativa verksamheten, den som bedrivs i byggnaden, tycker jag är både bra och klokt. Jag tycker att det är bättre för verksamheten att vara i privat ägo snarare än kommunal även om jag uppskattat staden som ägare under de utmanande pandemiåren.
Clemens ser gärna en ny ägare som jobbar med den här typen av bransch och kan bidra med ytterligare resurser och kompetens.
– Om jag skulle spekulera skulle det vara väldigt bra för oss om vi blev en del av ett stort, internationellt mässbolag där vi får helt andra muskler och internationell räckvidd. Det hade varit bra både för mässan och staden.
Genererar flera miljarder
Mässan är en viktig verksamhet för både staden och regionen, menar Clemens.
– Våra besökare genererar varje år ungefär två till tre miljarder kronor i turistekonomisk omsättning, det vill säga omsättning åt besöksnäringen. Pengar till hotell, restauranger, transporter, kultur och butiker.
Dessutom är det viktigt för huvudstaden att kunna vara värd för internationella kongresser och möten.
– Stockholm var till exempel värd för FN+50 förra året. Jag utgår helt från att sådant kommer vara viktigt för Stockholm även i framtiden.
Trots några tuffa år med pandemi och nu lågkonjunktur ser mässornas framtid ljus ut, enligt Clemens.
– Det svänger snabbt i den här verksamheten. Nästa år har vi det bästa kongressåret någonsin på Stockholmsmässan och totalt ett 90 tal mässor, möten och kongresser inbokade.
Det kan ta tid att hitta en tillräckligt stor anläggning för Stockholmsmässans evenemang.
Malin Lövkvist
Kan ta tid
Medan försäljningen av verksamheten troligtvis kommer ske inom en kort framtid, enligt Clemens, kommer rivningen av den 114 000 kvadratmeter stora anläggningen inte ske på många år.
– I en framtida stadsplanering av Älvsjö handlar det om 2030 och framåt. Det är gott om tid att hitta lösningar.
Eftersom det kan ta tid att hitta en tillräckligt stor anläggning utgår Clemens ifrån att arbetet sätts igång parallellt med stadsplanering av Älvsjö.
– 90 procent av våra event skulle i dagsläget inte gå att få in på någon annan anläggning, de är väldigt små i jämförelse. Det är som att jämföra Tele2 arena med Östermalms IP.
I framtiden behöver inte Stockholmsmässan ligga så centralt som det gör i dag, tycker Clemens. Det viktiga är bra kommunikationer och närhet till hotell och restauranger.
– Tittar man på resten av världen är det sällan en stor mässanläggning ligger i ett tätbebyggt område. De ligger ofta en bit utanför stan.
Får jobba kvar
Anställda på Stockholmsmässan är anställda av staden. Nu har de gjort det tydligt att de inte vill bedriva mässverksamhet men det kommer inte påverka de anställda, utgår Clemens från. Varken i det korta eller långa perspektivet.
– Eftersom staden vill sälja verksamheten så övergår den ju till en ny ägare. I första skedet finns Stockholmsmässan kvar här på plats. I det långa perspektivet får man ju se var verksamheten hamnar och hur och i vilken storlek den kommer att bedrivas.