Ljudet av resväskor på hjul, utrop ur högtalarna och en strid ström av människor.

Varje dag passerar över 200 000 personer Stockholms centralstation, och fler är på ingång.

Antalet kommer att öka med nästan 50 procent fram till 2045.

Stockholm centralstation. en vanlig tisdagsmorgon.

Stockholm centralstation. en vanlig tisdagsmorgon.

Fanny Cassel.

– I dagsläget klarar Centralstationen endast av en ökning­ med cirka 15 procent­ i högtrafik. Inte heller kommer plattformar, gångförbindelser eller vänthallar att klara av ett högre tryck innan trängseln blir besvärande, säger Ann Sofie Bäck, kommunikationsansvarig på Jernhusen – ett statligt företag som äger och förvaltar fastigheter.

Omfattande och komplext

För att möta det ökade trycket­ och samtidigt utveckla­ stationsområdet väntar­ stora förändringar. Spåren ska överdäckas, plattformar utvecklas och service och leverans av matvaror till tågen flyttas till Tomteboda.

Spåren in till Stockholms Centralstation ska överdäckas och samtidigt skapa 10 000 nya arbetsplatser.

Spåren in till Stockholms Centralstation ska överdäckas och samtidigt skapa 10 000 nya arbetsplatser.

Jernhusen/Foster + Partners.

– Det här är ett omfattande­ projekt. Trafikverket och Jernhusen studerar nu hur man successivt kan utöka tågkapaciteten och stationens olika funktioner medan arbetena­ pågår, säger Ann Sofie Bäck.

Arbetet kommer att ske i etapper, när det börjar är ännu inte klart. Den planerade Centralstadens delar är tänkta att växa fram allt efter­som under 15–20 år.

Andra tider

Att hantera logistiken samtidigt som man minimerar störningarna är en central fråga. Därför pågår ett gemensamt arbete mellan Trafik­verket och Jernhusen för att studera olika lösningar under tiden man bygger.

– Vår förhoppning är att regeringen ger Trafikverket direktiv att förstärka kapaciteten för Centralstationen innan bägaren rinner över. Det är dock inte enbart en säkerhetsfråga, utan handlar också om att ge resenärerna förutsättningar att åka tåg i en attraktiv miljö och på tidpunkter de valt själva. Alternativet­ är att de får åka tåg på andra tider än de egentligen önskar.

Förslaget om överdäckning kommer att prövas av staden i en detaljplan. Samråd kommer att hållas i början av 2025.

Fråga: Tycker du att det är för trångt på Centralstationen?

Charlotte Lundquist, 58, Täby.

Charlotte Lundquist, 58, Täby.

Fanny Cassel.

”Charlotte Lundquist, 58, Täby: Jag rör mig nästan aldrig här men jag blev chockad över hur mycket folk det är. Det är en väldigt fin station tycker jag men det känns väldigt klaustrofobiskt. "

Erik Nilsson Björk, 24, Linköping.

Erik Nilsson Björk, 24, Linköping.

Fanny Cassel.

"Erik Nilsson Björk, 24, Björk: "Visst är det trångt. Jag tycker alltid att det är trångt här men det blir extra påtagligt i rusningstrafik. Jag tycker kanske inte att man behöver göra om hela stationen men en liten uppfräschning och utbyggnad skulle behövas. Annars tycker jag att logistiken på stationen fungerar rätt bra faktiskt."

Henrik Smedmark, 57, Uppsala.

Henrik Smedmark, 57, Uppsala.

Fanny Cassel.

"Henrik Smedmark, 57, Uppsala: "Visst är det trångt på morgonen när jag kommer från Uppsala. Det är många pendlare som vet var dom ska och så ett gäng turister som år rådvilla. I andra städer har man fler centralstationer men det blir svårt att hitta en sådan lösning här i Stockholm då alla spår går rakt igenom centralen."