JavaScript is disabled in your web browser or browser is too old to support JavaScript. Today almost all web pages contain JavaScript, a scripting programming language that runs on visitor's web browser. It makes web pages functional for specific purposes and if disabled for some reason, the content or the functionality of the web page can be limited or unavailable.

TV-klipp och nyheter

700 åttaåringar spelade hockey i Järfälla ishall

Kronwall Cup spelades förra helgen. Totalt deltog 34 föreningar och 90 lag.

Kronwall Cup spelades förra helgen. Totalt deltog 34 föreningar och 90 lag.

Robert Modin

20250404063305
20250402164525
2025-04-04
06:33

Förra helgen samlades över 700 hockey­spelare födda 2017 från olika delar av Stockholm och deras familjer i Järfälla ishall för Kronwall Cup.

Turneringen, som har fått sitt namn efter den prisbelönte hockeyspelaren Niklas Kronwall, pågick från fredagseftermiddagen till söndag kväll. Totalt deltog cirka 90 lag.

Enligt Michael Rosell, tränare i Järfälla HC och initiativtagare, var det full rulle.

– Vi vuxna har ett ansvar att göra sådana här lite galna grejer. Vi måste få fler barn i rörelse. Det så otroligt viktigt att vi lägger ned tid för att de ska få det bra. Vi kommer absolut att fortsätta göra det här, säger han.

Senaste nyheterna

”Stockholm har blivit en bananregion”, säger Kristoffer Tamsons (M) efter att hemliga uppgifter om Saltsjöbanans nya tåg läckt flera gånger.

”Stockholm har blivit en bananregion”, säger Kristoffer Tamsons (M) efter att hemliga uppgifter om Saltsjöbanans nya tåg läckt flera gånger.

Moderaterna/Mostphotos/Johan Kristensen

”Stockholm har blivit en bananregion”

Nyheter

Tamsons rasar ✔️ Hemliga uppgifter om Saltsjöbanans miljardupphandling röjdes igen

Åtråvärd vy.

Åtråvärd vy.

Mostphotos

Grannens sjöutsikt räddad – 70-årig detaljplan gäller än

Nyheter

Mark- och miljdomstolen upphäver bygglovet

Att samhällskritiska yrkesgrupper väljer att inte återvända till Stockholm efter studierna hotar kompetensförsörjningen på sikt, menar Karin Fälldin (C)  i Region Stockholm.

Att samhällskritiska yrkesgrupper väljer att inte återvända till Stockholm efter studierna hotar kompetensförsörjningen på sikt, menar Karin Fälldin (C) i Region Stockholm.

Pressbild, Mostphotos

Busslaster med vårdpersonal ratar Stockholm – varje år

Nyheter

Här är yrkesgrupperna som inte kommer tillbaka efter studierna ✔ ”Allvarligt”

”Stockholm har blivit en bananregion”

”Stockholm har blivit en bananregion”, säger Kristoffer Tamsons (M) efter att hemliga uppgifter om Saltsjöbanans nya tåg läckt flera gånger.

”Stockholm har blivit en bananregion”, säger Kristoffer Tamsons (M) efter att hemliga uppgifter om Saltsjöbanans nya tåg läckt flera gånger.

Moderaterna/Mostphotos/Johan Kristensen

20250409200038
20250409203809
2025-04-09
20:00
2025-04-09 20:38

Regionen fortsätter upphandlingen av nya tåg på Saltsjöbanan trots att hemliga uppgifter om att notan skenar från 1,4 till 2,1 miljarder kronor röjdes på egna hemsidan – två gånger.

– Stockholm har blivit en bananregion, säger oppositionsregionrådet Kristoffer Tamsons (M).

Kristoffer Tamsons (M) är upprörd efter regionstyrelsens möte på tisdagen. SL-chefen Erik Norling och chefsjuristen Daniel Angermann fanns med för att svara på frågor om hur de hemliga uppgifterna om att Saltsjöbanans nya tåg blir 700 miljoner kronor dyrare kunnat läcka igen.

– Det var en cirkus. Kvällen innan mötet får vi reda på ytterligare en läcka i en miljardupphandling. På sittande möte får vi veta att ytterligare väldigt känslig information har läckts. Informationen har legat ute i flera timmar men det kan också handla om dagar. De dragningar vi fick utstrålade mer panik och kaos än ordnad styrning och kontroll, säger han.

Efter att ha tagit in anbud för 16 nya X25-vagnar, som ska rulla på Saltsjöbanan 2028, insåg trafikförvaltningen att inköpet skulle kosta drygt 2,1 i stället för 1,4 miljarder kronor. Det kunde Mitt i avslöja den 20 mars efter Region Stockholm publicerat de sekretessbelagda uppgifterna på sin hemsida.

Den utökade budgeten skulle hållas hemlig för att företag som kan leverera tågen inte skulle salta sina bud.

”Måste ha nolltolerans mot läckor”

Läckan ledde till att regionfullmäktige den 25 mars pausade upphandlingen av utbyggd depå i Neglinge och förstärkt el längs spåret. Investeringarna på närmare 1 miljard kronor krävs för att de nya tågen ska kunna rulla.

Inför regionstyrelsens möte på tisdagen läckte alltså uppgifterna igen. Oppositionspartierna krävde att regionstyrelsen skulle pausa även upphandlingen av de nya tågen.

– Vi måste ha nolltolerans mot läckor. Om de avslöjas måste man göra ett omtag, säger Kristoffer Tamsons.

Men det rödgröna styret valde ändå att gå vidare med upphandlingen. Nu får regionfullmäktige besluta i frågan den 6 maj.

”Kan inte rulla på som om ingenting har hänt”

Kristoffer Tamsons är inställd på att få med sig minst en tredjedel av ledamöterna för att pausa även upphandlingen av tågen.

– Du kan inte rulla på som om ingenting har hänt med stora miljardupphandlingar som är behäftade med läckor. Det kan inte uteslutas att läckorna påverkar upphandlingen framöver. Vi riskerar att få sämre leverans, högre nota för skattebetalarna och att det skadar Region Stockholms anseende, säger han.

Spelar det någon roll att uppgifterna läckte igen när de redan hade läckt en gång?

– Då är ju en skada bekräftad. Men två fel gör inte ett rätt. Du kan inte bara köra vidare. Frågan är ju vilka som har sett informationen och om konkurrensen är satt ur spel.

Hur kunde uppgifterna läcka?

– Det man försöker skylla det på är handhavandefel. Men uppgifterna vi har fått är muntliga. Ingen skriftlig eller mer detaljerad redogörelse över hur det här kunde ske som jag tycker att vi kan förvänta oss.

Borde någon person lämna sitt uppdrag?

– Ytterst ansvariga är två Socialdemokrater: Jens Sjöström och Aida Hadzialic. Trots våra invändningar valde de att klubba igenom det här.

Regionen har även anklagats för att ha läckt hemliga uppgifter när det gäller upphandlingen av nytt journalsystem till sjukvården. Nyligen överklagades den upphandlingen av ett företag som gick miste om uppdraget.

– Det är tre allvarliga läckor i mångmiljardinvesteringar på en månad. Det är fullständigt oacceptabelt, säger Kristoffer Tamsons.

SD vill stoppa upphandlingen

Han och de flesta inom oppositionen är trots allt positiva till att köpa in de nya tågen till Saltsjöbanan. Men Sverigedemokraterna vill avbryta upphandlingen helt.

– Det är ansvarslöst av styret att driva upphandlingen vidare och fatta beslut när sekretessen är bruten och de inte vet vilka konsekvenser det kan få, Samuel Stephan, trafikpolitisk talesperson för SD i Region Stockholm.

Socialdemokraterna hänvisar trafikfrågor till trafikregionrådet Anton Fendert (MP). Mitt i har sökt honom och SL för kommentarer.

JohanKristensen
08-550 551 17