I Januari tog staden beslutet att sänka avgiften för de bolag som vill hyra ut pedalcyklar, från 1 400 till 600 kronor per år och fordon.

Kanske är det det som nu gett effekt, när bolagen Voi och Bolt beviljats att ställa ut 1 000 cyklar vardera under våren 2025.

Rätt förutsättningar

– Stockholm har länge haft utmaningar med delade cykelsystem, men vi är övertygade om att vår modell har rätt förutsättningar att lyckas, säger Tina Ghasemi Liljekvist, Policychef på Voi Technology i ett pressmeddelande.

Roger Björkbacka, policychef på Bolt, välkomnar förändringen i ersättningsmodellen.

– Vi ser positivt på att staden höjer taket för elcyklar och skapar bättre ekonomiska förutsättningar för operatörer på längre sikt – något som behövs, då det länge varit utmanande att bedriva kommersiell verksamhet med elcyklar i Stockholm.

Även från stadens sida har man nu goda förhoppningar om att stockholmarna ska kunna cykla i vårvärmen.

På plats i maj

– Hyrcyklar är en smidig lösning för de som har svårt att ha med sig en egen cykel eller de som bara vill cykla ibland, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad.

De första cyklarna rullas ut den 15 april, och man räknar med att alla 2 000 cyklar kommer stå i staden i maj.