”Stockholm har blivit en bananregion”, säger Kristoffer Tamsons (M) efter att hemliga uppgifter om Saltsjöbanans nya tåg läckt flera gånger.
Moderaterna/Mostphotos/Johan Kristensen
Kristoffer Tamsons (M) är upprörd efter regionstyrelsens möte på tisdagen. SL-chefen Erik Norling och chefsjuristen Daniel Angermann fanns med för att svara på frågor om hur de hemliga uppgifterna om att Saltsjöbanans nya tåg blir 700 miljoner kronor dyrare kunnat läcka igen.
– Det var en cirkus. Kvällen innan mötet får vi reda på ytterligare en läcka i en miljardupphandling. På sittande möte får vi veta att ytterligare väldigt känslig information har läckts. Informationen har legat ute i flera timmar men det kan också handla om dagar. De dragningar vi fick utstrålade mer panik och kaos än ordnad styrning och kontroll, säger han.
Efter att ha tagit in anbud för 16 nya X25-vagnar, som ska rulla på Saltsjöbanan 2028, insåg trafikförvaltningen att inköpet skulle kosta drygt 2,1 i stället för 1,4 miljarder kronor. Det kunde Mitt i avslöja den 20 mars efter Region Stockholm publicerat de sekretessbelagda uppgifterna på sin hemsida.
Den utökade budgeten skulle hållas hemlig för att företag som kan leverera tågen inte skulle salta sina bud.
”Måste ha nolltolerans mot läckor”
Läckan ledde till att regionfullmäktige den 25 mars pausade upphandlingen av utbyggd depå i Neglinge och förstärkt el längs spåret. Investeringarna på närmare 1 miljard kronor krävs för att de nya tågen ska kunna rulla.
Inför regionstyrelsens möte på tisdagen läckte alltså uppgifterna igen. Oppositionspartierna krävde att regionstyrelsen skulle pausa även upphandlingen av de nya tågen.
– Vi måste ha nolltolerans mot läckor. Om de avslöjas måste man göra ett omtag, säger Kristoffer Tamsons.
Men det rödgröna styret valde ändå att gå vidare med upphandlingen. Nu får regionfullmäktige besluta i frågan den 6 maj.
”Kan inte rulla på som om ingenting har hänt”
Kristoffer Tamsons är inställd på att få med sig minst en tredjedel av ledamöterna för att pausa även upphandlingen av tågen.
– Du kan inte rulla på som om ingenting har hänt med stora miljardupphandlingar som är behäftade med läckor. Det kan inte uteslutas att läckorna påverkar upphandlingen framöver. Vi riskerar att få sämre leverans, högre nota för skattebetalarna och att det skadar Region Stockholms anseende, säger han.
Spelar det någon roll att uppgifterna läckte igen när de redan hade läckt en gång?
– Då är ju en skada bekräftad. Men två fel gör inte ett rätt. Du kan inte bara köra vidare. Frågan är ju vilka som har sett informationen och om konkurrensen är satt ur spel.
Hur kunde uppgifterna läcka?
– Det man försöker skylla det på är handhavandefel. Men uppgifterna vi har fått är muntliga. Ingen skriftlig eller mer detaljerad redogörelse över hur det här kunde ske som jag tycker att vi kan förvänta oss.
Borde någon person lämna sitt uppdrag?
– Ytterst ansvariga är två Socialdemokrater: Jens Sjöström och Aida Hadzialic. Trots våra invändningar valde de att klubba igenom det här.
Regionen har även anklagats för att ha läckt hemliga uppgifter när det gäller upphandlingen av nytt journalsystem till sjukvården. Nyligen överklagades den upphandlingen av ett företag som gick miste om uppdraget.
– Det är tre allvarliga läckor i mångmiljardinvesteringar på en månad. Det är fullständigt oacceptabelt, säger Kristoffer Tamsons.
SD vill stoppa upphandlingen
Han och de flesta inom oppositionen är trots allt positiva till att köpa in de nya tågen till Saltsjöbanan. Men Sverigedemokraterna vill avbryta upphandlingen helt.
– Det är ansvarslöst av styret att driva upphandlingen vidare och fatta beslut när sekretessen är bruten och de inte vet vilka konsekvenser det kan få, Samuel Stephan, trafikpolitisk talesperson för SD i Region Stockholm.
Socialdemokraterna hänvisar trafikfrågor till trafikregionrådet Anton Fendert (MP). Mitt i har sökt honom och SL för kommentarer.