Nu töms Harburg – det vrak som finns beläget i farleden ett hundratal meter utanför Lidingö – på olja.

Det tyska lastfartyget rammades av ett annat skepp och sjönk i februari 1957. I maj beslutade Havs- och vattenmyndigheten (HaV) att det äntligen skulle tömmas på olja. Det uppskattas ha innehållit så mycket som 20 000 – 40 000 liter olja när det sjönk.

– Vi får se hur mycket olja vi pumpar upp i slutändan. Hur mycket som har hunnit läcka ut i havet vet vi inte, säger Fredrik Lindgren, utredare vid Havs- och vattenmyndigheten.

Eldas

Företaget Marine works, som utför jobbet, har hittills hunnit göra 42 dyk och borrat sig in i vraket på olika platser.

Hittills har det gjorts 42 dyk från den här båten som ligger i farleden just nu.

Hittills har det gjorts 42 dyk från den här båten som ligger i farleden just nu.

Pekka Pääkkö

– Man har borrat i drygt 20 olika positioner och hittills hittat olja i två bränsletankar. Det är gammal tjockolja som är trögflytande och måste värmas innan den kan pumpas upp i arbetsfartyget. Vattenånga pumpas därför in i tankarna.

Ett tiotal personer utför arbetet varav runt hälften är dykare. En dykare i taget befinner sig i vattnet. På däck står alltid någon redo att snabbt hoppa i om något skulle hända.

– Dykaren i vattnet har också en kamera på hjälmen och en dykledare berättar vad dykaren ska göra.

Är det ett riskabelt jobb?

– De dyker på cirka 35 meters djup så det är klart att det måste göras korrekt. När man pumpar upp den här oljan måste man också se till att slangarna sitter ordentligt.

– Ett vrak som har legat på havsbotten sedan 1957 kan vara nedbrutet i olika stadier vilket måste hanteras med säkert. Läckage kan behöva tätas till exempel. Men dykarna är experter och om vi inte gör någonting så läcker oljan ut till slut. Det är en viktig förebyggande insats.

När oljan har pumpats upp skickar man iväg den för energiåtervinning.

– Sedan brukar oljan eldas upp, kanske går den till ett kraftvärmeverk. Energin tas till vara på olika sätt, den kan exempelvis bli fjärrvärme.

Martin Häggström styr hela dyket och ger instruktioner från kontrollrummet. Han instruerar dykare via en mikrofon.

Martin Häggström styr hela dyket och ger instruktioner från kontrollrummet. Han instruerar dykare via en mikrofon.

Pekka Pääkkö

Det var när ånglastfartyget S/S Harburg nästan var framme i Liljeholmen – efter att ha rest från Hamburg – som fartyget sjönk. Tio personer omkom i vattnet mellan Duvholmen och Stora Höggarn.

Farleden utanför Lidingö ligger intill en ömtålig skärgård, Harburg är ett av omkring 30 vrak i Sverige som bedöms utgöra en akut miljöfara. 

Mitt i farleden

– Harburg ligger kustnära och det finns naturreservat i nästan alla riktningar från vraket. Sedan ligger det också mitt i farleden så ett större oljeläckage skulle innebära en saneringsoperation till havs. Det skulle med stor sannolikhet störa sjöfarten för Finlandsfärjor och kryssningsfartyg.

Varför har det tagit så lång tid innan det töms?

– HaV har haft uppdraget att jobba med vrak sedan 2018. Innan har det inte funnits någon myndighet med det ansvaret. Vi prioriterar utifrån miljörisk och de vrak som gått före har bedömts utgöra en större risk.

Vad händer när olja läcker ut i havet?

– Om den hamnar på vattenytan drabbar det sjöfåglar som förlorar sin isoleringsförmåga och fryser ihjäl när de kommer i kontakt med oljan. Hamnar det i vattenmassan och på havsbotten påverkar det organismer som lever där. De kan ha akuta toxiska effekter och dö eller drabbas av andra negativa effekter såsom att inte kunna reproducera sig. Vi vill absolut inte att oljan kommer ut i havsmiljön.

Miljöministern Romina Pourmokhtari (L) besökte arbetsfartyget Fatman på fredagen. På vardera sida om henne står Axel Nordberg och Josephine Rubia.

Miljöministern Romina Pourmokhtari (L) besökte arbetsfartyget Fatman på fredagen. På vardera sida om henne står Axel Nordberg och Josephine Rubia.

Fredrik Lindgren