Gammalt kiss som inte städas bort, uteblivna matleveranser, personal som inte dyker upp, två duschar på en månad och kateter som inte byts. Så vittnar en anhörig om att det har sett ut hos en av Attendos hemtjänsttagare i Gustavsberg i tre års tid.

– Det här har lett till mycket lidande och oro hos min pappa. Trots en mängd möten och klagomål blir det inte bättre, säger den 77-åriga mannens dotter.

Nu har hon anmält flera av bristerna till Värmdö kommun. 

Långt under snittet i riket

Värmdö kommun ligger fortfarande i botten när det gäller hemtjänst. Bara 73 procent av de äldre som svarat på kommunens enkät är nöjda med hemtjänsten, jämfört med 85 procent i Sverige i snitt. 

– Den nedåtgående trenden har brutits jämfört med förra året, men vi har fortfarande mycket kvar att göra, det är inte bra, säger Julia Ekedahl (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden. 

"Den nedåtgående trenden har brutits jämfört med förra året, men vi har fortfarande mycket kvar att göra, det är inte bra", säger Julia Ekedahl (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden. 

"Den nedåtgående trenden har brutits jämfört med förra året, men vi har fortfarande mycket kvar att göra, det är inte bra", säger Julia Ekedahl (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden. 

Socialdemokraterna Värmdö

Av de tre utförarna i Värmdö kommun är det – precis som förra året – Attendo som drar ner omdömena, framförallt på Ingarö.

– Vi är inte nöjda. Attendo har alldeles för låga resultat och vi kräver förbättringar. Det behövs mer resurser här ute, säger Jan Rönnberg, kontorschef på vård- och omsorgskontoret i Värmdö. 

Förra veckan träffade han representanter för företaget centralt för att få svar på hur de ska vända skutan.  

Vad krävs för att kunna säga upp avtalet?

– Att flertal krav inte uppnås, stora brister eller allvarlig kritik från kommunen som uppdragsgivare, säger Jan Rönnberg. 

Rättelser ska vidtas senast inom 14 dagar. Sker inte det har kommunen rätt att säga upp avtalet med en månads varsel.

Varför har ni låtit felen rulla på utan sanktioner?

– Vi har en tät kontakt med Attendo och så fort det kommit in anmälningar och klagomål har de rättat till felen. Därför har vi hittills inte haft skäl att gå vidare med sanktioner. Men vi kommer att göra en fördjupad uppföljning nu med alla utförare för att säkerställa att verksamheten bedrivs med god kvalitet och enligt avtal.

Jan Rönnberg, kontorschef på vård- och omsorgskontoret i Värmdö.

Jan Rönnberg, kontorschef på vård- och omsorgskontoret i Värmdö.

Värmdö kommun

Dålig kommunikation

Attendo har hand om 400 hemtjänsttagare i Gustavsberg och Ingarö. Förra året var kritiken från de äldre att hemtjänstpersonal inte dykt upp, dåliga språkkunskaper hos personalen och att företaget varit svårt att nå. 

I år handlar klagomålen främst om att de äldre inte får information om förändringar, som när ny personal sätts in eller att de kommer en annan tid än vad som sagts från början.

– Vi tar all kritik på största allvar och gör nu flera åtgärder för att bättra oss, och vi har en god dialog med Värmdö kommun, säger Evelina Morling Szigeti, regionchef på Attendo AB. 

Angående kritiken som nämns först i artikeln säger hon:

– Vi tar det du beskriver på stort allvar och beklagar verkligen att någon har haft en sådan upplevelse. Våra kunder och deras närstående ska kunna känna sig trygga med att vi levererar den omsorg och service som vi utlovar.

Hemtjänst. Värmdö kommun säger till Mitt i Värmdö att de vill få in synpunkter och klagomål för att kunna bli bättre.

Hemtjänst. Värmdö kommun säger till Mitt i Värmdö att de vill få in synpunkter och klagomål för att kunna bli bättre.

Mostphotos

Attendo har tydliga rutiner för att hantera avvikelser och synpunkter, tillägger hon.

– Det är väldigt viktigt för oss att få in den här typen av feedback direkt så att vi kan utreda och åtgärda brister så snabbt som möjligt. Vi kommer att undersöka detta noggrant och säkerställa att rätt åtgärder vidtas.

Under 2024 har Attendo bland annat stärkt upp med ytterligare en chef på Värmdö, som kan stötta personalen och fånga upp klagomål snabbare. Även mer hjälp med planering och tillsättande av personal när det uppstår luckor.

Alla utförare ska redovisa åtgärdsplaner till nämnden före årsskiftet.

IVO-anmälan och personalflykt hos Djurö hemtjänst

Stress, dålig planering och äldre som inte får hjälp när de ska.

Så ser det ut i kommunens egen hemtjänst. Sedan årsskiftet har fyra personer slutat.

Mitt i Värmdö berättade för några veckor sedan att Attendo har fått en mängd klagomål mot sig sedan de tog över hemtjänsten i delar av kommunen i höstas.

Nu visar det sig att det finns problem även inom Värmdö kommuns egen verksamhet, Djurö hemtjänst. Det handlar om personal som har stängts av från sin tjänst och personal som har sagt upp sig, stressiga och dåliga scheman, och dålig planering.

"Avvikelser flödar in"

I januari i år skickades en anmälan från en anställd in till ivo, inspektionen för vård och omsorg.

Där riktas allvarlig kritik som rör brister i kommunikationen, avvikelser som inte följs upp och dåligt chefsstöd. Bland annat ska två personer ha fått munkavle att prata med övriga anställda i gruppen. ”Gruppen rasar, avvikelser flödar in då kunder inte får sina besök på utsatt tid”, skriver anmälaren.

Problemen ska, enligt anmälan, ha börjat i slutet av förra året när man bytte ut en av cheferna i organisationen.

Bo Svensk, 86, på Djurö märker av turbulensen. Han har hemtjänst tre gånger om dagen och han ser att personal som har jobbat länge, väljer att säga upp sig.

– Så som jag har förstått det hela tycker dom att det har blivit för rörigt och mer stressigt, de orkar inte vara kvar längre. Det är åt helsike, för det är duktiga, kunniga personer, säger han.

"Det är väldigt tråkigt när flera av de som jobbat länge slutar" säger Bo Svensk, 86, bor i en lägenhet på Djurö.

"Det är väldigt tråkigt när flera av de som jobbat länge slutar" säger Bo Svensk, 86, bor i en lägenhet på Djurö.

Pekka Pääkkö

Istället kommer ständigt ny personal som aldrig varit hos honom tidigare, men som förvisso gör sitt jobb, så han har inga klagomål på vården han får.

– Men de måste få ordning på scheman och tider så att de anställda trivs och stannar kvar, säger Bo, och tillägger att den senaste tiden har personalen saknat nyckel till Bos lägenhet när de kommit för att hjälpa honom.

– Tänk om jag har trillat och inte kan öppna? Ska dom inte ha nycklar till lägenheterna? Det har dom alltid haft förr, säger han.

Fyra personer har slutat

Mahria Lövkvist, chef för vård- och omsorgskontoret i Värmdö, bekräftar att det har varit saker som inte fungerat bra, kring planering och schemaläggning, och att flera i personalen har slutat på kort tid.

Men hon ser det inte som någon personalflykt. Enligt henne rör det sig om max fyra personer som har slutat sedan årsskiftet.

– Men det kan kännas som många i en liten arbetsgrupp. Ibland kan det vara så att om en person slutar väljer fler att sluta, säger hon.

När det gäller kritiken i anmälan, om munkavle på personalen och att äldre inte fått hjälp i tid, kommenterar inte Mahria Lövkvist de specifika händelserna, men svarar via mejl att "avvikelser sker (...) men ska naturligtvis hanteras skyndsamt och med åtgärder för att förhindra att det åter inträffar." Och att "...arbetsgivaren går inte ut med information som kan skada den enskilde, däremot står det medarbetare fritt att berätta själva." 

Vad har ni gjort för att rätta till problemen?

– Det är nu helt bemannat med de funktioner som ska vara på plats. Scheman och planeringar har varit prioriterade att få till på ett bra sätt, vilket de nu är.

Nycklar till lägenheterna ska personalen alltid ha, enligt Mahria Lövkvist.

– Det har i så fall varit någon enstaka miss. Det finns dokumenterat vem som har vilken nyckel så att alla kan se, säger hon, och tillägger:

– Vi tar all kritik och oro på största allvar och har alltid full fokus på de äldre, att de får rätt hjälp. Vi ska också alltid berätta i förväg vem som kommer, säger Mahria Lövkvist.

Djurö, Stavsnäs och öarna är ett komplicerat arbetsområde, menar hon, där det ibland krävs särskild kompetens för att kunna utföra jobbet.

– Man ska kunna ta sig mellan öar, resa med båttaxi och Waxholmsbåtar, och det är långa avstånd och mycket glesbygd. Det är en logistisk utmaning att få ihop. Har man inte rutin kring detta sedan tidigare är det lätt att det blir missar i planeringen, säger Mahria Lövkvist.

– Och om någon blir sjuk är det svårare att ersätta honom eller henne med en vikarie just på grund av att det är ett så komplext område, tillägger hon.

Djurö hemtjänst

Djurö hemtjänst ansvarar för 60-70 äldre på Djurö-Vindö, Stavsnäs och kommunens öar.

De har sitt kontor på äldreboendet Djuröhemmet på Djurö med ca 40-50 anställda, fördelat på tillsvidare– och timanställda.

Sommartid, när många fritidsboende flyttar ut på Värmdö, ökar antalet hemtjänsttagare. Personalstyrkan utökas då utifrån behovet, något de börjar anställa inför redan nu.

Källa: Värmdö kommun

Hemtjänsten i Värmdö

Efter att en ny upphandling gjordes förra året av det tidigare styret i Värmdö, Allians för Värmdö, är Värmdöborna hänvisade till en hemtjänstutförare i ett visst geografiskt område. Det går inte längre att välja utförare.

Attendo AB har hand om Gustavsberg och Ingarö och delar av Hemmesta och Strömma.

Saand AB har hand om Hemmesta.

Värmdö kommun, genom Djurö hemtjänst, har hand om Djurö, Stavsnäs, delar av Strömma och skärgårdsöarna.

Källa: Värmdö kommun

Många brister i Värmdös hemtjänst

Det saknas rastlokal på en av öarna, så personalen måste ta lunchrast utomhus. Och nyligen körde en anställd av vägen för att bilen hade sommardäck. Kommunens egen hemtjänst kritiseras nu av både personal och äldre.

Anställda i kommunens egen hemtjänst, Djurö hemtjänst, berättar för Mitt i Värmdö att de tvingas ta raster utomhus eller i bilen, eftersom de saknar en plats där de kan värma sig och gå på toaletten.

Problemet rör hemtjänstpersonal ute på Runmarö.

– Det här måste såklart åtgärdas, det ska vara en bra arbetsmiljö för alla. Förvaltningen håller på att titta på olika lösningar just nu, säger Julia Ekedahl (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Tre aktörer sköter hemtjänsten i Värmdö: Djurö hemtjänst, Attendo AB och Saand AB.

Tre aktörer sköter hemtjänsten i Värmdö: Djurö hemtjänst, Attendo AB och Saand AB.

Mostphotos

Hemtjänstbil hade sommardäck

I brist på lokaler värmer sig personalen i bilarna, enligt personer som Mitt i pratat med. I slutet av november hade kommunen inte hunnit få på vinterdäck på en av bilarna på Runmarö, vilket ledde till att två anställda slirade av vägen, varav en skadade sig lindrigt.

– Det här är mycket olyckligt. Den information jag fått från förvaltningen är att personalen i sådana här lägen får ta en taxi, vilket dagpersonalen gjorde. På kvällen gjordes inte det och orsaken är en kommunikationsmiss, säger Julia Ekedahl, och tillägger att alla bilar har vinterdäck nu. 

Mitt i Värmdö berättade i våras om problem och missnöje inom både Djurö hemtjänst och Attendo, något som bekräftas i en brukarundersökning som blev klar nyligen.

Där får de äldre svara på vad de tycker om vården och resultatet är uselt. Snittbetyget i Värmdö totalt, all hemtjänst inräknad, har rasat från över 90 procents nöjdhet bland de äldre år 2020 till 70 procent i år, vilket är långt under snittet i riket.

Attendo på Ingarö sämst

Hos Djurö hemtjänst är 79 procent nöjda, och det är för dåligt, enligt Julia Ekedahl.

– Förvaltningen håller på att ta fram handlingsplaner för att långsiktigt förbättra och utveckla verksamheten, säger hon.

Julia Ekedahl (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Julia Ekedahl (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden.

Eva Tonström

Hon tillägger att Djurö-Stavsnäs och öarna är det svåraste av alla områden i Värmdö att jobba i, dels logistiskt, med långa avstånd på land och vatten, dels att hitta personal som vill och kan jobba där.

Attendo AB får ännu sämre betyg, med nästan hälften av de äldre som är missnöjda med vården på Ingarö.

– Det är inte bra alls. All hemtjänst ska vara bra i Värmdö, oavsett utförare. Det krävs ett långsiktigt arbete med tydliga handlingsplaner. Alla hemtjänstutförare involverar nu personalen i analysen av brukarundersökningen, säger Julia Ekedahl.

Fram tills att man ordnat en lokal på Runmarö görs en tillfällig lösning för hur personalen ska ta rast, enligt Djurö hemtjänst, men vad det är vill de inte säga.

Så här tycker de äldre

Så här många är nöjda med hemtjänsten, i procent:

Djurö hemtjänst (kommunen): 79

Attendo Ingarö: 55

Attendo Gustavsberg: 69

Saand Hemmesta: 91 

Snitt i Värmdö totalt: 70. Snitt i riket är 86 procent.

Minst nöjd är de äldre med att kunna kontakta hemtjänstpersonalen vid behov och få information om tillfälliga förändringar.

Kommunen har samtidigt fått kritik från Inspektionen för vård och omsorg, IVO, som rör särskilda boenden. Det handlar bland annat om brister i dokumentation och medicinsk kompetens. Senast i mars 2024 ska kommunen svara IVO.

Källa: Värmdö kommun

Djurö hemtjänst

Drivs av Värmdö kommun och har 40-50 tillsvidare– och timanställda.

De har hand om 70-80 hemtjänsttagare på Djurö-Vindö, Stavsnäs, delar av Strömma och kommunens öar, varav 15 av de äldre bor på öarna.

På Svartsö används hembygdsgården som rastlokal åt personalen och på Möja öns idrottshall.

På Sandhamn behövs ingen lokal, enligt kommunen, eftersom insatsen där går snabbt och rasten tas före eller efter ö-besöket.

Kommunen har även ansvar för nattpatrullen i hela kommunen.

Källa: Värmdö kommun

Värmdö kommunhus.

Värmdö kommunhus.

Eva Tonström

Många brister i Värmdös hemtjänst

Rasar i betyg: En tredjedel av Värmdös äldre missnöjda med vården

Värmdö vill skrota minuthetsen i hemtjänsten

Värmdö kommun vill få bort ”minuthetsen” inom hemtjänsten. Nu kan de bli bland de första i länet att prova en ny modell för att utföra hemtjänst.

En viss typ av tjänst får ta en viss tid och en resa mellan två platser en viss tid, varken mer eller mindre. Så ser dagens system ut i hemtjänsten. 

Det här leder till stress för att hinna med, hos både de äldre och personalen, och risk för sämre kvalitet i vården, menar Julia Ekedahl (S), ordförande i vård- och omsorgsnämnden i Värmdö.

Ny ersättningsmodell för att utföra hemtjänst ska diskuteras i Värmdö.

Ny ersättningsmodell för att utföra hemtjänst ska diskuteras i Värmdö.

Most photos

Därför vill Värmdö nu testa andra modeller som gör att man kommer bort från det de kallar ”minuthetsen”.

– Det handlar bara om minuter, hela tiden, och det gör att det blir fel fokus. Vi måste få till ett system där individens behov av insats står i centrum, säger hon. 

Julia Ekedahl (S), kommunalråd och ordförande i vård- och omsorgsnämnden i Värmdö.

Julia Ekedahl (S), kommunalråd och ordförande i vård- och omsorgsnämnden i Värmdö.

Värmdö kommun

Rundabordssamtal om hemtjänsten

Mitt i Värmdö har tidigare berättat om brister i hemtjänsten och dåliga omdömen som framkommit i enkäter bland Värmdös äldre. Det gäller både den kommunala hemtjänsten och privata utförare. 

Förra veckan samlades fackförbund, pensionärsråd och hemtjänstutförare i Värmdö i ett så kallat rundabordssamtal för att diskutera hur man kan jobba annorlunda.

– Hur kan vi skapa en pilot för att få bort minutstyrningen i hemtjänsten? Det är huvudfrågan på bordet. Jag hoppas att det kan leda till bättre arbetsmiljö och fokus på kvalitet inom vården, i stället för på minuter, säger Julia Ekedahl.

Värmdö blir i så fall bland de första i länet att testa ett nytt system.

Hemtjänsten i Värmdö

Så här många är nöjda med hemtjänsten i Värmdö enligt enkät 2023, i procent:

Djurö hemtjänst (kommunen): 79

Attendo Ingarö: 55

Attendo Gustavsberg: 69

Saand Hemmesta: 91 

Snitt i Värmdö totalt: 70. Snitt i riket är 86 procent.

Minst nöjd är de äldre med att kunna kontakta hemtjänstpersonalen vid behov och få information om tillfälliga förändringar.

Källa: Värmdö kommun

Ny ersättningsmodell för att utföra hemtjänst ska diskuteras i Värmdö.

Ny ersättningsmodell för att utföra hemtjänst ska diskuteras i Värmdö.

Mostphotos

Värmdö vill skrota minuthetsen i hemtjänsten

Bland de första i länet att testa ny modell