I slutet av augusti rapporterade Mitt i att SL endast ska köra 80 procent av pendeltågen i höst till följd av personalbrist hos MTR.
När vi jämför tidtabellen från 2022 och med avgångarna i reseplaneraren visar det att bristerna i trafiken är värre. Under vissa tider på dygnet är det så få som hälften av tågen som körs på linjerna som rör norrort.
I rusningstrafik har exempelvis åtta avgångar i timmen mot Stockholms central blivit sex eller fyra.
På kvällar och helger är det halvtimmestrafik från vissa stationer jämfört med fyra tåg i timmen 2022.
Över 8 900 inställda tåg
Pendlarna är luttrade. Antalet inställda avgångar har under året skjutit i höjden, delvis på grund av lokförarstrejken i våras.
På de tre linjerna som trafikerar norrort (linje 40, 41 och 42 mellan Uppsala-Södertälje, Märsta-Södertälje och Märsta-Nynäshamn) ställdes 8 913 avgångar in under perioden januari-augusti i år.
Det är 3 393 fler än samma period 2022, en ökning med över 60 procent. Det visar statistik från MTR som Mitt i beställt.
17 minuter till nästa tåg norrut från Sollentuna station, och då har det redan gått lika lång tid sedan det förra passerade. Men efter dessa 17 minuter dröjer det bara tre minuter till nästa tåg, och därefter bara sex minuter till ytterligare ett.
Mikael Andersson
Resenär: "Oroad och upprörd"
Strulet med tågen startade Facebookgruppen ”Pendeltågsupproret” som nu har 2 000 medlemmar. De kräver tåg i tid, billigare SL-biljetter och trafikregionrådet Anton Fenderts (MP) avgång.
I mitten av oktober genomför de manifestationer på samtliga pendeltågsstationer.
”Det här är ju sjuuuukt!!! Hur kan detta fortgå? Jag har blivit sen sex gånger de senaste sju dagarna på grund av SL. Jag har en resa på 35 minuter och går ut så jag har två timmar på mig varje morgon. Ändå är jag sen sex av sju gånger”, skriver en pendelresenär i gruppen.
”Jag känner mig djupt oroad och upprörd över situationen och all stress den skapar. Mina barn behöver kunna ta sig till skolan”, skriver en annan.
SL: "Blir inte värre"
Hellre att trafiken är förutsägbar och gles än att överraska resenärer med inställda avgångar, anser SL.
– Sedan mitten av augusti vet vi på trafikförvaltningen att MTR:s leverans för närvarande ligger under det vi beställt. Men det ska inte behöva ske några ytterligare reduceringar i den tågplan som nu gäller. De avgångar som nu ligger i reseplaneraren är den trafik som MTR säger sig kunna klara med de personalresurser de nu har att tillgå, uppger Natalie Nordenswan, presskommunikatör på SL.
– Från trafikförvaltningens sida som beställare anser vi att det är bättre för resenärerna att få en förutsägbar trafik, även om den är utglesad, än att drabbas av akut inställda avgångar på ett för dem oförutsägbart sätt – så som det var under våren, säger Natalie Nordenswan.
Rosersbergs- och Märstabor har till skillnad från andra fått fler avgångar tillfället. Efter att Arlanda express spårade ur i maj har Uppsalalinjen dragits via Märsta. Det medför fler avgångar än normalt för Märstaresenärer så länge spårarbetet efter olyckan pågår.
MTR har avtal med Region Stockholm att bedriva pendeltågstrafiken år 2026 ut.
Sena tåg och inställda avgångar har blivit en följetång på pendeltågen.
Stefan Källstigen