För två veckor sedan rapporterade Mitt i om att den upplevda tryggheten ökat i Husby, enligt en årlig undersökning bland Victoriahems hyresgäster, som gjorts av AktivBo.
När Familjebostäder gjort en liknande undersökning bland sina hyresgäster i Rinkeby och Tensta, också i samarbete med AktivBo, visar den på samma trend: För sjunde året i rad ökar tryggheten, och Familjebostäders så kallade trygghetsindex är nu uppe på 80,6, vilket innebär att så många procent allt som allt känner sig trygga.
Siffran är ett resultat av en sammanvägning av hyresgästers svar på sammanlagt åtta frågor, bland annat om upplevd trygghet i området på kvällar och nätter, personlig trygghet och säkerhet i bostaden.
– Riktade satsningar och ihållande, systematiska arbeten har gjort att vi kunnat ta ett ordentligt grepp om Järva, säger Ilnaz Carlsson, förvaltningschef på Familjebostäder och tidigare förvaltare i Järva.
Ilnaz Carlsson, förvaltningschef på Familjebostäder och tidigare förvaltare i Järva.
Privat
Riktat projekt
År 2018 var trygghetsindexet i Järva rekordlågt, över tio procentenheter under genomsnittet för Familjebostäders fastigheter i Stockholm.
Man initierade då ett projekt för att höja tryggheten.
– Vi har ett helt team som bara jobbar med Järva, där alla är engagerade i att förändra på riktigt, jag tror det är det som gjort största skillnaden. Det är lokalförvaltare, biträdande förvaltare, markingenjör, husvärdar, reparatörer – alla möjliga, som brinner för området och vill göra skillnad, säger Ilnaz Carlsson.
Nya dörrar med magnetlås håller obehöriga ute från Familjebostäders fastigheter i Järva.
Fredrik Hjerling
Det personliga viktigt
Familjebostäder har satsat en hel del på tryggare utemiljöer med belysning och att hålla rent och snyggt, men också på mer hårda värden som att förbättra skalskydden, berättar Ilnaz Carlsson.
Flera hus har exempelvis renoverats med så kallade trygghetspaket där gemensamma utrymmen rustas med elektroniska lås, ståldörrar med glasruta, rörelsestyrd belysning och nya förrådsväggar av stålgaller.
Det allra viktigaste är dock de mer mjuka värdena, understryker hon.
– Vi satsar mycket på att komma ut för att träffa hyresgästerna. Vi har bomöten, vi försöker kommunicera bättre, vi visar att vi bryr oss och lyssnar. Det allra mesta ligger i det personliga mötet och i kommunikation, det ska vara enkelt att nå oss. Så ökar man tryggheten på lång sikt.
Fortfarande känner 20 procent sig mindre trygga – vad gör ni åt det?
– Det är viktigt att inte se Järva som ett projekt, utan som ett ständigt pågående arbete. Bara för att vi renoverat en fastighet kan vi inte lämna platsen, vi måste alltid vara kvar. Det är vi nu. Även samarbeten med andra aktörer i Järva är viktiga. Säger en hyresgäst att den känner sig otrygg i centrum, då får vi inte släppa det bara för att det inte är vårt ansvarsområde. Alla måste ta ansvar tillsammans.