Klockan är strax före 8 på måndagsmorgonen när Aspuddsbon Nils Salomonsson, 30, kliver på buss 153 i Aspudden. Han är inte ensam. En ström av medpassagerare går också på bussen, som redan är välfylld.

– När den kommer hit är den nästan alltid full, men jag står hellre i en buss än åker i en trång tunnelbanevagn. Det är en viktig buss för mig. Jag tar den varje morgon, säger Nils Salomonsson, som jobbar vid S:t Eriksplan.

Buss 153 är en buss för rusningstider, på vardagar. Den går mellan Bredäng och Fridhemsplan via Hägersten under morgontimmarna och i motsatt riktning på eftermiddagar och tidiga kvällar.

Nästa år kan det vara slut med det. Trafikförvaltningen i Region Stockholm vill lägga ner linjen för att spara pengar och hänvisar till att linjen mestadels går längs samma sträcka som tunnelbanans röda linje.

Mälarhöjdsbon Otto Tellberg pendlar till Ericsson i Kista, och åker helst buss till Fridhemsplan för att byta til t-bana där.

Mälarhöjdsbon Otto Tellberg pendlar till Ericsson i Kista, och åker helst buss till Fridhemsplan för att byta til t-bana där.

Märta Lefvert

Tidigare protester

En nedläggning vore synd, tycker Otto Tellberg, 32, som tar buss 153 från Mälarhöjden till Fridhemsplan varje morgon för att sedan åka vidare till Kista.

– Jag tar bussen för att slippa byta vid T-Centralen och för att det är mycket trevligare att åka buss än tunnelbana. Den här bussen är jättebra. Min lillebror tog den också varje dag när han gick gymnasiet på Kungsholmen, berättar han.

Buss 153 har varit nedläggningshotad flera gånger genom åren. Det har orsakat protester och har hittills inte blivit av. Den här gången ingår dock linje 153 i ett stort, föreslaget sparpaket. Totalt 21 busslinjer kan skrotas runt årsskiftet och 45 få färre avgångar, runt om i Stockholm.

Som Mitt i tidigare har berättat är orsaken trafikförvaltningens hårt pressade ekonomi. SL-resenärerna har blivit färre sedan pandemin samtidigt som kostnaderna har ökat.

2022 fick Region Stockholm 472 miljoner kronor från staten för att täcka upp för det minskade resandet, men i år blir det inget statligt bidrag.

Två miljarder fattas

Trafikregionrådet Anton Fendert (MP) tycker att regeringen borde kliva in, men menar samtidigt att de föreslagna neddragningarna är få i förhållande till budgethålet på två miljarder kronor. Oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M) kallar däremot planerna för ”slakt” och har i stället föreslagit höjda biljettpriser.

Kritiker påtalar också risken för att fler tar bilen när kollektivtrafiken skärs ner. Bil är dock inget alternativ för Bredängsbon Ayman Badawi. Han tar buss 153 till Frihemsplan varje vardag. En nedläggning skulle öka hans restid till jobbet med 40 minuter per dag.

– Det vore jättedåligt om de tog bort busslinjen, säger han. 

Bredängsbon Ayman Badawi jobbar vid Fridhemsplan och tar buss 153 varje morgon.

Bredängsbon Ayman Badawi jobbar vid Fridhemsplan och tar buss 153 varje morgon.

Johanna Wallén

Buss 153 är inte den enda linje genom Hägersten-Älvsjö som ingår i det planerade sparpaketet (se artikel här intill). Förslagen ska nu ut på remiss till länets kommuner och stadsdelsnämnderna i Stockholms stad, som ska svara senast den 16 juni.

Att Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämnd vill ha kvar buss 153 står klart.

– Buss 153 fyller en viktig funktion i rusningstid. Att ta bort den är ett steg i fel riktning. Risken finns att fler tar bilen när tillgängligheten i kollektivtrafiken minskar, med högre utsläpp som följd. Det har vi inte tid med, mitt i en klimatkris, säger nämndens ordförande Sara Grolander (MP).

Sara Grolander (MP), ordförande i Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämnd.

Sara Grolander (MP), ordförande i Hägersten-Älvsjö stadsdelsnämnd.

Pressfoto

Ingen politisk stridsfråga

Också hon tycker att staten borde skjuta till pengar.

– Regionen har en väldigt pressad ekonomi efter pandemin. Då är det rimligt att staten går in med medel. Miljö- och klimatarbetet är ett gemensamt ansvar, säger Sara Grolander.

Buss 153 har aldrig varit någon politisk stridsfråga i stadsdelsnämnden. Lokalpolitikerna har slutit upp kring linjen när den varit hotad, oavsett partifärg.

Nämndledamoten Anette Hellström (M) startade Facebookgruppen ”Bevara Buss 153” ihop med en god vän våren 2019. Nu har den fått liv igen.

– Det strömmar in argument för bussen. Människor påpekar att den ofta är full och att den är en räddning när tunnelbanan krånglar. En del skriver också att den här bussen gör att de inte tar bilen, säger Anette Hellström.

Många busslinjer kan påverkas i Hägersten-Älvsjö

Så här ser trafikförvaltningens förslag ut för busslinjer som åker igenom Hägersten-Älvsjö, och för tunnelbanans röda linje. Beslut fattas i december.

Bussar

Linje 153, Bredäng-Fridhemsplan: Nedläggning.

Linje 145, Liljeholmen-Älvsjö station: Nedläggning. I stället får linje 134 ny rutt via Sjöviksbacken och Sjöviksvägen och och ersätter därmed linje 145 mellan Liljeholmen och Årstaberg. Linje 141, som i dag går mellan Telefonplan och Långsjö förlängs från Telefonplan via Västberga till Årstaberg och ersätter därmed linje 145 mellan mellan Västberga och Årstaberg.

Linje 133, Liljeholmen-Ekensberg: Turtätheten minskas till 10-minuterstrafik i rusningstid, 20-minuterstrafik i mellanperioden och till 30-minuterstrafik i lågtrafik. Under sommartidtabellsperioden föreslås 15-minuterstrafik i rusningstid, övrig tid 30-minuterstrafik. 

Linje 142, Telefonplan–Älvsjö station: Turtätheten minskas till 10-minuterstrafik i rusningstrafik med enstaka förstärkningsavgångar mot Telefonplan. Lördag–söndag minskas utbudet till 30-minuterstrafik klockan 9–11 och 18–19. Under sommartidtabellen föreslås 20-minuterstrafik med 15-minuterstrafik i eftermiddagsrusningen. 

Linje 144 Fruängen–Gullmarsplan: Turtät­heten justeras så att sträckan Gullmarsplan–Älvsjö får 7,5-minuterstrafik i rusningstid och 15-minuterstrafik dagtid. På sträckan Älvsjö–Fruängen föreslås 15-minuterstrafik i morgonrusningen och klockan 13–20.30-minuterstrafik övrig tid.

Linje 147, Liljeholmen–Hökmossen: Trafikutbudet minskas något under hela trafikdygnet med undantag för under lågtrafiktid.

Linje 161, Gröndal–Midsommarkransen–Bagarmossen: Trafikutbudet minskas något under hela trafikdygnet med undantag för under lågtrafiktid.

Tunnelbana:

Röda linjen: Lägre turtäthet under mellan- och kvällstid. Var tolfte minut, i stället för var tionde minut som i dag. Insatstågen mellan Liljeholmen och Mörby centrum, syftar till att minska trängsel i rusning, dras in helt. 

Populära buss 153 kan bantas bort.

Andra busslinjer som kan påverkas

Även busslinjer som utgår från andra kommuner, och trafikerar Hägersten-Älvsjö, kan påverkas. Här är förslagen:

Linje 151, Norsborg–Fridhemsplan: Läggs ner. (Går via Västberga och Marievik.)

Linje 707, Tumba station–Fruängen: De avgångar som endast trafikerar sträckan Fruängen–Skärholmen och omvänt dras in. 

Linje 745, Uttran–Fridhemsplan: Linjen läggs ner. (Går via Västberga och Marievik.)

Källa: Trafikförvaltningen/Region Stockholm