När Stockholms stad och SL härom veckan grävde ner stridsyxan och blev överens om hur den nya gång- och cykelbron vid Slussen ska byggas lämnades flera frågor obesvarade.
Den planerade rampen som skulle leda cyklister upp från kajen på Södermalmssidan ströks helt ur planeringen.
Ingen kan idag säga hur dessa cyklister nu ska komma upp till Slussenplan utan stora omvägar. Höjdskillnaden är 11 meter. Trapporna upp från kajen funkar dåligt för cyklar.
11 graders lutning
– Det bästa kan vara att bygga en särskild hiss upp från kajen för oss cyklister, säger Magnus McPheat, Nackabo och styrelseledamot i Cykelfrämjandet Storstockholm.
Rampen skulle ha blivit så brant så att många ändå inte skulle ha använt den, menar Magnus McPheat, Cykelfrämjandet.
Stockholms stad/Mitt i
Cykelfrämjandet är överlag kritiska mot att rampen tas bort. Magnus McPheat är ändå optimistisk om att det ska gå att lösa cykelflödena även utan den.
– Personligen ser jag inte rampen som jätteviktig. Den skulle ha blivit väldigt brant, med 11 graders lutning. Jag tror själv inte att jag skulle ha använt den även om den hade byggts, säger Magnus McPheat.
"Jag skulle nog inte själv använda rampen även om den blev byggd", säger Magnus McPheat.
Petter Beckman
Tredubbling på Munkbron
Redan 2019 gjorde Stockholms stad en konsekvensanalys av ett scenario med borttagen cykelramp. Antalet cyklar på Munkbron skulle mer än tredubblas, något som Magnus McPheat ser som den största utmaningen idag.
Det gröna stråket längs Gamla stans kajer kommer att få tredubblad cykeltrafik när rampen utgår och cyklister från Nacka och Hornstull tvingas ta den vägen.
Stockholms stad/Mitt i
– Man behöver ta ett körfält från bilarna och bredda cykelbanan där rejält, annars blir det för trångt. Men gör man det tror jag att det kan fungera, säger han.
Stockholms stad ska återkomma under hösten med sitt förslag på hur den nya situationen ska lösas.