Den sista september försvann Stockholms stads parkeringstjänst "Betala P", och stockholmarna hänvisas nu till fyra privata aktörer som ska erbjuda parkering utan att ta någon serviceavgift.
Många upplever däremot att tjänsterna är krångliga. En aktör som fått kritik är Easypark, då deras avgiftsfria alternativ endast finns via webbläsare, medan appen tar ut en serviceavgift.
Oppositionsborgarrådet Dennis Wedin (M) anser att det rödgröna styret låter bolagen lura folk med dolda avgifter, och kräver att staden ställer hårdare krav på leverantörerna.
Han föreslår till och med att staden återöppnar "Betala P" tillfälligt.
– Det står uttryckligen i trafiknämndens beslut att ”betaltjänsterna i sitt grundutförande” ska vara kostnadsfria för kund. Men redan från dag ett har det varit uppenbart att detta inte följs, säger han.
Försvarar lösningen
Från Easyparks sida försvarar man sitt upplägg. Gustaf Lartén, Sverigechef på Easypark, menar att deras "webbapp" är en enklare version av appen och att informationen om den avgiftsfria tjänsten är tydlig och lättillgänglig.
Gustaf Lartén, Sverigechef på Easypark.
Pressbild
Är det meningen att så många som möjligt ska råka betala serviceavgiften?
– Absolut inte. Vår ambition är att göra det så enkelt och tydligt för våra kunder som möjligt när de använder våra tjänster.
Uppfyller kraven
Lars Andersson, vd för Parkster, tycker att det är olyckligt att Dennis Wedin (M) drar alla leverantörer över en kam.
– Bara för att vissa företag gör det krångligt för kunderna betyder det inte att hela initiativet är dåligt, säger han.
Lars Andersson, vd för Parkster.
Pressbild
Han tillägger att stadens krav varit tydliga, men att vissa företag valt att tolka dem på sätt som riskerar att göra tjänsten dyrare och svårare att använda.
Malinda Flodman, presskontakt på trafikkontoret, är medveten om att vissa upplever det som krångligt att undvika avgifter. Hon påpekar att alla godkända leverantörer uppfyller stadens krav, men att användarna kan välja en annan aktör om de är missnöjda.