På kommunstyrelsens ordförandes initiativ, Hanna Bocander (M), ska för- och nackdelar, kostnader samt tidsplan för en permanent bro till Tranholmen utredas. Beslutet klubbades förra veckan.

– Nu utreder vi det här.

Inget beslut

– Men det sagt finns det inget beslut om att bygga en bro, så att det är tydligt, säger Hanna Bocander (M) till Mitt i.

Kostnader: 12,5 miljoner

Mitt i har följt frågan om bron.

I april rapporterade vi en sammanställning över kommunens kostnader kring skolskjuts samt pontonbron till ön. Cirka 12,5 miljoner mellan 2012 och 2022.

Liberalerna har tidigare varit positiva till en utredning. Danderydscentern har också sagt att de ser en möjlighet att utreda frågan, men då i samförstånd med lokalborna på ön.

Förening: Många stora frågor

Ordförande i Tranholmens samfällighetsförening, Andreas Ollinen, lämnar en kommentar via SMS:

– Om en förbindelse ska utredas så utgår vi från att samfällighetsföreningen på Tranholmen informeras och involveras. Ännu har vi inte hört något alls från kommunen om en utredning.

Han tar upp att det främst är öborna som påverkas. Samt att samfällighetsföreningen i dag sköter allt från underhåll av stigar, belysning, vatten och avlopp. Det finns många frågor att reda i, menar han.

– För att inte tala om den helt grundläggande frågan förstås, om vad en permanent förbindelse skulle innebära för Tranholmens unika ö-miljö fri från motorfordon, skriver han.

"Ingen bilbro"

Hanna Bocander (M) ser många fördelar med en permanent bro. Barn som vill komma in till fastlandet – eller för den delen besöka ön. Ökad tillgänglighet för omsorg och räddningstjänst. Utöver det menar hon att många som bor där ute vill ha en permanent förbindelse, men vars röster inte hörs lika mycket.

– De som är mot en permanent bro är väldigt högljudda, säger Hanna Bocander.

Vad de kan tänka sig betala för en bro är oklart.

– Nej, det är det vi ska utreda. Vi behöver få ett underlag som vi kan väga mot de ekonomiska konsekvenserna.

Ett antal saker ska utredas (läs faktaruta).

– Exempelvis vad det kan få för negativa konsekvenser för båtpassager, och annat. Det blir ingen bilbro, utan en bro man ska går på, som den i dag.

Tekniska kontoret på kommunen har fått uppdraget, som ska vara färdigt under andra kvartalet 2024 enligt beslutet.